20710102 - ANALISI DELL'AMBIENTE E DEL TERRITORIO - LM

The Course provides an introduction to the main issues in the Environmental Humanities
The Course is intended to the acquisition of analytical and interpretative conceptual tools both in reading and in debating.
International students can ask for a final exam in their native language or in English.
teacher profile | teaching materials

Programme

Urban knowledges
The course will investigate the relation between the urban spaces and the different forms of belonging and participation, that is citizenship. In order to update the couple city-citizenship, the course will provide the principal and transdisciplinary tools - in philosophy, legal studies, sociology, geography, politics - in a comparative approach.

Dal 28 febbraio al 17 aprile, ogni venerdì dalle 14 alle 17.


Venerdì 28 febbraio
Dario Gentili (Docente di filosofia morale, Roma Tre), Federica Giardini (Docente di filosofia politica, Roma Tre) – Ripensare la selva con le Environmental Humanities – filosofia, etica, politica

Venerdì 6 marzo – Tiziana Villani (Docente di filosofia, Università Paris 8; docente di «Fenomenologia dell’arte contemporanea», Accademia NABA di Milano) – La selva e il deserto


Venerdì 13 marzo – Sara Marini (Docente di architettura, IUAV, Venezia) – Sulla selva


Venerdì 20 marzo Daniela Angelucci (Docente di estetica, Roma Tre) – Selva, sublime e perturbante


Venerdì 27 marzo pomeriggio a cura di Ilaria Bussoni (casa editrice DeriveApprodi)


Venerdì 3 aprile Stefano Oliva (Docente di estetica, Quasar Design University) – Selve sonore


Venerdì 17 aprile – Carlo Hintermann ¬(Regista e produttore cinematografico) - La selva nel cinema




Core Documentation

Luce Irigaray and Michael Marder, Through Vegetal Being. Two Philosophical Perspectives, Columbia University Press 2016
Reference texts will be published at the beginning of the course.
See: http://www.master-territorio-environment.it/cittadinanza/

Type of delivery of the course

Lectures and debate

Attendance

Participation to the debates is recommended

Type of evaluation

A multimedial (written, video...) final essay is asked.