22910179 - GENERAL SOCIOLOGY

The course aims to acquire the fundamentals of sociological knowledge with particular reference to the scientific character of sociology. Starting from an examination of the historical development of the discipline through the learning of the thought of the main authors, we propose an approach to the major theories, categories and sociological currents.
teacher profile | teaching materials

Programme

The aim of the course is to provide tools for analyzing and predicting social events with specific reference to educational institutions and the training of citizens. The interpretative theories of the social context, both from the historical and the contemporary point of view, will be discussed. Particular attention will be given to the qualitative and quantitative sociological survey methodology, especially in relation to the needs of understanding the school and family context.



1) Dispense 2018/2019 (disponibili dal mese di marzo 2019);

2) M. D’Amato, Ci siamo persi i bambini, Laterza, Roma-Bari, 2014;

3) M. D’Amato, Museo e identità sociale. Proposte di mediazione culturale, Le Lettere, Firenze,2011;

4) M. D'Amato, Telefantasie, Nuovi paradigmi dell'immaginario, Franco Angeli, Milano, 2009 (soli i primi quattro capitoli).

Core Documentation

1) Manuale
Bagnasco, Barbagli, Cavalli, Elementi di Sociologia generale, Il Mulino.

2) M. D’Amato, Ci siamo persi i bambini, Laterza.

3) testo a scelta tra (qualsiasi edizione):

Max Weber, L'etica protestante e lo spirito del capitalismo
Emile Durkheim, La divisione del lavoro sociale
Herbet Marcuse, L'uomo ad una dimensione
Erving Goffman, La vita quotidiana come rappresentazione
Edgar Morin, I sette saperi necessari all'educazione del futuro
Michel Foucault, Sorvegliare e punire
Alain Touraine, La globalizzazione e la fine del sociale. Per comprendere il mondo contemporaneo


4) testo a scelta tra:
M. D'Amato, Telefantasie, Nuovi paradigmi dell'immaginario, Franco Angeli, Milano, 2009
M. D’Amato, Museo e identità sociale. Proposte di mediazione culturale, Le Lettere, Florence 2011.
M. D’Amato, Finzione e mondi possibili. Per una sociologia dell’immaginario, Universitaria, Padua 2011.
M. D’Amato, I teleroi, Editori Riuniti, Rome, 1999.
M. Gammaitoni, Storie di vita di artiste europee, Dal medioevo alla contemporaneità, Cleup, 2013 (redazione@cleup.it)
M. Gammaitoni, Le arti e la politica, le risposte della sociologia.

Type of evaluation

Oral examination Evaluate: - the critical and analytical reasoning skills of the subjects studied; - language property, oral and written, and expressive abilities; - knowledge and understanding of texts and lessons; - the autonomy of judgment and the acquisition of a method of study.