20711269-2 - Form 2

Relations between agriculture and the rest of the economy, with reference to the Italian agri-food sector
• Recalls of microeconomics and consumption theory, with reference to analyze the demand for agri-food products, with particular reference to product differentiation, quality and food safety
• Production cost sand market structures, with reference to different forms of competition and market imperfections in the agri-food sector
• The characteristics of the Italian agri-food system, with particular reference to the role and potential of Made in Italy in the world markets
• The agricultural policies of the European Union, with particular reference to the multifunctionality of agriculture

Curriculum

teacher profile | teaching materials

Fruizione: 20710686 ETNOGRAFIA in Storia e società LM-84 RIBEIRO COROSSACZ VALERIA

Programme

- Vivere l’Etnografia, a cura di Cappelletto, Seid, 2009.

Più un testo a scelta tra i seguenti:

- Abu-Lughod, L., Sentimenti velati. Onore e poesia in una società beduina, Bollati Boringhieri, 2004.
- Ribeiro Corossacz V., Bianchezza e mascolinità, Meltemi, 2015;
- Malinowski B., Argonauti del Pacifico Occidentale. Bollati Boringhieri, 2011;
- Ruth Behar e Deborah A. Gordon, editors, 1995, Women writing culture, i seguenti capitoli: Introduction (pp. 1-29), capitolo 8 (pp. 166-185) e capitolo 9 (pp. 186-206);
- Tsing Lowenhaupt, A. Il fungo alla fine del mondo. La possibilità di vivere nelle rovine del capitalismo. Keller, 2021;
- James Clifford, I frutti puri impazziscono, Bollati Boringhieri, 1999, Introduzione e parte Prima
- Wekker Gloria, 2006, The politics of passion: women's sexual culture in the afro-surinamese diaspora, Columbia University Press, solo i seguenti capitoli: capitolo 1 (pp. 1-54) e capitolo 2 (pp. 55-82).

For those attending, it is possible to replace the text of your choice with the following essays (which the teacher will make available to the students during the course) of which one or two will be chosen and presented by the attending student and discussed collegially in class:

* Michela Fusaschi, 2018, “L’etnografia attraversata dal genere. Uno sguardo storico e pratico-politico sulle soggettività”, in Etnografia e Ricerca Qualitativa, n.2, pp. 387-401;
* Alice Bellagamba, “Antropologia, femminismo e studi di genere. Esperienze straniere e italiane”, in Gli studi delle donne in Italia, a cura di Paola di Cori e Donatella Barazzetti, Carocci, 2001, pp. 97-117;
* Nicole-Claude Mathieu, "Critiche epistemologiche sulla problematica dei sessi nel discorso etno-antropologico", in dwf, numero 10-11, 1989, pp. 8-54.
* Nicole-Claude Mathieu, “Sesso e genere”, in Non si nasce donna. Percorsi, testi e contesti del femminismo materialista in Francia, a cura di Garbagnoli Sara e Perilli Vincenza, Alegre, pp. 101-112;
* Louise Lamphere, “Unofficial Histories: A Vision of Anthropology from the Margins”, American Anthropologist, Vol. 106, No. 1, 2004, pp. 126-139.

Students not attending classes will study also Fabietti, Malighetti, Matera, Dal tribale al globale. Introduzione all'antropologia, Pearson, 2020, First and Second parts.


Core Documentation

- Vivere l’Etnografia, a cura di Cappelletto, Seid, 2009.

Più un testo a scelta tra i seguenti:

- Abu-Lughod, L., Sentimenti velati. Onore e poesia in una società beduina, Bollati Boringhieri, 2004.
- Ribeiro Corossacz V., Bianchezza e mascolinità, Meltemi, 2015;
- Malinowski B., Argonauti del Pacifico Occidentale. Bollati Boringhieri, 2011;
- Ruth Behar e Deborah A. Gordon, editors, 1995, Women writing culture, i seguenti capitoli: Introduction (pp. 1-29), capitolo 8 (pp. 166-185) e capitolo 9 (pp. 186-206);
- Tsing Lowenhaupt, A. Il fungo alla fine del mondo. La possibilità di vivere nelle rovine del capitalismo. Keller, 2021;
- James Clifford, I frutti puri impazziscono, Bollati Boringhieri, 1999, Introduzione e parte Prima
- Wekker Gloria, 2006, The politics of passion: women's sexual culture in the afro-surinamese diaspora, Columbia University Press, solo i seguenti capitoli: capitolo 1 (pp. 1-54) e capitolo 2 (pp. 55-82).

