22902369 - WORKSHOP OF GENERAL PEDAGOGY

The Workshop of General Education aims to raise awareness, to know and compare pedagogy of different school searching for innovation, according to three basic articulations: prevention as action to contrast social exclusion, training as formation of human person, work culture for person, community and society. The methodology is called M.I.T.E. acronym which means Multiple Interaction Team Education and it is based upon the active participation of the students who have the task to build a new pedagogic knowledge.
Within the programme, at the end of the Workshop of General Pedagogy the student will be capable of performing abilities in the context of:
Knowledge and understanding
- identifying the epistemological status and the methodology of the laboratory;
- identifying the concepts and the problems of the theory of education with national European and international references.
Applying knowledge and understanding
- analyzing the best practices of the school methods;
- identifying and generalizing educational phenomenon and human process of learning;
Making judgements
- connecting the theory of education and pedagogy with school life
- evaluating the innovation in pedagogy
Communication skills
- interacting using multiple strategies and original tools
- communicating projects and organizing the pedagogical thought in the educational action
Learning skills
- carrying on scientific research in school education
- managing the educational challenge with creativity and imagination in the perspective of lifelong learning.

Canali

teacher profile | teaching materials

Programme

Contents of the Laboratory
Laboratory title: Educating in a school of innovation

Laboratory programme
The Laboratory of General Education aims to raise awareness, to know and compare pedagogy of different school searching for innovation, according to three basic articulations: prevention as the action to contrast social exclusion, training as the formation of the human person, work culture for the person, community and society. The methodology is called M.I.T.E. acronym which means Multiple Interaction Team Education and it is based upon the active participation of the students who have the task to build new pedagogic knowledge.


Core Documentation

Reference books and tools
1. Chistolini S., La formazione degli insegnanti alla pedagogia Waldorf. Biografia della Scuola Rudolf Steiner di Roma, Milano, Franco Angeli, 2018.
Chistolini S., Scienza e formazione. Manuale del laboratorio universitario di pedagogia, Milano, Franco Angeli, 2006.
2. Chistolini S., La formazione degli insegnanti alla pedagogia Waldorf. Biografia della Scuola Rudolf Steiner di Roma, Milano, Franco Angeli, 2018.
3. Chistolini S., Etica ed estetica nella scuola dell’infanzia di ispirazione pizzigoniana, in “Le Nuove Frontiere della Scuola”, anno VII, n. 20, luglio, 2009, pp. 25-30.
4. Chistolini S., Piccole vittime da proteggere. Identificare e affrontare le conseguenze della vittimizzazione dei bambini esposti alla violenza domestica, Tricase (LE), Libellula, 2017.
5. Chistolini S., L’Asilo nel Bosco: un’esperienza di educazione alla sostenibilità e alla responsabilità, in CRUL – Comitato Regionale di Coordinamento delle Università del Lazio (a cura di), Dialoghi sulla sostenibilità Roma 2016. Gli Atenei del Lazio in occasione del Giubileo Straordinario 2015-2016, Roma, Roma Tre-Press, pp. 199-200, versione elettronica http://romatrepress.uniroma3.it/ojs/index.php/dialoghi
6. Chistolini S., La formazione universitaria in Pedagogia secondo la metodologia dell’interazione umana intesa alla definizione della conoscenza condivisa, in “Rassegna CNOS”, anno 31, n. 3, 2015, pp. 69-81.
7. Chistolini S., Il Fondo Pizzigoni, in Discovery http://www.sba.uniroma3.it/it/
8. Link to articles specifically related to the Laboratory.
9. Personal computer, Word document, Power Point, digital camera, mobile telephone, tablet to be used during the university meetings.

Further information
Home page: www.sandrachistolini.it
Email: schistolini@uniroma3.it

The schedule includes multiple actions of the workshop in the situation.



Reference Bibliography

1. Chistolini S., Scienza e formazione. Manuale del laboratorio universitario di pedagogia, Milano, Franco Angeli, 2006. 2. Chistolini S., La formazione degli insegnanti alla pedagogia Waldorf. Biografia della Scuola Rudolf Steiner di Roma, Milano, Franco Angeli, 2018. 3. Chistolini S., Etica ed estetica nella scuola dell’infanzia di ispirazione pizzigoniana, in “Le Nuove Frontiere della Scuola”, anno VII, n. 20, luglio, 2009, pp. 25-30. 4. Chistolini S., Piccole vittime da proteggere. Identificare e affrontare le conseguenze della vittimizzazione dei bambini esposti alla violenza domestica, Tricase (LE), Libellula, 2017. 5. Chistolini S., L’Asilo nel Bosco: un’esperienza di educazione alla sostenibilità e alla responsabilità, in CRUL – Comitato Regionale di Coordinamento delle Università del Lazio (a cura di), Dialoghi sulla sostenibilità Roma 2016. Gli Atenei del Lazio in occasione del Giubileo Straordinario 2015-2016, Roma, Roma Tre-Press, pp. 199-200, versione elettronica http://romatrepress.uniroma3.it/ojs/index.php/dialoghi 6. Chistolini S., La formazione universitaria in Pedagogia secondo la metodologia dell’interazione umana intesa alla definizione della conoscenza condivisa, in “Rassegna CNOS”, anno 31, n. 3, 2015, pp. 69-81.

