20702663 - DIGITAL MEDIA: TV, VIDEO AND INTERNET L.M.

The course is aimed to explain the transformations associated with the upspring of digital technologies and cultures, particularly in the audiovisual sector.
The course is taught in Italian. No prerequisite is required.

Curriculum

teacher profile | teaching materials

Mutuazione: 20702663 MEDIA DIGITALI: TELEVISIONE, VIDEO, INTERNET in Cinema, televisione e produzione multimediale LM-65 PERROTTA MARTA

Programme

The course is focussed on the digitization of audio-visual media, on multimedia convergence, on videogame cultures, on the multiplication of the distribution platforms, on the multimedia storytelling, with a special attention to entertainment as a meta-genre.

Core Documentation

A. Arvidsson, A. Delfanti, Introduzione ai media digitali, seconda edizione aggiornata, Bologna, Il Mulino, 2016;
T. Bonini, M. Perrotta, Che cos'è il podcast, Roma, Carocci, 2023;

più 3 tra questi 4 saggi:

- T. Bonini, A. Caliandro, G. Anselmi, "La diffusione della musica pop nel sistema ibrido dei media: tra piattaforme digitali e broadcaster tradizionali", Studi Culturali, XVI, 2, pp. 225-56, 2019

- T. Bonini, E. Treré, F. Murtula, “Resistenza e solidarietà algoritmica nelle piattaforme digitali Un’indagine etnografica dei gruppi di engagement su Instagram”, Studi Culturali, XIX, 2, pp. 177-206, 2022

- M. Perrotta, From Niche to Mainstream. The emergence of a podcasting culture and market in the Italian radio context. In "The Routledge Companion to Radio and Podcast Studies", edited by Mia Lindberg and Jason Loviglio, London, Routledge, pp.418-428.

- N. Bilchi, Cinema e videogame. Narrazioni, estetiche, ibridazioni, Milano, Unicopli, 2019 (EXTRACT)
All materials will be distributed during class.

Type of delivery of the course

frontal lessons and seminars

Attendance

optional

Type of evaluation

Students will be asked to answer to questions on the proposed themes covered in the books.

teacher profile | teaching materials

Mutuazione: 20702663 MEDIA DIGITALI: TELEVISIONE, VIDEO, INTERNET in Cinema, televisione e produzione multimediale LM-65 PERROTTA MARTA

Programme

The course is focussed on the digitization of audio-visual media, on multimedia convergence, on videogame cultures, on the multiplication of the distribution platforms, on the multimedia storytelling, with a special attention to entertainment as a meta-genre.

Core Documentation

A. Arvidsson, A. Delfanti, Introduzione ai media digitali, seconda edizione aggiornata, Bologna, Il Mulino, 2016;
T. Bonini, M. Perrotta, Che cos'è il podcast, Roma, Carocci, 2023;

più 3 tra questi 4 saggi:

- T. Bonini, A. Caliandro, G. Anselmi, "La diffusione della musica pop nel sistema ibrido dei media: tra piattaforme digitali e broadcaster tradizionali", Studi Culturali, XVI, 2, pp. 225-56, 2019

- T. Bonini, E. Treré, F. Murtula, “Resistenza e solidarietà algoritmica nelle piattaforme digitali Un’indagine etnografica dei gruppi di engagement su Instagram”, Studi Culturali, XIX, 2, pp. 177-206, 2022

- M. Perrotta, From Niche to Mainstream. The emergence of a podcasting culture and market in the Italian radio context. In "The Routledge Companion to Radio and Podcast Studies", edited by Mia Lindberg and Jason Loviglio, London, Routledge, pp.418-428.

- N. Bilchi, Cinema e videogame. Narrazioni, estetiche, ibridazioni, Milano, Unicopli, 2019 (EXTRACT)
All materials will be distributed during class.

Type of delivery of the course

frontal lessons and seminars

Attendance

optional

Type of evaluation

Students will be asked to answer to questions on the proposed themes covered in the books.