21002040 - Design and Architectural Restoration

Critical knowledge and operational culture of restoration, conservation and reconstruction in archeology, architecture and the surroundings of historic and artistic interest. Through study exercises or through the project it aims to deepen the philological and construction overview of different topics presented during the course.

Canali

teacher profile | teaching materials

Mutuazione: 21002040 PROGETTO DEL RESTAURO ARCHITETTONICO in Architettura - Progettazione architettonica LM-4 CANALE I PORRETTA PAOLA

Programme

The course program is composed of three sections.
1) History of archaeological restoration culture, with specific focus on Rome (Roman Forum, Palatine Hill, Imperial Fora). The lectures aim to highlight the history of changes and re-use which have led to the loss of the original architectural identity up to the time of its intentional “re-creation”, starting from the second half of the Eighteenth Century. This new culture and its different outcomes developed during the last two centuries will be analyzed: excavations, restorations, reconstructions, anastylosis and enhancement projects.
2) Lectures on the restoration culture relating to its interdisciplinary point of view.
3) Small group activities (critical analysis on design projects strictly related to cultural heritage).



Core Documentation

Section 1
- I. Insolera, Roma moderna. Un secolo di storia urbanistica 1870-1970, Roma 1962.
- R. Krautheimer, Roma. Profilo di una città, 312-1308, Roma 1981 (1° ed. 1980).
- I. Insolera-F. Perego, Archeologia e città. Storia moderna dei Fori di Roma, Bari 1983.
- M. Jonsson, La cura dei monumenti alle origini. Restauro e scavo di monumenti antichi a Roma 1800-1830, Stockholm 1986.
- S. Settis, Continuità, distanza, conoscenza. Tre usi dell'antico, in S. Settis (a cura di), Memoria dell'antico nell'arte italiana, vol. III, Dalla tradizione all'archeologia, Torino 1986, pp. 373-486.
- S. Casiello, Problemi di conservazione e restauro nei primi decenni dell’Ottocento, in Id. (a cura di), Restauro tra metamorfosi e teorie, Napoli 1992.
- E. Pallottino, Roma 1846-1878: restauro di monumenti antichi tra rappezzi mimetici e ricostruzioni semplificate, in Ricerche di Storia dell'arte, 52, 1994, pp.69-71.
- P. D'Orsi, Roma: Pantheon, Portico degli Dei Consenti, Colosseo. Tre monumenti antichi restaurati a metà Ottocento, in Ricerche di Storia dell'arte, 52, 1994, pp.72-77.
- E. Pallottino, Restauro e ricostruzione dell'antico, dopo le esperienze del Governatorato di Roma e i loro precedenti ottocenteschi, in L. Prisco (a cura), Architettura moderna a Roma e nel Lazio, 1920-1945. Conoscenza e tutela, Roma 1996, pp. 55-62.
- S. Casiello (ed.), Verso una storia del restauro. Dall'età classica al primo Ottocento, Firenze 2008.
- P. Porretta, Antonio Muñoz e via dei Fori Imperiali a Roma, in E. Pallottino (ed.), Architetti e archeologi costruttori d’identità, in Ricerche di Storia dell’arte, 95, 2008, pp. 30-43.

Sections 2 e 3
- A. Ricci, Attorno alla nuda pietra. Archeologia e città tra identità e progetto, Roma 2006.
- E. Pallottino (ed.), Architetti e archeologi costruttori d’identità, in Ricerche di Storia dell’arte, 95, 2008, pp. 30-43.
- D. Manacorda, R. Santangeli Valenzani, L. Franciosini, E. Pallottino, S. Picciola, A. Carlini, P. Porretta (eds.), Arch.it.arch, dialoghi di archeologia e architettura, seminari 2005|2006, Roma 2009.
- E. Pallottino (ed.), Roma, Torre dei Conti. Ricerca, formazione, progetto, in Ricerche di Storia dell'arte, n. 108, 2012.
- P. Porretta, L'invenzione moderna del paesaggio antico della Banditaccia. Raniero Mengarelli a Cerveteri, Roma 2019.

Slides will be available to all students.
Further bibliographical references will be suggested during the course.


