20703514 - ROMANCE PHILOLOGY AND LINGUISTICS

Acquiring a basic understanding of the formation of the Romance languages and romance literary traditions, with a special focus on the Gallo-Romance, Ibero-Romance and Italo-Romance areas. The student will acquire a good expertise in analytical techniques and methodologies of philological research, through the study of the main literary genres and related texts, considered in their historical-cultural, linguistic and intertextual aspects. Also, he will acquire a good level of information about the focal points of the most important critical-methodological debates internal to the discipline, and the ability to argue with independent judgment on issues and problems tackled.
teacher profile | teaching materials

Fruizione: 20703279 FILOLOGIA E LINGUISTICA ROMANZA 1 in Lingue e mediazione linguistico-culturale L-12 MOCAN MIRA VERONICA

Programme

The course presents the most important stages in the formation of romance linguistic and literary culture, from the evolution of the romance languages and the analysis of the first written attestations (the Appendix Probi, the indovinello veronese, the Glosses of Reichenau etc). some representive texts of the epical, lyric and courtly tradition will be analysed, with particular attention to the cultural and historical continuity between Late Antiquity and the Middle Ages.

Core Documentation

• Au. Roncaglia, I primi passi del volgare, in Le origini della lingua e della letteratura italiana, Torino, UTET, 2006, pp. 157-214;
• Piero G. Beltrami, La filologia romanza, Bologna, il Mulino, 2017;
• Di Girolamo, I trovatori, Torino, Bollati Boringhieri, 1989 (Introduzione e capp. I, IV);
• M. L. Meneghetti, Le origini delle letterature medievali romanze, Roma, Laterza, 2019 (o edizioni precedenti).

Type of delivery of the course

Il corso sarà costituito da lezioni frontali, durante le quali sarà incoraggiata la partecipazione attiva degli studenti alla discussione intorno ai temi trattati.

Type of evaluation

Prova orale di verifica delle nozioni acquisite, mirata ad accertare la conoscenza dei temi e degli autori proposti, nonché la capacità di storicizzarli, mediante anche dei pertinenti confronti fra documenti. Può prevedere l’analisi di singoli brani scelti fra quelli affrontati nel programma d’esame, oppure l’illustrazione di un tema generale, anche attraverso l’ausilio della bibliografia critica proposta.