21002030-1 - ARCHITECTURAL DESIGN

The course aims to realize a project of a building with functional and structural characteristics of medium complexity. Insights on aspects of its environmental and energy compatibility and initial system plant construction. T

Canali

teacher profile | teaching materials

Programme

The laboratory teaching is structured by alternating theoretical contributions, in the form of lessons / lectures with preparatory exercises exercise the main project according to the following schedule:

October

Tutorial: Beauty is the splendor of truth
structural and spatial typological analysis of paradigmatic architecture of the twentieth century author which manifests the coherence between aesthetics of form, design principles and program. (The authors are: Labrouste, Schinkel, Berlage, Wagner, Perret, Le Corbusier, Mies van der Rohe, Terragni, Libera, Torroja, Kahn, Dieste, Candela, Nervi, Morandi, Perugini-Fiorentino, Lewerentz, Zumthor, Vacchini, Campo Baeza, Conzett, Keretz.)
The exercise involves the processing to be carried out in groups (3/4 students) chose the building of charts and a scale model 1/100 or 1/50 of a significant part of this:

November / December / January / February

The exam project: For a structural rationalism:
The Cultural Center of the Alessandrino District
Elaboration of the architectural design: graphics on the urban scale (1: 1000/1: 500) and the architectural scale (1: 100 / 1:50) in addition to the creation of a contextualized model at scale 1: 200 with insights 1 : 50.
The work can be done individually or in groups of maximum 2-3 students.

Core Documentation

Bibliografia di riferimento

AA.VV, La concezione struttrurale, Ingegneria e architettura in Italia negli anni cinquanta e sessanta. Allemandi 2008
AA.VV, Riccardo Morandi, Gangemi 1992
C. BALMOND, Informal, Prestel 2002
R. BANHAM, Ambiente e tecnica nell'architettura moderna, Laterza 1993
E.L. BOULLEE, Architettura saggio sull'arte, Marsilio 1977
K. BOTTICHER, Tettonica e architettura, in F. Dal Co, Teorie del Moderno Laterza 1982
C.CARUSO, Sigurd Lewerentz and a material basis for form, in S. Lewerentz two Churches, AAVV Arkitektur Forlag AB 1997
J. CONZETT, Architettura nelle opere d'ingegneria, a cura di M. A. Chiorino, ed. Allemandi
J. CONZETT, Forme di strutture, Electa 2011
F. DAL CO (a cura di), Storia dell’architettura italiana. Il secondo Novecento, Electa, Milano 1997
S. DI PASQUALE, L’arte del costruire, Marsilio, Venezia 1996
K. FRAMPTON, Tettonica e architettura. Poetica della forma architettonica nel XIX e XX sec., Skira, 1999
G. GARGIANI, R. FANELLI, Auguste Perret, Laterza 2002
G. GRASSI, Leo Battista Alberti e l'Architettura Romana, Franco Angeli 2000
L. I. KAHN, Idea e immagine, a cura di C. NORBERG-SCHULZ, Officina, Roma 1987
L. I. KAHN, Architettura è, gli scritti, a cura di M. BONAIUTI, Electa, Milano 2002
S. GIEDION, L'eterno presente: uno studio sulla costanza e il mutamento. Le origini dell'arte, 2 voll.,Feltrinelli, Milano 1969
C. MARTI' ARIS, Le variazioni dell'identità, Città studi 1996
R. MASIERO, Livio Vacchini, Electa 1999
C. MOCCIA, Architettura e costruzione, Aiòn, 2012
A. MONESTIROLI, La metopa e il trigrifo, Nove lezioni di architettura. Laterza 2004
A. MONESTIROLI, Le forme e il tempo in Mies Van der Rohe ,L. Hilberseimer, Clup
1984
P.L. NERVI, Nuove strutture, Ed. Continuità 1963
P.L. NERVI, Costruire correttamente, Hoepli 1955
D. PIKIONIS , A sentimental topography,a cura di A. Ferlenga, Electa, Milano 2002
G. PONTI, Amate l'architettura, Società editrice Vitali e Ghianda, Genova 1957
S. PORETTI, Modernismi Italiani, Gangemi 2008
A. ROSSI, Autobiografia scientifica, Il Saggiatore 2013
QUETREMERE DE QUINCY, Dizionario storico di architettura, F.lli Negretti 1842
P. SCHMITTENER, La forma costruita, Electa 1988
A. SIZA Scritti di architettura, Electa, Milano 1997
G. SEMPER, Lo stile nelle arti tettoniche o estetica pratica, Laterza 1992
A. SAGGIO, Architettura e modernità, Carocci 2010
M. TAFURI, Storia dell’architettura italiana 1944-1981, Einaudi, Torino 1985
M. TAFURI, F. Dal Co, Architettura Contemporanea, Electa, Milano 1976
E.TESSENOW, Considerazioni elementari sul costruire, Franco Angeli ed., 1974
E.TESSENOW, Il tetto (1927), in M. DE BENEDETTI, A. PRACCHI, Antologia dell’architettura moderna. Testi, manifesti, utopie, Zanichelli, Bologna 1988
E. TORROJA, La concezione strutturale, Hoepli Milano 1960
M. VAN DER ROHE, Costruire (1923), Architettura e volontà dell’epoca (1924), in M. DE M. DE BENEDETTI, A. PRACCHI, Antologia dell’architettura moderna. Testi, manifesti, utopie, Zanichelli, Bologna 1988
M. VAN DER ROHE, Gli scritti e le parole, Einaudi 2010
J. UTZON, Platforms and plateau: ideas of a Danish architecture, in Zodiac, n. 10, 1962
R. VENTURI, Complessità e contraddizioni nell’architettura, Dedalo, Bari 1980 (New York 1966)
P. ZERMANI, Architettura, luogo, tempo, luce, silenzio, Electa 2015
E. VIOLLET-LE-DUC, L'architettura ragionata, Jaca Book, Milano 1981
E. VIOLLET-LE-DUC, Conversazioni sull'architettura, Jaca Book, Milano 1990
P. ZUMTHOR, Pensare architettura, Electa, Firenze 2003
P. ZUMTHOR, Atmosfere. Ambienti architettonici. Le cose che ci circondano, Electa, Milano, 2007