Type of delivery of the course

Laboratory methodology The Laboratory of General Education aims to raise awareness, to know and compare pedagogy of different school searching for innovation, according to three basic articulations: prevention as the action to contrast social exclusion, training as the formation of the human person, work culture for the person, community and society. The methodology is called M.I.T.E. acronym which means Multiple Interaction Team Education and it is based upon the active participation of the students who have the task to build new pedagogic knowledge. Teaching methods - In the presence and distance teaching and learning - Interactive teaching and learning - On line documents - Internet communication - Scientific research. - Email: schistolini@uniroma3.it - Website: www.sandrachistolini.it

Attendance

Teaching methods - In the presence and distance teaching and learning - Interactive teaching and learning - Online documents - Internet communication - Scientific research. - Email: schistolini@uniroma3.it - Website: www.sandrachistolini.it

Type of evaluation

Assessment methods The schedule of the laboratory concerns the experience of new form of education in which it could be understand how and why it is important to educate for peace, democracy, respect, sustainability.

teacher profile | teaching materials

Programme

Contents of the Laboratory
Laboratory title: Educating in a school of innovation

Laboratory programme

The Laboratory of General Education aims to raise awareness, to know and compare pedagogy of different school searching for innovation, according to three basic articulations: prevention as the action to contrast social exclusion, training as the formation of the human person, work culture for the person, community and society. The methodology is called M.I.T.E. acronym which means Multiple Interaction Team Education and it is based upon the active participation of the students who have the task to build new pedagogic knowledge.



Core Documentation

Reference books and tools
1. Chistolini S., Scienza e formazione. Manuale del laboratorio universitario di pedagogia, Milano, Franco Angeli, 2006.
2. Chistolini S., La formazione degli insegnanti alla pedagogia Waldorf. Biografia della Scuola Rudolf Steiner di Roma, Milano, Franco Angeli, 2018.
3. Chistolini S., Etica ed estetica nella scuola dell’infanzia di ispirazione pizzigoniana, in “Le Nuove Frontiere della Scuola”, anno VII, n. 20, luglio, 2009, pp. 25-30.
4. Chistolini S., Piccole vittime da proteggere. Identificare e affrontare le conseguenze della vittimizzazione dei bambini esposti alla violenza domestica, Tricase (LE), Libellula, 2017.
5. Chistolini S., L’Asilo nel Bosco: un’esperienza di educazione alla sostenibilità e alla responsabilità, in CRUL – Comitato Regionale di Coordinamento delle Università del Lazio (a cura di), Dialoghi sulla sostenibilità Roma 2016. Gli Atenei del Lazio in occasione del Giubileo Straordinario 2015-2016, Roma, Roma Tre-Press, pp. 199-200, versione elettronica http://romatrepress.uniroma3.it/ojs/index.php/dialoghi
6. Chistolini S., La formazione universitaria in Pedagogia secondo la metodologia dell’interazione umana intesa alla definizione della conoscenza condivisa, in “Rassegna CNOS”, anno 31, n. 3, 2015, pp. 69-81.
7. Chistolini S., Il Fondo Pizzigoni, in Discovery http://www.sba.uniroma3.it/it/
8. Link to articles specifically related to the Laboratory.
9. Personal computer, Word document, Power Point, digital camera, mobile telephone, tablet to be used during the university meetings.

Further information
Home page: www.sandrachistolini.it
Email: schistolini@uniroma3.it

The schedule includes multiple actions of workshop in situation.



Reference Bibliography

1. Chistolini S., La formazione degli insegnanti alla pedagogia Waldorf. Biografia della Scuola Rudolf Steiner di Roma, Milano, Franco Angeli, 2018. 2. Chistolini S., Scienza e formazione. Manuale del laboratorio universitario di pedagogia, Milano, Franco Angeli, 2006. 3. Chistolini S., Etica ed estetica nella scuola dell’infanzia di ispirazione pizzigoniana, in “Le Nuove Frontiere della Scuola”, anno VII, n. 20, luglio, 2009, pp. 25-30. 4. Chistolini S., Piccole vittime da proteggere. Identificare e affrontare le conseguenze della vittimizzazione dei bambini esposti alla violenza domestica, Tricase (LE), Libellula, 2017. 5. Chistolini S., L’Asilo nel Bosco: un’esperienza di educazione alla sostenibilità e alla responsabilità, in CRUL – Comitato Regionale di Coordinamento delle Università del Lazio (a cura di), Dialoghi sulla sostenibilità Roma 2016. Gli Atenei del Lazio in occasione del Giubileo Straordinario 2015-2016, Roma, Roma Tre-Press, pp. 199-200, versione elettronica http://romatrepress.uniroma3.it/ojs/index.php/dialoghi 6. Chistolini S., La formazione universitaria in Pedagogia secondo la metodologia dell’interazione umana intesa alla definizione della conoscenza condivisa, in “Rassegna CNOS”, anno 31, n. 3, 2015, pp. 69-81 (online)

Type of delivery of the course

Teaching methods - In the presence and distance teaching and learning - Interactive teaching and learning - On line documents - Internet communication - Scientific research. - Email: schistolini@uniroma3.it - Website: www.sandrachistolini.it

Type of evaluation

Assessment methods The schedule of the laboratory concerns the experience of a new form of education in which it could understand how and why it is important to educate for peace, democracy, respect, sustainability.