20702421 - STORIA MEDIEVALE

LORE' VITO

teacher profile | teaching materials

Mutuazione: 20702421 STORIA MEDIEVALE in Storia, territorio e società globale L-42 LORE' VITO

Programme

Main themes of medieval history: the end of the western roman empire; barbarian kingdoms; Lombards and Byzantines in Italy; from frankish kingdoms to carolingian empire; christianity during the early Middle Ages: bishops and monks; manors, fiefs and the rural lordship; agrarian economy and commercial development (from 9th to 13th century); Church reform in the 11th century; italian communes; european western kingdoms, from 11th to 13th century; culture, church and religious experiences in the late Middle Ages; the Crisis of the 14th century; early modern state in Italy and Europe.

Core Documentation

First part, common to all Degree Courses (for 6 credit and 12 credit exam):
Profile and Themes of Medieval History.

G. Albertoni, S. M. Collavini, T. Lazzari, Introduzione alla storia medievale, Il Mulino, Bologna, 2020; G. Sergi, L'idea di Medioevo. Fra storia e senso comune, Rome, Donzelli, 1998; and V. Loré, R. Rao, Medioevo da manuale. Una ricognizione della storia medievale nei manuali scolastici italiani, in RM Rivista, 18/2 (2017), only pp. 305-313 (free download: http://www.rmojs.unina.it/index.php/rm/article/view/5353).
Non-attending students are advised to replace Albertoni-Collavini-Lazzari, Introduzione alla storia medievale, with A. Cortonesi, Medioevo. Profilo di un millennio, Roma, Carocci, various editions.

Second part (only for 12 credit exam):
SECONDA PARTE (soltanto per esami da dodici crediti):
COUNTRYSIDE AND CITIES: THREE ROUTES BETWEEN DOCUMENTS AND HISTORIOGRAPHY.

the teaching materials will be made available by the teachers.


EXAM TEXTS for the second part, for ATTENDING students:

- dossier of documents (with translation) examined in class;

- B. Andreolli, M. Montanari, L'azienda curtense in Italia, Bologna, CLUEB, various editions, chapters 1, 4, 5, 6, 7;

- P. Majocchi, Pavia città regia. Storia e memoria di una capitale, Rome, Viella, 2008, chapter 3;

- D. Internullo, «Decus Urbis». Un’altra prospettiva sui «Mirabilia» di Roma e le origini del decoro urbano (secoli XII-XV), in "Quaderni Storici", 163/2 (2020),
pp. 159-183;

- J. Le Goff, Introduzione, in L'uomo Medievale, ed. J. Le Goff, Rome-Bari, Laterza, various editions;


- an article to be chosen from:

M, T. Fumagalli Beonio Brocchieri, L’intellettuale, in L'uomo Medievale, ed. J. Le Goff;

B. Geremek, L’emarginato, in L'uomo Medievale, ed. J. Le Goff;

Ch. Klapisch-Zuber, La donna e la famiglia, in L'uomo Medievale, ed. J. Le Goff;

M. C. Rossi, Religiones novae e Ordini Mendicanti, in Storia del Cristianesimo, vol. II (L’età medievale), ed. M. Benedetti, Rome, Carocci,
2015, pp. 215-240.



Exam texts for the second part, for NON ATTENDING students (with additions to replace the dossier of documents):

- B. Andreolli, M. Montanari, L'azienda curtense in Italia, Bologna, CLUEB, various editions, chapters from 1 to 7;

- P. Majocchi, Pavia città regia. Storia e memoria di una capitale, Rome, Viella, 2008, cap. 3;

- D. Internullo, «Decus Urbis». Un’altra prospettiva sui «Mirabilia» di Roma e le origini del decoro urbano (secoli XII-XV), in Quaderni Storici, 163/2 (2020),
pp. 159-183;

- G. Fasoli, La coscienza civica nelle «laudes civitatum», in La coscienza cittadina nei comuni italiani del Duecento, Todi, Centro Italiano di Studi sul basso
Medioevo, 1973, pp. 11-44;

- J. Le Goff, Introduzione, in L'uomo Medievale, ed. J. Le Goff, Roma-Bari, Laterza, varie edizioni;

- J. Rossiaud, Il cittadino e la vita in città, in L'uomo Medievale, ed. J. Le Goff;

- un articolo a scelta tra:

M. T. Fumagalli Beonio Brocchieri, L’intellettuale, in L'uomo Medievale, ed. J. Le Goff;

B. Geremek, L’emarginato, in L'uomo Medievale, ed. J. Le Goff;

Ch. Klapisch-Zuber, La donna e la famiglia, in L'uomo Medievale, ed. J. Le Goff;

M. C. Rossi, Religiones novae e Ordini Mendicanti, in Storia del Cristianesimo, vol. II (L’età medievale), ed. M. Benedetti, Rome, Carocci, 2015, pp.
215-240.


Type of delivery of the course

Frontal lessons, face-to-face and remotely according to the provisions covid-19, with participatory analysis of historiographic documents and texts.

Type of evaluation

Oral test. Exam Questions will judge the Knowledge of Course main Themes and asses the Competences in matter of Contextualization of Sources and Historiography.