20710524 - DIDATTICA DELLA STORIA DELLA MUSICA

The cours aims to present the main theoretical and methodological perspectives of the didactics of history of music, also with reference to the main themes of the history of dance. It also aims to provide students with a specific competence for the future teaching of the history of music in secondary schools.
teacher profile | teaching materials

Programme

1. Introduction:
• Educational approach
• What is history of music
• Objects of study
• Research methodology
2. Educational methodologies:
• Study of the works: didactic of listening
• Study of musical context
• History of music and others disciplines
• Handbooks and their methodology
3. Educational approaches:
in this part of the course will be presented some educational approaches, chronologically and methodologically different, in order to provide operational examples
Approach 1:
• History of a musical genre: genesis and development of the Symphony from the beginning of the 18th century to Mozart; History of a musical form: The Sonata-form; History of a style: the classical style
Approach 2:
• Music and politics: Shostakovic Symphonies n. 4 and n. 5

Core Documentation

All texts are available in pdf in Moodle platform
1. CRISTINA CANO, Didattica della Storia della Musica, «Musica/Realtà», XV, n. 45, dicembre 1994, pp. 89-115
2. CARL DAHLHAUS, Che significa e a quale fine si studia la storia della musica?, «Il Saggiatore musicale», XII, 2005, pp. 219-230
3. HANS HEINRICH EGGEBRECHT, La scienza come insegnamento, «Il Saggiatore Musicale», 2005, pp. 231-237
4. ANDREA CHEGAI, PAOLO RUSSO, La didattica della storia della musica, «Il Saggiatore musicale», XV, 2, 2008, pp. 269-279
5. ANTONIO SERRAVEZZA, L’educazione estetica alla musica, in Educazione musicale e Formazione, a cura di G. La Face Bianconi e F. Frabboni, Milano, FrancoAngeli, 2008, pp. 121-139
6. IVO MATTOZZI, Una didattica della storia per l’insegnamento della storia della musica, in Educazione musicale e Formazione, a cura di Giuseppina La Face Bianconi e Franco Frabboni, Milano, FrancoAngeli, 2008, pp. 346-378
7. FABRIZIO DELLA SETA, Musica nella storia e musica come storia, in Educazione musicale e Formazione, a cura di Giuseppina La Face Bianconi e Franco Frabboni, Milano, FrancoAngeli, 2008, pp. 379-386
8. LORENZO BIANCONI, La musica al plurale, in A. Nuzzaci – G. Pagannone, Musica Ricerca e Didattica. Profili culturali e competenza musicale, Lecce, Pensa Multimedia, 2008, pp. 23-32
9. PAOLO SOMIGLI, Didattica della musica. Un’introduzione, Roma, Aracne, 2013

10. GIUSEPPINA LA FACE BIANCONI, “La trota” fra canto e suoni. Un percorso didattico, «Saggiatore musicale», XII, n. 1, 2005, pp. 77-123
11. GIUSEPPINA LA FACE BIANCONI, Le Pedate di Pierrot. Comprensione musicale e didattica dell’ascolto, in Musikerziehung. Erfahrungen und Reflexionen, a cura di Franz Comploi, Bressanone/Brixen, Weger, 2005, pp. 40-60
12. GIUSEPPINA LA FACE BIANCONI, La linea e la rete. La costruzione della conoscenza in un Quartetto di Haydn, in «Finché non splende in ciel notturna face». Studi in memoria di Francesco Degrada, a cura di Cesare Fertonani, Emilio Sala e Claudio Toscani, Milano, LED, 2009, pp. 225-250
13. GIUSEPPINA LA FACE BIANCONI, Testo e musica: leggere, ascoltare, guardare, «Musica Docta. Rivista digitale di Pedagogia e Didattica della Musica», II, 2012, pp. 31-54
14. CARLA CUOMO - MARIA ROSA DE LUCA, La trasposizione del sapere musicale nella formazione intellettuale, «Musica Docta. Rivista digitale di Pedagogia e Didattica della Musica», III, 2013, pp. 17-38

15. Musica e società, 2: Dal 1640 al 1830, a cura di Paolo Fabbri, Alessandro Roccatagliati e Paolo Russo, Lucca, LIM, 2019: Chapter IV, 4.9 (Affermazione e insediamento sociale della musica strumentale); 4.10 (In stile di sonata: tecniche, generi, autori); 4.11 (Haydn e Mozart negli anni ’80: il Classicismo viennese)
16. Musiche nella storia. Dall’età di Dante alla Grande Guerra, a cura di Andrea Chegai, Franco Piperno, Antonio Rostagno, Emanuele Senici, Roma, Carocci, 2017: Chapter VII (Geografia e pratiche del classicismo musicale)
17. FERRUCCIO TAMMARO, La sinfonia classica, Milano, Mursia, 1996: Chapters 1 (La sinfonia prima della sinfonia) and 2 (Agli albori della sinfonia)
18. MARIO CARROZZO, CRISTINA CIMAGALLI, Storia della musica occidentale, Roma, Armando, 2008: vol. 2, Chapter 29.2 (Approfondimento: la forma-sonata tra stile galante e stile classico)
19. ANDREA CHEGAI, Serve, la storia alla musica? Serve, la musica alla storia?, in La Musica tra Conoscere e Fare, a cura di Giuseppina La Face Bianconi e Anna Scalfaro, Milano, FrancoAngeli, 2011, pp. 42-60
20. Musica e società, 3: dal 1830 al 2000, a cura di Virgilio Bernardoni e Paolo Fabbri, Lucca, LIM, 2016: Part II, Chapter XIII, 13.3 (Dal modernismo al ritorno all’ordine in chiave sovietica)

Type of delivery of the course

The course is articulated in 12 lessons: the first part is a theoretical and methodological presentation, the second part presents some educational approaches

Type of evaluation

Discussion about lesson arguments and texts indicated in the bibliography. Presentation and discussion of 3 educational approaches chosen among the educational approaches edited in «Musica Docta» on-line journal (those who are not frequenting will present 5 educational approaches)