21002033-2 - REPRESENTATION TECHNIQUES - PART B

Relations between the figurative languages and techniques of representation, form-expression, communication through images.

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Programme

The course aims to provide fundamental skills in architectural representation within the Master's Degree in Architectural Design.
To this end, the student will have to demonstrate the ability to exploit the most appropriate representation techniques for knowledge, first, and the communication, then, of the architecture under study that must be studied and explored and then practically reproduced.
The different techniques of representation will be the basis of theoretical lessons on some of the architects, and their communicative language, to then also study communication and the possible ways of graphic execution.
The student will use all the concepts learned during the lessons, divided by topics, in the reproduction, at maximum expressive capacity, of the assigned exam topic.
The topics covered during the lessons, to ensure a deep knowledge of the architecture will be:
Analog design as an expression of an era. Techniques and graphic models throughout history.
The importance of perspective representation in rationalist competitions.
Analyze the communication of architectural design.
The digital revolution 1.0 and 2.0 and their importance in analysis, knowledge, and three-dimensional spatial processing.
The photographic representation. Techniques and tools. Photographic composition and reportage.
Parametric and mathematical three-dimensional modeling applied to architectural design.
Digital space, control and management of perspective views.
Conceptual renderings and photorealistic renderings. Video making.
Photographic postproduction of rendered images.
Analysis of new technologies for architectural representation, from 3D printing to Virtual Reality.

Core Documentation

basic bibliography

Albisinni, P., Chiavoni, E., De Carlo, L. (a cura di). Verso un disegno “integrato”. La tradizione del disegno nell’immagine digitale. Roma: Gangemi Editore, 2010.
Albisinni P., De Carlo L. (a cura di). Architettura, disegno, modello. Roma: Gangemi Editore, 2011.
Docci, E., Chiavoni, M. Saper leggere l’architettura, Roma: Laterza, 2017
De Carlo, L. (a cura di). Informatica e fondamenti scientifici della rappresentazione. Roma: Gangemi Editore, 2007.
Migliari, R. (a cura di). Disegno come Modello. Roma: Edizioni Kappa, 2004.
Migliari, R.(a cura di). Geometria descrittiva. Volume II – Tecniche e applicazioni. Novara: Città Studi Edizioni, 2009.
Sacchi, L., Unali, Maurizio, a cura di. 2003. Architettura e cultura digitale. Milano: Biblioteca di Architettura Skira, 2003.

