22902302 - SEMIOTICS LM50

The course aims to provide a basic preparation on the main problems of semiotics. Among these, the interpretation of the relationship that the sign has with the causes that generate it is privileged.

VELARDI ANDREA

teacher profile | materiale didattico

Programma

a./a./ 2019/2020
Corso di Laurea Magistrale in Coordinatore dei Servizi LM-50
Prof. Andrea Velardi
Semiotica


The aim of the course is top provide an account of the Semiotics of Emotions. More precisely it anayses the two dimensions of the production and comprhension of the emotions not only as a cultural code with a fixed and intersubjective rule governed creativity, but also as a natural function whic has a basis in opur capacity to decode emotion expressions, to share other’s emotions, to develop an emotional and a cognitive role taking and perspective taking to the other’s internal living. The core of the course is articulated in four sections: 1. The first detects the semiotics of the emotions as it is oultined in the theory of Ekman which discovered universal of facial expressions poroviding us the first and only tool for measuring facial movement; 2. The second explains the relationship between semiotics of the emotions, psychology of the emotions and the theory of the empathy; 3. The third investigates the multidimensiuonal models of the empathy, the process of the empathic responsiveness from mirror neurons to role taking and language, the relationship between cognitive and emotional processes; 4. The fourth analyzes the particular case of the lie and the possibility to understand it trough micro facial expressions which reveal what subjects are trying to hide.

Testi di riferimento:

Joseph Le Doux, The Emotional Brain. The Mysterious Underpinnings of Emotional Life, Simon & Schuster, Touchstone 1998 , tr.it., Il Cervello Emotivo, Baldini e Castoldi, Milano, 1999
Ekman P., Basic Emotions In: T. Dalgleish and M. Power (Eds.). Handbook of Cognition and Emotion. John Wiley & Sons Ltd, Sussex, UK, 1999 fornito in traduzione italiana.
P. Ekman, I volti della menzogna. Gli indizi dell'inganno nei rapporti interpersonali, Giunti Editore 2011
Paolo Albiero, Giada Matricardi, Che cos'è l'empatia, 2006, Carocci, Roma, Collana Le Bussole
Barone L., Bacchini D., Le emozioni nello sviluppo relazionale e morale, Raffaello Cortina, Milano, 2009.

Materiali messi a disposizione dal docente





Testi Adottati

Testi di riferimento:

Joseph Le Doux, The Emotional Brain. The Mysterious Underpinnings of Emotional Life, Simon & Schuster, Touchstone 1998 , tr.it., Il Cervello Emotivo, Baldini e Castoldi, Milano, 1999
Ekman P., Basic Emotions In: T. Dalgleish and M. Power (Eds.). Handbook of Cognition and Emotion. John Wiley & Sons Ltd, Sussex, UK, 1999 fornito in traduzione italiana.
P. Ekman, I volti della menzogna. Gli indizi dell'inganno nei rapporti interpersonali, Giunti Editore 2011
Paolo Albiero, Giada Matricardi, Che cos'è l'empatia, 2006, Carocci, Roma, Collana Le Bussole
Barone L., Bacchini D., Le emozioni nello sviluppo relazionale e morale, Raffaello Cortina, Milano, 2009.

Materiali messi a disposizione dal docente


Bibliografia Di Riferimento

Testi di riferimento: Joseph Le Doux, The Emotional Brain. The Mysterious Underpinnings of Emotional Life, Simon & Schuster, Touchstone 1998 , tr.it., Il Cervello Emotivo, Baldini e Castoldi, Milano, 1999 Ekman P., Basic Emotions In: T. Dalgleish and M. Power (Eds.). Handbook of Cognition and Emotion. John Wiley & Sons Ltd, Sussex, UK, 1999 fornito in traduzione italiana. P. Ekman, I volti della menzogna. Gli indizi dell'inganno nei rapporti interpersonali, Giunti Editore 2011 Paolo Albiero, Giada Matricardi, Che cos'è l'empatia, 2006, Carocci, Roma, Collana Le Bussole Barone L., Bacchini D., Le emozioni nello sviluppo relazionale e morale, Raffaello Cortina, Milano, 2009. Materiali messi a disposizione dal docente