20709152 - STORIA DELL'ARTE A ROMA IN ETA' MODERNA

The course aims to provide an highly specialized knowledge about the main historical and artistic phenomena in Rome during the early modern age, investigated under the different aspects of the historical context, the historiography of the art history, and the stylistic analysis. At the end of the course, the student should be able to present the contents learned through the frontal lectures, the reading of the bibliography and the visits to the artistic monuments, with clarity and competence, demonstrating the ability to relate, through an independent judgment and a critical awareness, different historical and artistic phenomena in Rome in the early modern age.
teacher profile | teaching materials

Programme

MURAL DECORATION IN ROMAN PALACES FROM PAUL III (1534-1549) TO SIXTUS V (1585-1590).

The course will investigate the great fresco decoration in Roman palaces in the Late Renaissance, from the pontificate of Paul III (1534-1549) to Sixtus V (1585-1590). Trough a selection of some case studies of the Roman Maniera, we will examine papal patronage, and that of Roman families, the artists responsible of these decorations, the iconographic programs and and the evolution of the different types of wall decorations in the Maniera age. Classes will be supported, whenever possible, by visits of the monuments considered during the course, with the active participation of the students, trough seminars and oral papers.

Core Documentation

Bibliography:

Introduction:

G. Sapori, Maestri, botteghe, équipes nei palazzi romani: Perino del Vaga, Salviati, Vasari e Zuccari, in “Bollettino d’arte” (Numero speciale: Palazzi del Cinquecento a Roma, a cura di G. Sapori, C. Conforti), 2016, pp. 1-52.
G. Sapori, Decorare i palazzi da Raffaello a Zuccari, Roma 2020, pp. 59-75 (chapters 3 e 4).
Frustrations about Friezes: Themes, Functions, Accessibility, in Frises peintes. Les décors des villas et palais au Cinquecento, actes du colloque international a sous la direction de A. Lemoine, A. Fenech Kroke, Roma, Accademia di Francia, 16-17 dicembre 2011, Paris 2017, pp. 27-41.

Castel Sant’Angelo:
E. Gaudioso, F. Aliberti Gaudioso, Gli affreschi di Paolo III a Castel Sant’Angelo. Progetto ed esecuzione, exhibition cat., Roma 1981-82, Roma 1981, I, pp. 23-46; II, pp. 104-117.

Palazzo della Cancelleria:
Palazzo della Cancelleria in Oltre Raffaello. Aspetti della cultura figurativa del Cinquecento romano, Roma 1984, pp. 127-142.
C. Robertson, Il Gran Cardinale Alessandro Farnese Patron of the Arts, New Haven-London 1992, pp. 53-74.
J. Kliemann, Gesta Dipinte. La grande decorazione nelle dimore italiane dal Quattrocento al Seicento, Cinisello Balsamo 1993, pp. 35-68.

Palazzo Farnese:
I. Cheney, Le premiéres décorations: Daniele da Volterra, Salviati et les frères Zuccari, in Le Palais Farnèse, I.1, Roma 1981, pp. 243-267.
J. Kliemann, L’immagine di Paolo III come pacificatore. Osservazioni sul “salotto dipinto”, in Francesco Salviati e la Bella Maniera, ed. by C. Goguel, Ph. Costamagna. M. Hochmann, Roma 2001, pp. 287-310.
C. Acidini Luchinat, Taddeo e Federico Zuccari fratelli pittori, I, Firenze 1998, pp. 244-255.

Palazzo Spada Capodiferro:
Palazzo Spada. Arte e Storia, Roma 1992, pp. 25-38.
Palazzo Spada. Le decorazioni restaurate, Milano 1995, pp. 13-31.
S. Urcioli, Palazzo Spada, Roma 2017.

Palazzo Ricci Sacchetti:
J. de Jong, An important Patron and an Unknown Artist: Giovanni Ricci, Ponsio Jacquio, and the Decoration of the Palazzo Ricci Sacchetti in Rome, in “Art Bulletin”, 74 (1992), pp. 135-156.
V. Catalucci, La decorazione del piano nobile del palazzo Ricci Sacchetti a Roma, in “Ricerche di Storia dell’arte”, 91-92, 2007 (Reverse engineering. Un nuovo approccio allo studio dei grandi cicli rinascimentali), pp. 93-105.
N. Dacos, Artisti stranieri a Roma nel ‘500: il decoro di palazzo Ricci Sacchetti, Milano 2016, pp. 11-20.

Appartamento di Belvedere di Pio IV:
P. Tosini, Federico Zuccari, Pirro Ligorio e Pio IV: la sala del Buon Governo nell'Appartamento di Belvedere in Vaticano, in “Storia dell’arte”, 86 (1996), pp. 13-38.

Villa d’Este a Tivoli:
D. R. Coffin, Villa d’Este at Tivoli, Princeton 1960, pp. 41-68.
P. Tosini, Girolamo Muziano e la nascita del paesaggio alla veneta nella Villa d’Este a Tivoli: con alcune osservazioni su Federico Zuccari, Livio Agresti, Cesare Nebbia, Giovanni de’ Vecchi e altri, in “Rivista dell’Istituto di Archeologia e Storia dell’arte”, 22, 1999 (2000), pp. 189-231.

Palazzo Farnese di Caprarola:
I. Faldi, Il palazzo Farnese di Caprarola, Torino 1981, pp. 15-72; 93-96; 136-137; 177-178; 209-210; 241-242; 261-263; 283-284; 305-307.
P. Tosini, entry with bibliographical updates about Caprarola.

Galleria Carte Geografiche:
L. Gambi, M. Milanesi, A. Pinelli, La Galleria delle Carte Geografiche in Vaticano. Storia e iconografia, Roma 1996.

Palazzo Lateranense:
C. Mandel, Golden Age and the Good Works of Sixtus V, in “Storia dell’arte”, 62 (1988), pp. 29-52.

Villa Peretti Montalto a Termini:
P. Tosini, Immagini ritrovate. Decorazione a Villa Peretti Montalto tra Cinque e Seicento, Roma 2015, pp. 41-49; 55-76; 105-111.

Further bibliography could be indicated during the course.

Type of delivery of the course

Taught classes and visits to main artistic monuments of the course, with the active participation of the students, through seminars and oral papers.

Attendance

The attendance to the course is not mandatory, even if recommended.

Type of evaluation

The exam will be oral and will test the knowledge of the topics developed during the course.