Reference Bibliography

BIBLIOGRAFIA di RIFERIMENTO Su Terragni (presente nella Biblioteca del Dipartimento): - AA. VV., Giuseppe Terragni: la casa del fascio, Mides, Roma, 1982 - A. Bolli, relatore L. Ribichini, correlatore F. Mangione, La casa del fascio di Portuense – Monteverde, Tesi di laurea in Scienze della Rappresentazione, Sapienza, Roma, 2013 - G. Ciucci, Giuseppe Terragni Opera Completa, Electa, Milano, 1996 - G. Consonni, G. Tonon, Terragni inedito, Ronca, Cremona, 2006 - A. Cuomo, Terragni ultimo, Mimesis, Milano Udine, 2017 - R. Giancarlo, S. Nicolò, La casa del fascio di Terragni a Roma, Officina, Roma, 2013 - E. Mantero, Giuseppe Terragni e la città del razionalismo italiano, Dedalo, Roma, 1983 - A. Saggio, Giuseppe Terragni: vita e opere, Laterza, Bari, 1995 - T. L. Schumacher, Il Danteum di Terragni, Officina, Roma, 1980 - T. L. Schumacher, Giuseppe Terragni 1904-1943, Electa, Milano, 1992 - G. Rosa, N. Sardo, E. Auriemma, La casa del fascio di Terragni a Roma, Officina, Roma, 2012 - M. Ugolini, Giuseppe Terragni. La casa del Fascio di Lissone, Alinea, Firenze, 1994 - B. Zevi, Giuseppe Terragni, Zanichelli, Bologna, 1980 Sul Disegno e la Rappresentazione: - Albisinni, P., Chiavoni, E., De Carlo, L. (a cura di). Verso un disegno “integrato”. La tradizione del disegno nell’immagine digitale. Roma: Gangemi Editore, 2010. - Albisinni P., De Carlo L. (a cura di). Architettura, disegno, modello. Roma: Gangemi Editore, 2011. - Docci, E., Chiavoni, M. Saper leggere l’architettura, Roma: Laterza, 2017 - Calisi, Daniele. Luce ed ombra nella rappresentazione. Rilettura storica e sperimentazioni idiomatiche. Aracne editrice 2015 - ISBN:9788854883239 - Migliari, R. (a cura di). Disegno come Modello. Roma: Edizioni Kappa, 2004. - Migliari, R.(a cura di). Geometria descrittiva. Volume II – Tecniche e applicazioni. Novara: Città Studi Edizioni, 2009. - Sacchi, L., Unali, Maurizio, a cura di. 2003. Architettura e cultura digitale. Milano: Biblioteca di Architettura Skira, 2003. - Valenti, Graziano Mario. Deformare – Deforming. Roma: Rdesignpress, 2008. - De Carlo, L. (a cura di). Informatica e fondamenti scientifici della rappresentazione. Roma: Gangemi Editore, 2007. Articoli sulla ricostruzione virtuale: - Calisi, Daniele; Molinari, Matteo. Towards a digital archeological archive: the case study of the artefacts of the area of Fori Imperiali. 2019. DOI:10.5194/isprs-archives-XLII-2-W9-189-2019. pp.189-196. In THE INTERNATIONAL ARCHIVES OF THE PHOTOGRAMMETRY, REMOTE SENSING AND SPATIAL INFORMATION SCIENCES - ISSN:1682-1777 vol. XLII-2/W9. - Calisi, Daniele; Cianci, MARIA GRAZIA. Draw and survey as a gesture for knowledge. Archaeological and orographic stratifications in Piazza San Luca and Martina in Rome. pp.369-380. In Rappresentazione/materiale/immateriale - ISBN:978-88-492-3651-4. In UID PER IL DISEGNO. - Calisi, Daniele; Cianci, maria grazia. De lo virtual a lo real. Un modelo de madera para la reconstrucción filológica del barrio Alessandrino en la zona arqueológica central de Roma. DOI:10.4995/ega.2018.8924. pp.90-102. In EGA. REVISTA DE EXPRESIÓN GRÁFICA ARQUITECTÓNICA - ISSN:1133-6137 vol. 23 (33). - Calisi, Daniele; Basso, Alessandro. ACQUISITION AND INTERACTIVITY OF 3D REPRESENTATION CONNECTED WITH THE VIRTUAL HERITAGE. pp.2414-2425. In ReUso L'intreccio dei saperi per rispettare il passato interpretare il presente salvaguardare il futuro - ISBN:978-88-492-3659-0. - Calisi, Daniele; Molinari, Matteo. Giuseppe Valadier’s urban layout for Piazza del Popolo in Rome. pp.147-152. In Nexus. Architecture and Mathematics - ISBN:978 