20710585 - LABORATORIO DI CINEMA DOCUMENTARIO

The course wants to analyse the problems of making a documentary and give to the students the instruments to make a documentary film. The course will discuss problems and the complexity making a documentary. The use of interview, the management of the time, the distance from the subject, the relationship between the observer and who is under observation, the manipulation of reality, are some point necessary to explore an ethical documentary practise.

During the lab the students will realize some individual and common exercises.
teacher profile | teaching materials

Programme

2021/2022 topic: "Citizenship"

The class includes a brief historical excursus of films who presented citizenship as main topic.
Afterwards there will be a selection of subjects proposed by the students, special attention will be given to subjects which focus on the topic as central in the story.
The selected subjects will be realized in individual or group works.
No limit of duration and setting.

Maximum number of class participants: 30 people.

Mandatory attendance. Will not be consented more than 2 non-justified absences.

Recommended books:

- Mario Balsamo, Gianfranco Pannone. "L’officina del reale. Fare un documentario: dalla progettazione al film". Edizioni CdG – Centro di documentazione giornalistica, 2010.

- Simone Aleandri, Roberto Moliterni "Fare un documentario. Scrivere, girare e produrre cinema del reale". Dino Audino. 2020.

- Lorenzo Hendel. "Il documentario narrativo. Come inventare una storia vera". Dino Audino. 2021.

Core Documentation

Recommended books:

- Gianfranco Pannone. È reale?: Guida empatica del cinedocumentarista. Artdigiland, 2021.

- Lorenzo Hendel. "Il documentario narrativo. Come inventare una storia vera". Dino Audino. 2021.

- Simone Aleandri, Roberto Moliterni "Fare un documentario. Scrivere, girare e produrre cinema del reale". Dino Audino. 2020.

Reference Bibliography

Suggested films on the course topic: Kufid (E. Moutamid, Italia, 2021) Other suggested films: I am Greta (N.Grossman, Svezia, 2020) Notturno (G. Rosi, Italia-Siria, 2020) Selfie (A. Ferrente, Italia, 2019) Cinema grattacielo (M. Bertozzi, Italia, 2017) I ricordi del fiume (F.lli De Serio, Italia, 2015) Habitat - Note Personali (E. Dante, Italia, 2014) N-Capace (E. Danco, Italia, 2014) Il sale della terra (W. Wenders, J.R. Salgado, Brasile-Italia-Francia, 2014) Eau argentée – Autoritratto siriano (U. Muhammad, W. Simav Bedirxan, Siria-Germania, 2014) Dal profondo (V. Pedicini, Italia, 2013) Materia Oscura (M. D'Anolfi, M. Parenti, Italia, 2013) Le cose belle (A. Ferrente, G. Piperno, Italia, 2013) Stop the Pounding Heart (R. Minervini, USA, 2013) At Berkeley (F. Wiseman, USA, 2013) The Act of Killing (J. Oppenheimer, 2013) Noi non siamo come James Bond (M. Balsamo, Italia, 2012) Terramatta; - Il Novecento Italiano di Vincenzo Rabito Analfabeta Siciliano (C. Quatriglio, Italia, 2012) Call me Kuchu (M. Zouhali-Worrall e K. Fairfax Wright, USA, 2012) Le Libraire de Belfast (A. Celesia, Francia-GB, 2012) Searching for Sugarman (M. Bendjelloul, USA, 2012) Cesare deve morire (F.lli Taviani, Italia, 2012) Bad Weather (G. Giommi, Italia, 2011) L'estate di Giacomo (A. Comodin, Italia, 2011) Cadenza d'inganno (L. Di Costanzo, Italia, 2011) 5 Broken Cameras (E. Burnat, G. Davidi, Palestina-Israele-Paesi Bassi, Francia, 2011) Tahrir (S. Savona, Italia, 2011) Lettere dal Deserto (Elogio della Lentezza) (M. Occhipinti, Italia-India, 2010) Left by the Ship (E. Rossi Landi, A. Vendemmiati, Italia-Filippine, 2010) Exit Through the Gift Shop (Banksy, USA, 2010) La bocca del lupo (P. Marcello, Italia, 2009) Mirna (C. Salani, Italia, 2009) Il sol dell'avvenire (G. Pannone, Italia, 2008) Come un Uomo sulla Terra (A. Segre, D. Yimer, R. Biadene, Italia, 2008) Valzer con Bashir (A. Folman, Israele, 2008) Man on Wire (J. Marsh, USA, 2008) Below Sea Level (G. Rosi, Italia-USA, 2008) Improvvisamente, l'Inverno Scorso (G. Hofer, L. Ragazzi, Italia, 2007) Le Ferie di Licu (V. Moroni, Italia, 2007) L'orchestra di Piazza Vittorio (A. Ferrente, Italia, 2006) Grizzly Man (W. Herzog, USA, 2005) Un silenzio particolare (S. Rulli, Italia, 2004) Un’ora sola ti vorrei (A. Marazzi, Italia, 2002) Bowling at Colombine (M. Moore, USA, 2002) Carlo Giuliani, Ragazzo (F. Comencini, Italia, 2002) La sottile linea blu (E. Morris, USA, 1988) Shoah (C. Lanzmann, Francia,1985) Diario di un maestro (V. De Seta, Italia, 1973) L'ora dei forni (O. Getino, F. Solanas, Argentina, 1968) Comizi d'amore (P.P. Pasolini, Italia, 1965) All'armi, siam fascisti! (C. Mangini, Italia, 1962) Moi, un noir (J. Rouch, Francia, 1959) Notte e nebbia (Alain Resnais, Francia, 1956) Trionfo della volontà (L. Riefenstahl, Germania, 1935) À Propos de Nice (J. Vigo, Francia, 1930) L'uomo con la macchina da presa (D. Vertov, URSS, 1929) Nanuk l'eschimese (Nanook of the North) (R. J. Flaherty, USA-Francia, 1922)

Type of delivery of the course

Typical course with learn by doing formula: through the practical realization of some documentary works, the different challenges of making documentary cinema will be addressed.

Attendance

Students will be assessed through the frequency, participation and overall quality of the documentary produced.

Type of evaluation

Students will be evaluated through attendance, participation and the overall quality of the documentary produced.