Type of delivery of the course

The course is composed by lessons (3 hours a week) and small group activities (1 hour a week). Lectures and guide tours are planned along with the course of "Design and Architectural Restoration B" (2 hours a week). Online learning [platforms]: MS Teams (lectures); Moodle (communications and news); MS OneDrive (teaching materials)

Attendance

The course attendance is mandatory at 75% of teaching hours (see the didactic regulation)

Type of evaluation

The learning test consists of an individual oral exam with the discussion of two topics carried out during the lectures (sections 1 and 2 of the program) and with an oral presentation of group exercises (section 3 of the program). The summer session will be held in remote mode, via audio-video conference, using the MS Teams platform.

teacher profile | teaching materials

Mutuazione: 21002040 PROGETTO DEL RESTAURO ARCHITETTONICO in Architettura - Progettazione architettonica LM-4 CANALE II STABILE FRANCESCA ROMANA

Programme

The major aim of the course is to confront the students with a critical assessment of structural systems of historical buildings, comparing design projects with historic preservation handbooks.
In order to increase the knowledge of historical heritage, the students will therefore be asked to analyse structural and morfological systems. Lectures with the course of "Design and Restoration A" are planned.
Topics of the lectures:
Architectural regionalism. From Modernism to the revival of Medieval architecture: history, studies and projects. Gustavo Giovannoni: urban restoration and decentralization of the residential neighbourhoods.
The practice of architecture and the art of construction. Handbooks and technical literature between the eighteenth and twentieth centuries by way of comparing construction practices with materials. Handbooks of “Architettura Pratica” and preservation handbooks.
Building elements: walls and vaults, roofs and floors, doors and windows, façades.


Core Documentation


https://architettura.el.uniroma3.it/mod/folder/view.php?id=349

Constructive features of historic buildings

- P. MARCONI, F. GIOVANETTI, E. PALLOTTINO [a cura di], "Manuale del Recupero del Comune di Roma", DEI, Roma 1989
- F. GIOVANETTI [a cura di], "Manuale del Recupero del Comune di Roma", II edizione ampliata, a cura di DEI, Roma 1997
- P. MARCONI, "Il restauro architettonico. Mentalità, ideologie, pratiche", in "Storia dell'architettura italiana. Il secondo Novecento", a cura di F. dal Co, Electa, Milano, 1997, pp. 368-391
- P. MARCONI, "Materia e significato. La questione del restauro architettonico", Laterza, Bari 1999
- F.R. STABILE, G. SPADAFORA, "Rivestimenti graffiti a Roma nel XVI sec.: l’esempio della casa in vicolo del Governo Vecchio", 52, on “Disegnarecon”, VIII, n. 14, 2015, pp. 1-16

Regionalist architecture
- G. CIUCCI, G. MURATORE [a cura di], "Storia dell’architettura italiana - Il primo Novecento", Electa, Milano 2004, in particolare G. MURATORE, "Uno sperimentalismo eclettico", pp. 10-37; G. ZUCCONI, "Gli anni dieci tra riscoperte regionali e aperture internazionali", pp. 38-55; G. MURATORE, "Edilizia e architetti a Roma negli anni venti", pp. 74-99; S. PORETTI, "Modernismi e autarchia", pp. 442-476.
- P. MARCONI, "Il recupero della bellezza", Skira, Milano 2005, in particolare, "L’architettura regionalista e il restauro come replica", pp. 8-27.
- F.R. STABILE, in F.R. STABILE, M. ZAMPILLI, C. CORTESI [a cura di], "Centri storici minori. Progetti per il recupero della bellezza", Gangemi editore, Roma 2009.
- F.R. STABILE, "La Garbatella a Roma. Architettura e regionalismo", Editrice Librerie Dedalo, Roma 2012, pp. 47-66.
- G. BONACCORSO, F. MOSCHINI (a cura di), Gustavo Giovannoni e l’architetto integrale, Atti del convegno internazionale Accademia Nazionale di San Luca 25-27 novembre 2015, Roma 2019.


Type of delivery of the course

In order to achieve the expected learning outcomes, lectures, conferences and guided tours are provided. The application of the knowledge related to the program of the course will also be verified through a short dissertation that will be subject to periodic reviews by the teacher and will be discussed and evaluated during the exam. https://architettura.el.uniroma3.it/course/view.php?id=102

Attendance

Attendance is mandatory at 75% of the hours (see the didactic regulation)

Type of evaluation

The verification of the learning takes place through an oral test, aimed at verifying the level of understanding of the topics covered during the lessons. The student will also have to present a paper on a topic of choice. The essay can be in paper format and must contain a selection of images (archive documents, graphic and photographic processing) and a written summary of the analysis carried out on the topic of study. Microsoft teams platform