For those attending, it is possible to replace the text of your choice with the following essays (which the teacher will make available to the students during the course) of which one or two will be chosen and presented by the attending student and discussed collegially in class:

* Michela Fusaschi, 2018, “L’etnografia attraversata dal genere. Uno sguardo storico e pratico-politico sulle soggettività”, in Etnografia e Ricerca Qualitativa, n.2, pp. 387-401;
* Alice Bellagamba, “Antropologia, femminismo e studi di genere. Esperienze straniere e italiane”, in Gli studi delle donne in Italia, a cura di Paola di Cori e Donatella Barazzetti, Carocci, 2001, pp. 97-117;
* Nicole-Claude Mathieu, "Critiche epistemologiche sulla problematica dei sessi nel discorso etno-antropologico", in dwf, numero 10-11, 1989, pp. 8-54.
* Nicole-Claude Mathieu, “Sesso e genere”, in Non si nasce donna. Percorsi, testi e contesti del femminismo materialista in Francia, a cura di Garbagnoli Sara e Perilli Vincenza, Alegre, pp. 101-112;
* Louise Lamphere, “Unofficial Histories: A Vision of Anthropology from the Margins”, American Anthropologist, Vol. 106, No. 1, 2004, pp. 126-139.

Students not attending classes will study also Fabietti, Malighetti, Matera, Dal tribale al globale. Introduzione all'antropologia, Pearson, 2020, First and Second parts.



Type of delivery of the course

Students involvement is particularly welcome through critical remarks and comments, starting from specific case studies and the literature. In order to involve students frontal teaching and collegial discussions will alternate. Articles and essays to read and comment together will be shared during classes also in reference to students research projects. Students' participation will be evaluated for the grade of the final exam.

Attendance

Students involvement is particularly welcome through critical remarks and comments, starting from specific case studies and the literature. In order to involve students frontal teaching and collegial discussions will alternate. Articles and essays to read and comment together will be shared during classes also in reference to students research projects. Students' participation will be evaluated for the grade of the final exam.

Type of evaluation

Exams will test general knowledge and theoretical tools acquired studying the texts in the bibliography program. The texts presented in class by students will contribute to the formulation of the final evaluation. The presentation and discussione of texts in class will contribute the final evaluation.

teacher profile | teaching materials

Fruizione: 20710686 ETNOGRAFIA in Storia e società LM-84 RIBEIRO COROSSACZ VALERIA

Programme

- Vivere l’Etnografia, a cura di Cappelletto, Seid, 2009.

Più un testo a scelta tra i seguenti:

- Abu-Lughod, L., Sentimenti velati. Onore e poesia in una società beduina, Bollati Boringhieri, 2004.
- Ribeiro Corossacz V., Bianchezza e mascolinità, Meltemi, 2015;
- Malinowski B., Argonauti del Pacifico Occidentale. Bollati Boringhieri, 2011;
- Ruth Behar e Deborah A. Gordon, editors, 1995, Women writing culture, i seguenti capitoli: Introduction (pp. 1-29), capitolo 8 (pp. 166-185) e capitolo 9 (pp. 186-206);
- Tsing Lowenhaupt, A. Il fungo alla fine del mondo. La possibilità di vivere nelle rovine del capitalismo. Keller, 2021;
- James Clifford, I frutti puri impazziscono, Bollati Boringhieri, 1999, Introduzione e parte Prima
- Wekker Gloria, 2006, The politics of passion: women's sexual culture in the afro-surinamese diaspora, Columbia University Press, solo i seguenti capitoli: capitolo 1 (pp. 1-54) e capitolo 2 (pp. 55-82).

