20711237 - ITINERARIES, THEMES, PROTAGONISTS OF ART CRITICISM - LM

The aim of the course is to provide students with an advanced knowledge of the issues related to the discipline and to exercise their ability to contextualise critical sources by deepening their methodological and genre-related aspects.
Students will be directly involved in seminar-type comparisons aimed at applying the acquired knowledge in the analysis of specific themes, critical vocabulary, periods and figures of Italian, European and non-European criticism, refining the various methods of investigation of the discipline and the ability to read stylistic and cultural contexts.
teacher profile | teaching materials

Programme

Narrowing the lens on the Roman historiographical situation, the course aims to provide the critical tools needed to approach the complex topic of the relationship between the figurative arts and the contexts of their production and reception.
The lectures are structured according to a seminar criterion: that is, students will be involved with an active role by grappling with specific papers agreed with the lecturer.

Core Documentation

FOR ATTENDING STUDENTS:
1. E. Castelnuovo, C. Ginzburg, Centro e periferia, in Storia dell’arte italiana, parte prima: materiali e problemi, I. Questioni e metodi, a cura di G. Previtali, Torino, Einaudi, 1979, pp. 285-352 (oppure nella recente riedizione: Centro e periferia nella storia dell’arte italiana, Milano, Officina Libraria 2019).

2. B. Toscano, Vademecum per una storia dell’arte che non c’è, in Conservato e perduto a Roma. Per una storia delle assenze, a cura di L. Barroero, B. Toscano, nella rivista «Roma moderna e contemporanea», 1998, 1-2, pp. 15-33.

3. B. Toscano, Volti della città assente, in La città assente. La via Alessandrina ai Fori imperiali, a cura di B. Toscano, Roma, Agorà Edizioni 2006, pp. 1-13.

4. A. Carandini, La forza del contesto. Come estrarre dai beni inanimati, immersi nel sonno della storia, il potenziale capace di risvegliarli?, Roma-Bari, Laterza 2017, pp. 10-24, 30-33, 85-87, 97-99.

5. A. Pinelli, Postfazione, in S. Settis, Artisti e committenti tra Quattro e Cinquecento, Torino, Einaudi, 2010, pp. 213-234.

6. F. Haskell, Patrons and Painters, 1963, ed. it. Mecenati e pittori, ed. 2020, a cura di Tomaso Montanari, Torino, Einaudi
(soltanto i capitoli trattati a lezione).

7. D. Freedberg, Il potere delle immagini. Il mondo delle figure: reazioni ed emozioni del pubblico, Torino, Einaudi, pp. 130-291, 421-469.

8. A. De Marchi, Filologia ricostruttiva, la sfida scientifica e divulgativa di Federico Zeri verso il 1960, fra storiografia italiana e anglosassone, in Il mestiere del conoscitore - Federico Zeri, a cura di A. Bacchi, D. Benati, M. Natale, Cinisello Balsamo, Milano, pp. 44-81.

9. Annibale Carracci: gli affreschi della cappella Herrera, catalogo della mostra (Roma, 2022-2023), a cura di Andrés Ubeda de Los Cobos, Milano, Skira, 2022, pp. 13-167.

10.A. Pinelli, La bellezza impura. Arte e politica nell’Italia del Rinascimento, Roma-Bari, Laterza, 2004.

11. M.V. Fontana, A Napoli, al fianco del cardinal Gesualdo, in Itinera tridentina. Giovanni Balducci, Alfonso Gesualdo e la riforma delle arti a Napoli, Roma, Editoriale Artemide, 2019, pp. 147-201.

12. M.V. Fontana, Domenico Fontana e la pittura postridentina nel Viceregno. Il duomo di Napoli, le cripte di Salerno e Amalfi, in “Le invenzioni di tante opere”. Domenico Fontana (1543-1607), a cura di N. Navone, L. Tedeschi, P. Tosini, Roma 2022, pp. 229-247.

13. M.V. Fontana, Una descrizione inedita della quadreria di Montecassino nel XVII secolo: presenze, assenze e prime identificazioni, in «Bollettino d’Arte», 2022 (2023), pp. 1-59.

14. M.V. Fontana, Le Stanze di San Benedetto. La quadreria di Montecassino da Urbano VIII al Novecento, Roma 2023, pp. 39-94, 341-354.

15. E. Gianandrea, E. Scirocco, Sistema liturgico, memoria del passato, sintesi retorica. L’arredo ecclesiastico medievale in Italia dalla Controriforma al post-Vaticano II, in Re-thinking, Re-making, Re-living Christian Origins, a cura di I. Foletti, M. Gianandrea, S. Romano, Elisabetta Scirocco, Roma, Viella, 2018, pp. 407-451.

16. R. Morselli, Professione pittore. Produttività, organizzazione e gestione a Bologna tra Cinque e Seicento, Venezia, Marsilio, 2022.

FOR NON ATTENDING STUDENT:
In addition to studying all the bibliographical materials adopted in the course, non-attending students must demonstrate a thorough critical knowledge of at least one of the following texts:

1. J. Freiberg, The Lateran in 1600: Christian concord in Counter-Reformation Rome, Cambridge 1995.
2. Baronio e le sue fonti, atti del convegno (Sora 2007), a cura di L. Gulia, pp. LI-LVIII, 3-50, 133-150, 301-325, 549-578, 791-932.
3. M. Firpo, Tra politica e religione. Nuovi studi su immagini e storia nel ’500, Pisa 2016;
4. Re-thinking, re-making, re-living Christian origins, a cura di I. Foletti, M. Gianandrea, S. Romano, E. Scirocco, Roma 2018, pp. 9-146, 209-234, 333-346, 407-452;
5. Chapels of the Cinquecento and Seicento in the Churches of Rome, a cura di C. Franceschini, S. Ostrow, P. Tosini, Milano 2020.


Type of delivery of the course

Lectures and field trips to major sites covered in the course. Classroom exercises.

Attendance

Subject to each student's ability, attendance is strongly recommended.

Type of evaluation

The examination consists of an oral test, in which the degree of knowledge of the adopted texts and topics covered in the course is tested. For non-attending students, there is a supplementary bibliography, explicitly indicated in the syllabus ("for non-attending students). The final assessment takes into account three factors: 1) the depth and breadth of the knowledge acquired; 2) the ownership of language and mastery of the specific vocabulary of the discipline; and 3) the ability to span critically the issues addressed.