21801064 - HISTORY OF EARLY MODERN EUROPE

The course aims to acquire the basic scientific-disciplinary skills aimed at identifying the main historical issues that characterize European history in the Early Modern Age. The objective, in particular, is to develop in students the critical knowledge of the main cultural, religious and political moments that marked the transition from the Europe of the religious wars to the Europe of religious and political tolerance. The aim of the course is to teach the students to understand the complexity of historical phenomena and the intertwining of its institutional, political, religious, social and cultural dimensions.

Curriculum

teacher profile | teaching materials

Mutuazione: 21801064 STORIA DELL'EUROPA in Scienze politiche L-36 CARAVALE GIORGIO

Programme

Nel corso saranno affrontati i seguenti temi: Storia d’Europa e storia dell’idea di Europa – La periodizzazione dell’età moderna – I caratteri originari. Riforme e rivoluzioni, stati e imperi, confessionalizzazione e tolleranza – Genealogie del moderno e paradigma eurocentrico – Storia d’Europa e storia globale – L’idea d’Europa. La genesi storica di un concetto –L’idea di Europa tra storia, geografia e mito – Oriente e Occidente. Barbarie e civiltà – Il concetto di Eurasia – Europa e Russia tra medioevo ed età moderna – “Radici” dell’Europa e identità europea: storia, usi e abusi di un concetto pericoloso – I primi progetti di unione europea in età moderna.

Core Documentation

Attending students:
For the general part:
- C. Malandrino, S. Quirico, L’idea di Europa. Storie e prospettive, Roma, Carocci, 2020, capitoli 1-3.1 (pp. 1-68);
- A. Zannini, Storia minima d’Europa. Dal Neolitico a oggi, Bologna, il Mulino, 2019, capitoli 1-14 (pp. 1-237).
For the monographical part and the class-presentation:
- One more text to be chosen among those proposed by the teacher at the beginning of the course.

Non-attending students:
- F. Chabod, Storia dell’idea di Europa, a cura di E. Sestan e A. Saitta, Bari-Roma, Laterza, 2020 (I ed. 1961)
- C. Malandrino, S. Quirico, L’idea di Europa. Storie e prospettive, Roma, Carocci, 2020, capitoli 1-3.1 (pp. 1-68);
- A. Zannini, Storia minima d’Europa. Dal Neolitico a oggi, Bologna, il Mulino, 2019, capitoli 1-14.
One more text to be chosen among the following:
- L. Febvre, L’Europa. Storia di una civiltà, Roma, Donzelli, 2019 (I ed. 1999);
- A. Saitta, Due storie d’Europa, a cura di A. Guerra, Roma, Università La Sapienza, 2018;
- M. Verga, Storie d’Europa, Roma, Carocci, 2004;
- P. Viola, L’Europa moderna. Storia di un’identità, Torino, Einaudi, 2004.

Attendance

Attendance is mandatory. Absences should not exceed 15% of the lectures and classes specified for the course.

Type of evaluation

Class participation (20%), student’s presentation (30%), final exam (50%). Non-attending students’ evaluation will be based entirely (100%) on the final exam.

teacher profile | teaching materials

Programme

Nel corso saranno affrontati i seguenti temi: Storia d’Europa e storia dell’idea di Europa – La periodizzazione dell’età moderna – I caratteri originari. Riforme e rivoluzioni, stati e imperi, confessionalizzazione e tolleranza – Genealogie del moderno e paradigma eurocentrico – Storia d’Europa e storia globale – L’idea d’Europa. La genesi storica di un concetto –L’idea di Europa tra storia, geografia e mito – Oriente e Occidente. Barbarie e civiltà – Il concetto di Eurasia – Europa e Russia tra medioevo ed età moderna – “Radici” dell’Europa e identità europea: storia, usi e abusi di un concetto pericoloso – I primi progetti di unione europea in età moderna.

Core Documentation

Attending students:
For the general part:
- C. Malandrino, S. Quirico, L’idea di Europa. Storie e prospettive, Roma, Carocci, 2020, capitoli 1-3.1 (pp. 1-68);
- A. Zannini, Storia minima d’Europa. Dal Neolitico a oggi, Bologna, il Mulino, 2019, capitoli 1-14 (pp. 1-237).
For the monographical part and the class-presentation:
- One more text to be chosen among those proposed by the teacher at the beginning of the course.