88 88479 47 7. - Calisi, Daniele; Cianci, Maria Grazia. Un modello virtuale scientifico e filologico per la ricostruzione del tessuto urbano ottocentesco del quartiere alessandrino nell’area archeologica centrale di Roma. pp.318-336. In 3d Modeling &BIM, 2017. ISBN:978-88-49645019 - Calisi, Daniele; Molinari, Matteo. Geometrie inusuali nelle scale di Ridolfi: il caso di Villino Alatri a Roma. 2017, DOI:10.15168/xy.v2i3. In XY - ISSN:2499-8338. - Calisi, Daniele; Cianci, MARIA GRAZIA. Represent and enhance the historical and architectural heritage: the trident of Rome between tradition and innovation. DOI:10.1007/978-3-319-57937-5. pp.172-180. In Putting tradition into practice: heritage, place and design, 2017 - ISBN:978-3-319-57936-8 - Calisi, Daniele; Cianci, Maria Grazia; Geremia, Francesca. La città ricostruita: lo spazio virtuale a servizio della lettura dei tessuti urbani non più esistenti. In Delli Aspetti de Paesi. Vecchi e nuovi Media per l’Immagine del Paesaggio, 2016 - ISBN:978-88-99930-01-1. In Storia e iconografia dell’architettura, delle città e dei siti europei, 1 vol. Volume 2 - Calisi, Daniele. Per una comprensione dei tessuti urbani storici demoliti: best practice per la ricostruzione virtuale dell'area adiacente via zanardelli a roma soggetta a sventramenti novecenteschi. pp.437-444. In Disegno & citta-Drawing & city - ISBN:9788849231243 Articoli vari sulle tecniche di rappresentazione: - Calisi, Daniele; Cianci, MARIA GRAZIA; Colaceci, Sara; Molinari, Matteo. Lo strutturarsi del pensiero creativo verso prefigurazioni utopiche. In UID 2019. RIFLESSIONI - Calisi, Daniele; Cianci, MARIA GRAZIA; Colaceci, Sara; Molinari, Matteo. Imagination and representation: metaphor of designing thought. In GRAPHICS 2019. INTERNATIONAL AND INTERDISCIPLINARY CONFERENCE ON IMAGE AND IMAGINATION. - Calisi, Daniele; Cianci, MARIA GRAZIA; Molinari, Matteo; DI BENEDETTO, Francesca. (RE)CONSTRUCT WITH WOOD. The case study of Amatrice’s prefabricated bus station designed in bim enviroment. 2019. DOI:10.1007/978-3-030-03676-8. pp.1017-1043. In Digital Wood Design. Innovative techniques of representation in digital architectural design. - ISBN:978-3-030-03675-1. - Calisi, Daniele; Cianci, MARIA GRAZIA; Molinari, Matteo. Il BIM come strumento di controllo: Recupero delle aree di stazionamento bus e dei locali passeggeri nei nodi di scambio COTRAL di Ponte Mammolo a Roma. pp.178-195. In 3Dmodeling&BIM - Nuove Frontiere - ISBN:9788849619416. - Calisi, Daniele. Ludovico Cardi Said “Il Cigoli”. Practical Treaty of Perspective: Innovative Aspects and Intuitions. DOI:10.1007/978-3-319-95588-9. pp.1870-1881. In ICGG 2018—Proceedings of the 18th International Conference on Geometry and Graphics - ISBN:978-3-319-95587-2. - Calisi, Daniele. La città s/velata. Segni e simboli del passato. Paradigmi del futuro. pp.75-82. In UID 2017.Territori e frontiere della rappresentazione - ISBN:978-88-492-3507-4. - Calisi, Daniele; Cianci, Maria Grazia; Geremia, Francesca; Pallottino, Elisabetta; Porretta, Paola. Roma, 1871: paesaggi urbani e paesaggi archeologici. Il modello ligneo del quartiere Alessandrino e del Foro Romano. pp.49-52. In Compresenze, 2017. Corpi, azioni e spazi ibridi nella città contemporanea - ISBN:9788894885491 - Calisi, Daniele. Di-segno in segno. Rivoluzioni tecnologiche e cambiamenti eidomatici. pp.727-736. In Le ragioni del disegno - ISBN:9788849232950. - Calisi, Daniele. Canaletto: mago della prospettiva o illusionista? camera ottica versus phablet. pp.454-464. In Revisione del futuro - previsiones del pasado 2014. - ISBN:9788897821809

