20710081 - CONTEMPORARY HISTORY

The course of Contemporary History is part of the program in Philosophy and it is included among the basic training activities. At the end of the course students are expected to know the characterising elements of contemporary Europe: a small but varied continent, because of the coexistence and the overlapping (whithin a comparatively narrow amount of space) of nationalities, cultures, traditions, religions that shape multietnichal, multicultural and multireligious societies. To highlight the necessity and the convenience of multidisciplinary approaches to historically complex realities.

MOROZZO DELLA ROCCA ROBERTO

teacher profile | teaching materials

Programme

History and politics of Europe in the nineteenth and twentieth century

Core Documentation

Un manuale di Storia contemporanea (sul periodo dal 1815 ai giorni nostri) delle scuole superiori a scelta. Il manuale deve essere di edizione successiva al 2010.

Due libri a scelta fra i seguenti:
S. Aleksievic, La guerra non ha un volto di donna, Bompiani;
A. Basciani – E. Ivetic, Italia e Balcani. Storia di una prossimità, Il Mulino;
R. Brizzi – M. Marchi, Storia politica della Francia repubblicana (1871-2011), Le Monnier;
F. Chabod, Storia dell’idea d’Europa, Laterza;
D. Frescobaldi, Jugoslavia perché, Ponte alle Grazie;
U. Gentiloni Silveri, Storia dell’Italia contemporanea, Il Mulino;
G. Ieranò, Arcipelago. Isole e miti del Mar Egeo, Einaudi;
R. Morozzo della Rocca, Passaggio a Oriente. La modernità e l’Europa ortodossa, Morcelliana.

Type of evaluation

Verification of learning takes place through an oral test.