20702432 - ITALIAN THEATRICAL LITERATURE L.M.

The student will acquire, through the study of specialized subjects, the tools of textual and critical analysis of authors and works of Italian literature related to theatrical production, from the Middle Ages to the contemporary. The acquired analytical ability on exemplary texts must make it theoretically aware of the gender connotations that distinguish the theatrical communicative experience from the literary one, and of those that on the contrary to it homologate.

CRIMI GIUSEPPE

teacher profile | teaching materials

Mutuazione: 20702432 LETTERATURA TEATRALE ITALIANA L.M. in Italianistica LM-14 N0 CRIMI GIUSEPPE

Programme

«Roma coda mundi». Renaissance theater in Rome between Tradition and Innovation.

Core Documentation

Bibliography:

Required Text Books (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, and 8)
1. Primary Works: P. Aretino, Cortigiana (1525), any editions (edition by G. Innamorati is available online);
2. Primary Works: B. Dovizi detto il Bibbiena, La Calandra, edited by G. Padoan, Padova, Antenore, 1985 (this edition is available online);
3. Primary Works: N. Machiavelli, La Mandragola, edited by P. Stoppelli, Milan, Mondadori, 2006;
4. Criticism: Il teatro a Roma prima della Cortigiana (1525) di Pietro Aretino, edited by G. Crimi, Rome, Roma nel Rinascimento, 2020;
5. Criticism: *C. Giovanardi, Roma e le sue lingue nelle commedie del Rinascimento, in Scrivere il volgare fra Medioevo e Rinascimento, edited by N. Cannata and M.A. Grignani, Pisa, Pacini, 2009, pp. 199-211;
6. Criticism: *R. Guarino., Archeologia e spettacolo a Roma nell’età di Giulio II, in Metafore di un pontificato. Giulio II (1503-1513). Atti del convegno (Roma, 2-4 dicembre 2008), edited by F. Cantatore et alii, Rome, Roma nel Rinascimento, 2010, pp. 345-64;
7. Criticism: *R. Guarino, Feste e spettacoli a Roma nel primo Rinascimento. Tradizioni, spazi, poteri, in Roma 1347-1527. Linee di un’evoluzione. Atti del Convegno internazionale di studi (Roma, 13-15 novembre 2017), edited by M. Miglio e I. Lori Sanfilippo, Rome, Istituto storico italiano per il Medioevo, 2020, pp. 129-41.
8. Criticism: *M. Pieri, Il montaggio della commedia nel laboratorio romano, in Leone X. Finanza, mecenatismo, cultura. Atti del Convegno internazionale (Roma, 2-4 novembre 2015), 2 tt., edited by F. Cantatore et alii, Rome, Roma nel Rinascimento, 2016, I, pp. 145-66;

Items 5, 6, 7 and 8 will be provided by the teacher.

Additional readings for non-attending students:

9. Criticism: C. Falletti Cruciani, Il Teatro in Italia. II. Il Cinquecento e Seicento, Rome, Edizioni Studium, 1999 e 2003, pp. 13-190.


Type of delivery of the course

Exam in attendance

Type of evaluation

Oral examination