For those attending, it is possible to replace the text of your choice with the following essays (which the teacher will make available to the students during the course) of which one or two will be chosen and presented by the attending student and discussed collegially in class:

* Michela Fusaschi, 2018, “L’etnografia attraversata dal genere. Uno sguardo storico e pratico-politico sulle soggettività”, in Etnografia e Ricerca Qualitativa, n.2, pp. 387-401;
* Alice Bellagamba, “Antropologia, femminismo e studi di genere. Esperienze straniere e italiane”, in Gli studi delle donne in Italia, a cura di Paola di Cori e Donatella Barazzetti, Carocci, 2001, pp. 97-117;
* Nicole-Claude Mathieu, "Critiche epistemologiche sulla problematica dei sessi nel discorso etno-antropologico", in dwf, numero 10-11, 1989, pp. 8-54.
* Nicole-Claude Mathieu, “Sesso e genere”, in Non si nasce donna. Percorsi, testi e contesti del femminismo materialista in Francia, a cura di Garbagnoli Sara e Perilli Vincenza, Alegre, pp. 101-112;
* Louise Lamphere, “Unofficial Histories: A Vision of Anthropology from the Margins”, American Anthropologist, Vol. 106, No. 1, 2004, pp. 126-139.

Students not attending classes will study also Fabietti, Malighetti, Matera, Dal tribale al globale. Introduzione all'antropologia, Pearson, 2020, First and Second parts.


Core Documentation

- Vivere l’Etnografia, a cura di Cappelletto, Seid, 2009.

Più un testo a scelta tra i seguenti:

- Abu-Lughod, L., Sentimenti velati. Onore e poesia in una società beduina, Bollati Boringhieri, 2004.
- Ribeiro Corossacz V., Bianchezza e mascolinità, Meltemi, 2015;
- Malinowski B., Argonauti del Pacifico Occidentale. Bollati Boringhieri, 2011;
- Ruth Behar e Deborah A. Gordon, editors, 1995, Women writing culture, i seguenti capitoli: Introduction (pp. 1-29), capitolo 8 (pp. 166-185) e capitolo 9 (pp. 186-206);
- Tsing Lowenhaupt, A. Il fungo alla fine del mondo. La possibilità di vivere nelle rovine del capitalismo. Keller, 2021;
- James Clifford, I frutti puri impazziscono, Bollati Boringhieri, 1999, Introduzione e parte Prima
- Wekker Gloria, 2006, The politics of passion: women's sexual culture in the afro-surinamese diaspora, Columbia University Press, solo i seguenti capitoli: capitolo 1 (pp. 1-54) e capitolo 2 (pp. 55-82).

For those attending, it is possible to replace the text of your choice with the following essays (which the teacher will make available to the students during the course) of which one or two will be chosen and presented by the attending student and discussed collegially in class:

* Michela Fusaschi, 2018, “L’etnografia attraversata dal genere. Uno sguardo storico e pratico-politico sulle soggettività”, in Etnografia e Ricerca Qualitativa, n.2, pp. 387-401;
* Alice Bellagamba, “Antropologia, femminismo e studi di genere. Esperienze straniere e italiane”, in Gli studi delle donne in Italia, a cura di Paola di Cori e Donatella Barazzetti, Carocci, 2001, pp. 97-117;
* Nicole-Claude Mathieu, "Critiche epistemologiche sulla problematica dei sessi nel discorso etno-antropologico", in dwf, numero 10-11, 1989, pp. 8-54.
* Nicole-Claude Mathieu, “Sesso e genere”, in Non si nasce donna. Percorsi, testi e contesti del femminismo materialista in Francia, a cura di Garbagnoli Sara e Perilli Vincenza, Alegre, pp. 101-112;
* Louise Lamphere, “Unofficial Histories: A Vision of Anthropology from the Margins”, American Anthropologist, Vol. 106, No. 1, 2004, pp. 126-139.

Students not attending classes will study also Fabietti, Malighetti, Matera, Dal tribale al globale. Introduzione all'antropologia, Pearson, 2020, First and Second parts.



Type of delivery of the course

Students involvement is particularly welcome through critical remarks and comments, starting from specific case studies and the literature. In order to involve students frontal teaching and collegial discussions will alternate. Articles and essays to read and comment together will be shared during classes also in reference to students research projects. Students' participation will be evaluated for the grade of the final exam.

Attendance

Students involvement is particularly welcome through critical remarks and comments, starting from specific case studies and the literature. In order to involve students frontal teaching and collegial discussions will alternate. Articles and essays to read and comment together will be shared during classes also in reference to students research projects. Students' participation will be evaluated for the grade of the final exam.

Type of evaluation

Exams will test general knowledge and theoretical tools acquired studying the texts in the bibliography program. The texts presented in class by students will contribute to the formulation of the final evaluation. The presentation and discussione of texts in class will contribute the final evaluation.