22910132 - Spanish language

The Spanish language course aims to develop the four linguistic skills until the A2 level of the common European framework of reference for languages is reached. Reflections on the methodologies of learning foreign languages with theoretical and practical applications will be the subject of the course. In particular, we will focus on the importance of local languages in learning European languages, with particular attention to the convergence between Italian and Spanish languages. Reading and translation work will also be done in the classroom aimed at improving comprehension and linguistic production skills.
- Knowledge and understanding: develop the four linguistic skills until the A2 level of the common European framework of reference for languages.
- Applying knowledge and understanding: capacity to understand and produce a written or oral A2 level text in Spanish
- Making judgements: Reflections on the methodologies of learning foreign languages.
- Communication skills: knowledge of metalanguage related to language learning.
- Learning skills: Knowledge of the methodologies for self-learning.
teacher profile | teaching materials

Programme

La prima parte del corso riguarda gli aspetti essenziali della grammatica spagnola, in dettaglio:a) Fonetica, ortografia, accentazione b) Morfologia - Articoli determinativi e indeterminativi - Sostantivi: genere e numero.; diminutivi e accrescitivi - Aggettivi e pronomi: possessivi, dimostrativi, numerali - Verbo. Le tre coniugazioni regolari: tempi semplici e composti. I principali verbi irregolari- Pronomi personali soggetto e complemento - Gradi della comparazione - Aggettivi e pronomi relativi, interrogativi, indefiniti - Preposizioni, avverbi e congiunzioni) Sintassi - Uso dei verbi ser, estar, haber, tener - Differenze nell’uso del presente, dell’imperfetto, e del passato remoto del modo indicativo - Le principali perifrasi verbali

La seconda parte del corso si basa sugli aspetti della traduzione dallo spagnolo all’italiano con esercitazioni pratiche. Inoltre, si prenderà in esame la figura di Simón Bolívar e le vicende politico costituzionali dell’America latina del XIX sec. sulla base del volume di Giuseppe Cacciatore e Antonio Scocozza, El gran Majadero de América, Napoli, La città del sole, 2008 da pag. 29 a pag. 76, e sempre dallo stesso testo le letture: Manifiesto de Cartagena e Discurso de Angostura.

Core Documentation

Manuel Carrera Díaz, Grammatica spagnola, Laterza, 2006.

Giuseppe Cacciatore e Antonio Scocozza, El gran Majadero de América, Napoli, La città del sole, 2008.

Dizionari:

Laura Tam, Grande dizionario di spagnolo, Hoepli, 2004.

Real Academia Española, Diccionario de la lengua española, XXII ed., disponibile on-line al sito: http://www.rae.es/

Type of delivery of the course

Frontl lessons

Type of evaluation

Written and oral test