Non-attending students:
- F. Chabod, Storia dell’idea di Europa, a cura di E. Sestan e A. Saitta, Bari-Roma, Laterza, 2020 (I ed. 1961)
- C. Malandrino, S. Quirico, L’idea di Europa. Storie e prospettive, Roma, Carocci, 2020, capitoli 1-3.1 (pp. 1-68);
- A. Zannini, Storia minima d’Europa. Dal Neolitico a oggi, Bologna, il Mulino, 2019, capitoli 1-14.
One more text to be chosen among the following:
- L. Febvre, L’Europa. Storia di una civiltà, Roma, Donzelli, 2019 (I ed. 1999);
- A. Saitta, Due storie d’Europa, a cura di A. Guerra, Roma, Università La Sapienza, 2018;
- M. Verga, Storie d’Europa, Roma, Carocci, 2004;
- P. Viola, L’Europa moderna. Storia di un’identità, Torino, Einaudi, 2004.

Reference Bibliography

On the Idea of Europe: F. Chabod, Idea d’Europa e civiltà moderna. Sette saggi inediti, Roma, Carocci, 2010; F. Chabod, Storia dell’idea di Europa, a cura di E. Sestan e A. Saitta, Bari-Roma, Laterza, 2020 (I ed. 1961); C. Malandrino, S. Quirico, L’idea di Europa. Storie e prospettive, Roma, Carocci, 2020; H. Mikkeli, Europa. Storia di un’idea e di un’identità, Bologna, il Mulino, 2002; A. Pagden (ed.), The Idea of Europe. From Antiquity to the European Union, Cambridge, Cambridge University Press, 2002; P. Rossi, L’identità dell’Europa, Bologna, il Mulino, 2007; A. Saitta, Due storie d’Europa, a cura di A. Guerra, Roma, Università La Sapienza, 2018; M. Verga, Storie d’Europa, Roma, Carocci, 2004; S. Weller, The Idea of Europe. A Critical History, Cambridge, Cambridge University Press, 2021. On European History: A. Aubert, L’Europa degli imperi e degli Stati. Monarchie universali, equilibrio di potenza e pacifismi dal XV al XVII secolo, Bari, Cacucci, 2008; M. Aymard (ed.), Storia d’Europa. IV: L’età moderna. Secoli XVI-XVIII, Torino, Einaudi, 1995; R. Bizzocchi (ed.), Storia d’Europa e del Mediterraneo. II: Dal Medioevo all’età della globalizzazione, Sezione V: L’età moderna (secoli XVI-XVIII), 3 voll. (X-XII), Roma, Salerno Editrice, 2011; T. Blanning, L’età della gloria. Storia d’Europa dal 1648 al 1815, Roma-Bari, Laterza, 2011; F. Cardini, L’Europa e l’Islam. Storia di un malinteso, Roma-Bari, Laterza, 2007; D. Chakrabarty, Provincializzare l’Europa, Roma, Meltemi, 2004; L. Febvre, L’Europa. Storia di una civiltà, Roma, Donzelli, 2019 (I ed. 1999); J. Fontana, L’Europa allo specchio. Storia di un’identità distorta, Roma-Bari, Laterza, 2017; G. Galasso, Storia d’Europa, Roma-Bari, Laterza, 1996; J.A. Goldstone, Perché l’Europa? L’ascesa dell’Occidente nella storia mondiale 1500-1850, Bologna, il Mulino, 2010; B. Kümin, The European World 1500-1800, London-New York, Routledge, 2018; P. Rietbergen, Europe. A Cultural History, London-New York, Routledge, 1998; H. Scott (ed.), The Oxford Handbook of Early Modern European History 1350-1750, 2 vols., 2018 (I ed. 2015); P. Viola, L’Europa moderna. Storia di un’identità, Torino, Einaudi, 2004; M. A. Visceglia (a cura di), Le radici storiche dell’Europa. L'età moderna, Roma, Viella, 2007; M.E. Wiesner-Hanks, Early Modern Europe, 1450–1789, Cambridge, Cambridge University Press, 2013; A. Zannini, Storia minima d’Europa. Dal Neolitico a oggi, Bologna, il Mulino, 2019.

Attendance

Attendance is mandatory. Absences should not exceed 15% of the lectures and classes specified for the course.

Type of evaluation

Class participation (20%), student’s presentation (30%), final exam (50%). Non-attending students’ evaluation will be based entirely (100%) on the final exam.