Type of delivery of the course

Classroom lectures. and laboratory activities in the classroom on the course exercises and on the reference software. First exercise. Photographic report of architecture. Second exercise. Spatial complexity. 3d model and render. Third exercise. 3D digital model of the assigned year theme. In the case of an extension of the health emergency from COVID-19, all the provisions that regulate the methods of carrying out the teaching activities and student assessment will be implemented.

Attendance

Compulsory attendance, with a maximum of 25% of scheduled absences unless proven justifications.

Type of evaluation

The exam takes place with a discussion on the papers presented and the theoretical contents of the laboratory. In online mode, students enrolled in the appeal must upload the required material (as listed below) at least 3 days before the appeal to allow the teacher to view the documents. The material to be delivered will be in one folder per group, divided into subfolders, as indicated in the template folder assigned via Dropbox. the material to be uploaded will be completely digital, including the course notebook duly scanned (or photographed). The appeal takes place as an oral test but on an online platform. The individual papers are discussed with each individual student, making them scroll on shared screens. Subsequently, the group works on the assigned year theme are commented. Single examination papers: - individual photo reportage (5 - 8 photographs A3 format photo paper), - render of the 3rd exercise (square format) 50 x 50. - render of the 3rd exercise (square format) printed on Canson and treated in pencil 50 x 50. (optional for those who want to try the technique err.) - Individual analysis and study notebook of the proposed exercises and the themes themselves. At least 30 pages in which the design, ideation, analysis and critical study process is clear. It can contain reflections and ideas from classroom lessons. Group examination papers: - 3 50x70 tables that must summarize the architectural project as if it were presented to an architectural competition. The representation must be particularly taken care of, with attention to the techniques of representation, inserting orthogonal, axonometric, exploded, split projections, perspectives and everything that the group considers useful for the purposes of communicating the project itself. - 1 video of the same theme, full HD (1920 x 1080px), 24 frames per second. The video can be edited with introduction, development and end. - Digital folder with all the material produced during the course. In the case of an extension of the health emergency from COVID-19, all the provisions that regulate the methods of carrying out the teaching activities and student assessment will be implemented.

teacher profile | teaching materials

Programme

Located in the first year of the Degree Course in Architectural Design, the course aims to
participate, through the representation of architecture and the environment to the development of
following skills:
• conceive and use representation as a tool for exploration, verification and
communication of the project idea and its realization;
• use the different techniques and the different representation tools depending on the
theoretical and practical reflections on the questions raised by the architecture analyzed.
General issues
1. Analysis and transcription of architectural projects of some architects, through the use of different
representation techniques
2. Communication of the study process of an architectural work, in its analytical phase and of
return.
Specific topics
In order to develop the themes indicated above, the following topics will be addressed:
1. Evolution of the project design from the art of nineteenth century construction to the period
contemporary
2. decompose the architecture. The graphical analysis for the knowledge of the architectural work.
3. The declinations of the design project for architecture: techniques and graphic models in the
poetics of some masters
4.Graphic techniques for the representation of the analysis and project concept
5. Digital design as a form of exploration and verification of spatial configurations
in two-dimensional and three-dimensional areas
6. Perspective control and digital space
7. 3D modeling: practical theoretical concepts for a conscious use of 3d modeling programs
8. Output techniques: static rendering
9. Output techniques: dynamic rendering
10. On the design of contemporary architects and in particular the study of the graphic production of the ABDR studio in Rome
The themes will be carried out through the analysis and re-design of unrealized architectural projects
of the ABDR study
Work phases / methods
We will proceed to a first graphic analysis by hand (plastic drawings and models) to understand
compositional logic, constituent elements and hypothesized spatial configurations. Then, a 3D digital model and we will proceed with the elaboration of images and animations to display the information gathered. The last phase will be dedicated to communication with video processing.





Core Documentation

The material will be indicated by the teacher during the lessons.

