21810765 - INTERNATIONAL TRADE AND MIGRATION

- Understand the key concepts and theories related to international trade and migration;
- Identify the main factors influencing international trade patterns and migration flows;
- Analyze the economic, social, and political implications of international trade and migration for both sending and receiving countries;
- Evaluate the impact of trade liberalization and immigration policies on national economies and welfare;
- Examine the role of international organizations, such as the World Trade Organization (WTO) and the International Organization for Migration (IOM), in shaping trade and migration policies;
- Discuss the challenges and opportunities associated with globalization and its impact on trade and migration;
- Explore the relationship between trade, migration, and economic development;
- Analyze the role of technology and innovation in facilitating international trade and migration;
- Understand the different types of trade agreements and regional integration initiatives and their implications for trade and migration;
- Develop critical thinking and analytical skills to assess the complex interactions between trade, migration, and other global issues, such as inequality, sustainability, and cultural diversity.

Fruizione: 21210420 International trade and Migration in Economia dell'ambiente, lavoro e sviluppo sostenibile LM-56 NENCI SILVIA

Il corso fornirà agli studenti un quadro analitico per lo studio del commercio internazionale. Esso è diviso in tre parti principali. La prima considera sia le previsioni della teoria classica del commercio (ovvero il Modello ricardiano e il Modello di Heckscher-Ohlin) sia i nuovi modelli di commercio con concorrenza imperfetta, inclusi gli sviluppi più recenti legati alle evidenze a livello di impresa. La seconda parte discute gli effetti e le determinanti della politica commerciale. La terza parte è dedicata all'analisi dei flussi migratori, delle loro caratteristiche, determinanti ed evoluzione storica.
Il corso considera sia le teorie che i recenti studi empirici, oltre a una discussione delle rilevanti questioni metodologiche di misurazione e stima.
Durante le lezioni saranno proposti articoli su temi di attualità con lo scopo di stimolare la discussione in classe.

Feenstra R. C. and A.M Taylor (2017), International Trade, Forth Edition, Worth Publishers, chapters: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.
Clemens, M. A. 2011. “Economics and Emigration: Trillion-Dollar Bills on the Sidewalk?”, Journal of Economic Perspectives, Vol. 25, No. 3 (Summer), pp. 83-106.
Slide delle lezioni, articoli e altro materiale didattico saranno scaricabili dalla pagina Web del corso.

Studenti iscritti al Corso di Laurea Magistrale in Studi Internazionali:
Il corso offre 6 CFU per gli studenti iscritti alla LM in Studi Internazionali nell'a.a. 2023-2024. Per questi studenti è previsto un programma di studio ridotto: i capitoli 3 e 9 sono esclusi dal programma.

La valutazione del corso si baserà su un esame orale. Gli studenti frequentanti avranno la possibilità di effettuare una presentazione basata su articoli proposti durante il corso o casi studio o esercitazioni empiriche.