20710008 - MUSIC COMMUNICATION: FORMS AND METHODS

The course aims to provide historical and critical knowledge on musical language and on its ability to transmit meanings, in relation to the social and cultural contexts.
teacher profile | teaching materials

Programme

1. Introduction:
• What is musical communication:
• Semantic aspects of music
• Communication of an espressive atmosphere
• Forms of discourse about music
2. Theory and practice of “descriptive” music:
• The Madrigal in XVI Century
• Theory of affects and “musical painting” in baroque age
• Program music debates in XIX Century (Mendelssohn, Berlioz, Liszt)
• Shostakovic: political context and music expression

Core Documentation

Part 1
1. JEAN-JACQUES NATTIEZ, “Musica e significato”, in Enciclopedia della musica, a cura di J.-J. Nattiez, vol. II, Il sapere musicale, Torino, Einaudi, 2002, pp. 206-238
Part 2
2. PAOLO FABBRI, Introduction, in Il madrigale tra Cinque e Seicento, Bologna, Il Mulino, 1988, pp. 9-36
3. ALFRED EINSTEIN, Il madrigale italiano del XVI secolo, in Musica e storia tra medioevo e età moderna, a cura di F. Alberto Gallo, Bologna, Il Mulino, 1986, pp. 79-93
4. PAOLO FABBRI, Monteverdi, Torino, EDT, 1985: chapter II, par. 10, 11 e 12; chapter III par. 33
5. HANS HEINRICH EGGEBRECHT, Musica in Occidente. Dal Medioevo a oggi, Firenze, La Nuova Italia, 1996: Chapter "Barocco", par. Affetto e figura, Teoria degli affetti, Teoria delle figure
6. LORENZO BIANCONI, Il Seicento, in Storia della musica, a cura della società italiana di Musicologia, Torino, EDT, 1979 (II edizione, 1991): Chapter IV, par. 23 (Convenzioni formali e drammaturgiche. Il lamento)
7. HANS HEINRICH EGGEBRECHT, Musica in Occidente. Dal Medioevo a oggi, Firenze, La Nuova Italia, 1996: Capitolo “XIX secolo”, paragrafi La dicotomia tra forma e contenuto in musica e il poema sinfonico
8. MARIA TERESA ARFINI, Felix Mendelssohn, Palermo, L’Epos, 2009: Chapter "Musica pittorica", pp. 243-272
9. LAURA COSSO, Hector Berlioz, Palermo, L’Epos, 2008: Chapter Percorso sinfonico e commistione tra i generi sino al par. V, pp. 101-139
10. MARIA TERESA ARFINI, «Après une lecture du Dante», in «AnDante». Dante e la musica: riflessioni interdisciplinari, a cura di M. T. Arfini e A. Rizzuti, Torino, Università degli studi, 2018, pp. 44-55
11. Musica e società, 3: dal 1830 al 2000, a cura di Virgilio Bernardoni e Paolo Fabbri, Lucca, LIM, 2016: Part II, Chapter XIII, par. 13.3 (Dal modernismo al ritorno all’ordine in chiave sovietica)
12. FRANCO PULCINI, Shostakovic, Torino, EDT, 1988: Chapter IV (Gli anni della guerra) e chapter X (Le quindici Sinfonie – in particolare sulla Sinfonia VII, VIII e IX)

Type of delivery of the course

The course is articulated in 12 lessons: the first part is a theoretical presentation; the second part presents a thematic route (“descriptive” music)

Type of evaluation

Discussion about lesson arguments and texts indicated in the bibliography