Albisinni, P., Chiavoni, E., De Carlo, L. (a cura di). Verso un disegno “integrato”. La tradizione del
disegno nell’immagine digitale. Roma: Gangemi Editore, 2010.
Albisinni P., De Carlo L. (a cura di). Architettura, disegno, modello. Roma: Gangemi Editore, 2011.
Docci, E., Chiavoni, M. Saper leggere l’architettura, Roma: Laterza, 2017



Reference Bibliography

During the course the parts extracted from the texts and specific essays will be indicated according to the in-depth studies dealt with. On drawing and perception Arnheim, R., Arte e percezione visiva. Milano: Feltrinelli, 1962. Arnheim, R., Pensiero visivo. Torino: Einaudi , 1974. Cellini, F., Nota: Rappresentazione, Costruzione, Conoscenza, in Rappresentazione e Architettura. Linguaggi per il rilievo ed il disegno di G. Testa e A. De Sanctis, Roma: Gangemi Editore, 2003. Cellini, F., Sul talento e sul gesto, in AAVV, Disegno e conoscenza. Contributi per la storia e l’architettura, Roma: Aracne editrice, 2006 (a cura di Rodolfo Strollo), pp. 93/104. Cellini, F. Il significato dei disegni di Ridolfi e Frankl, in Mario Ridolfi. Manuale delle tecniche tradizionali del costruire. Il ciclo delle marmore, Milano 1997. Cervellini, Fr., Il Disegno. Officina della Forma. Roma: Aracne Editrice, 2012. De Rubertis, R. Progetto e percezione. Analisi dell’incidenza dei fenomeni percettivi sulla progettazione e sulla fruizione dell’ambiente architettonico. Roma: Officina edizioni, 1971. Farroni L., Rinalduzzi S., La dimensione speculativa del disegno digitale: sperimentazioni sul disegno teorico di Franco Purini, in DISEGNARE IDEE IMMAGINI, p. 36-47, ISSN: 1123-9247, Roma: Gangemi editore 2016. FARRONI L., Disegnare connessioni L’architettura in ferro tra manualistica e costruzione nel XIX secolo. Il Ponte Pio a Velletri. vol. volume n. 26 della Collana EDA Esempi di Architettura. Spazi di riflessione, ROMA:Aracne Editrice, 2015. Farroni, L., Ricerca e sperimentazione per la teorizzazione della rappresentazione e del rilievo. L’identità innata della disciplina della rappresentazione. In: Atti del XXXIV XXXVII Convegno Internazionale dei Docenti della Rappresentazione. UID. Elogio della teoria: identità delle discipline della rappresentazione e del rilievo. Roma : Gangemi Editore, 2012. Farroni, L., Evoluzione del disegno di progetto: dall’unitarietà dell’arte di costruire dell’ottocento alle esperienze contemporanee. In: Abitare il futuro. Il disegno delle trasformazioni. Napoli: Clean, 2011. Farroni L. Appendice al cap.5. Norme e codici del progetto. In: I disegni di progetto. Costruzioni, tipi e analisi. p. 213-218, TORINO:CittàStudi, 2009. Farroni L. Le fasi progettuali Cap. 5. In: CANCIANI M. I disegni di progetto. Costruzioni tipi e analisi. p. 147-218, Trofarello (To):Città Studi Edizioni_De Agostini, 2009. Farroni L. Paolo Desideri: rappresentazione e costruzione. In: CANCIANI M. I disegni di progetto. costruzioni, tipi e analisi. p. 291-302, TORINO: CittàStudi,2009. FARRONI L. Visibile e invisibile nel disegno d’architettura. In: Relazioni e contributi del Sesto congresso UID XXXI Convegno Internazionale delle discipline della Rappresentazione dal tema : DISEGNO E PROGETTO. GENOVA:GSDIGITAL EDITORE, 2009. Gombrich, Ernst. Arte e illusione. Studio sulla psicologia della rapprentazione pittorica. Torino: Leonardo Arte, 2002 Gregory, Richard. Occhio e cervello. Milano: Raffaello Cortina, 1998. Holl, S. Parallax. Architettura e Percezione. Milano: postmediabooks, 2004. Salerno, Rossella, a cura di. Teorie e tecniche della rappresentazione contemporanea. Segrate (Mi): Maggioli Editore, 2011. Sulla rappresentazione digitale De Carlo, L. (a cura di). Informatica e fondamenti scientifici della rappresentazione. Roma: Gangemi Editore, 2007. Farroni, L. Architecture and representation: digital surveying of pavilion 19 of the former slaughterhouse (ex mattatoio) of Rome. In: Atti Digital Heritage2013 MARSIGLIA, IEEE CATALOG NUMBER: CFP1308W-USB Gausa, Manuel, Guallart Vincente, Willy, Müller, Soriano Federico, Porras Fernando, Morales, José. The metapolis. Dictionary of advanced architecture. City, technology and society in the information age. Actar *Migliari, R. (a cura di). Disegno come Modello. Roma: Edizioni Kappa, 2004. Migliari, R.(a cura di). Geometria descrittiva. Volume II – Tecniche e applicazioni. Novara: Città Studi Edizioni, 2009. Sacchi, L., Unali, Maurizio, a cura di. 2003. Architettura e cultura digitale. Milano: Biblioteca di Architettura Skira, 2003. Valenti, Graziano Mario. Deformare – Deforming. Roma: Rdesignpress, 2008. Sulle rappresentazioni non canoniche Belardi, P., Cirafici, A., Di Luggo, A., Dotto, E., Gay, F., Maggio, F., Quici, F. (a cura di). Impronte. Roma: Artegrafica, 2014. Bonfantini, M. A. (a cura di). Charles Sanders Peirce. Opere. Milano: Bompiani, 2011. Eisenman, P. Diagram diaries. New York: Universe Publishing, 1999. Eisenman, P. La fine del classico. Milano: Mimesis Edizioni, 2009. Deleuze G., Guattari F. Millepiani. Roma: Alberto Castelvecchi Editore, 2010.Bo Garcia, M.(a cura di). The diagrams of Architecture. Chichester: John Wiley and Sons Ltd, 2010. LAR/Romero F.. Simplexity. Ostfildern: Hatje Cantz, 2011.

Type of delivery of the course

lectures, lectures, exercises, seminars, workshop activities, group work, case analysis. In the event of an extension of the health emergency from COVID-19, all the provisions that regulate the methods of carrying out the teaching activities and student assessment will be implemented. In particular, the following methods will apply: remote mode: Moodle platform (https://architecture.el.uniroma3.it/course) for course enrollment, teacher communication, on-going directions, and teaching materials online teaching lessons live on the TEAM platform as per the official calendar (the connection must take place 10 minutes before) exercises on the specific topics addressed (online laboratory, with screen sharing of the teacher and students), case study analysis (online) ftp site of the teacher for teaching materials and delivery of exercises and Onedrive. access to the platform is to be assigned

Attendance

attendance IS OBLIGATORY at 75% of the hours (see Didactic regulation)

Type of evaluation

ongoing evaluation (a delivery of a traditional graphic analysis book and a presentation of a power point on the progress of the work carried out), final evaluation of the interpretation of the chosen project and an oral interview on the chosen text. Exam papers: A2 tables, 1 animation, 1 video (in a group). A2 graphic analysis with traditional techniques containing, sketches, axonometric, split axonometric, hand diagrams Physical model of the work in question with soil A2 views of the digital model, axonometric splits, exploded Digital animation (on cd) Video for the communication of the studied work (also containing the animation) A CD must also be delivered that collects all the original materials from the sketches to the digital formats. Furthermore, an essay will be read, as chosen, indicated in the bibliography: each student must choose a text and report it during the examination, highlighting the connection with the themes addressed during the course. The same text cannot be read within a group in order to to be able to initiate comparisons and discussions. In the event of an extension of the health emergency from COVID-19, all the provisions that regulate the methods of carrying out the teaching activities and student assessment will be implemented. In particular, the following methods will apply: remote mode: exams on the Teams platform, following delivery of digital and analog drawings on Onedrive (pdf) (ongoing exercises and final digital tables). The delivery of the documents is expected one week before the date of the round. Oral exam on the topics of the course and on the assigned texts.