Reference Bibliography

Bibliografia di riferimento AA.VV, La concezione struttrurale, Ingegneria e architettura in Italia negli anni cinquanta e sessanta. Allemandi 2008 AA.VV, Riccardo Morandi, Gangemi 1992 C. BALMOND, Informal, Prestel 2002 R. BANHAM, Ambiente e tecnica nell'architettura moderna, Laterza 1993 E.L. BOULLEE, Architettura saggio sull'arte, Marsilio 1977 K. BOTTICHER, Tettonica e architettura, in F. Dal Co, Teorie del Moderno Laterza 1982 C.CARUSO, Sigurd Lewerentz and a material basis for form, in S. Lewerentz two Churches, AAVV Arkitektur Forlag AB 1997 J. CONZETT, Architettura nelle opere d'ingegneria, a cura di M. A. Chiorino, ed. Allemandi J. CONZETT, Forme di strutture, Electa 2011 F. DAL CO (a cura di), Storia dell’architettura italiana. Il secondo Novecento, Electa, Milano 1997 S. DI PASQUALE, L’arte del costruire, Marsilio, Venezia 1996 K. FRAMPTON, Tettonica e architettura. Poetica della forma architettonica nel XIX e XX sec., Skira, 1999 G. GARGIANI, R. FANELLI, Auguste Perret, Laterza 2002 G. GRASSI, Leo Battista Alberti e l'Architettura Romana, Franco Angeli 2000 L. I. KAHN, Idea e immagine, a cura di C. NORBERG-SCHULZ, Officina, Roma 1987 L. I. KAHN, Architettura è, gli scritti, a cura di M. BONAIUTI, Electa, Milano 2002 S. GIEDION, L'eterno presente: uno studio sulla costanza e il mutamento. Le origini dell'arte, 2 voll.,Feltrinelli, Milano 1969 C. MARTI' ARIS, Le variazioni dell'identità, Città studi 1996 R. MASIERO, Livio Vacchini, Electa 1999 C. MOCCIA, Architettura e costruzione, Aiòn, 2012 A. MONESTIROLI, La metopa e il trigrifo, Nove lezioni di architettura. Laterza 2004 A. MONESTIROLI, Le forme e il tempo in Mies Van der Rohe ,L. Hilberseimer, Clup 1984 P.L. NERVI, Nuove strutture, Ed. Continuità 1963 P.L. NERVI, Costruire correttamente, Hoepli 1955 D. PIKIONIS , A sentimental topography,a cura di A. Ferlenga, Electa, Milano 2002 G. PONTI, Amate l'architettura, Società editrice Vitali e Ghianda, Genova 1957 S. PORETTI, Modernismi Italiani, Gangemi 2008 A. ROSSI, Autobiografia scientifica, Il Saggiatore 2013 QUETREMERE DE QUINCY, Dizionario storico di architettura, F.lli Negretti 1842 P. SCHMITTENER, La forma costruita, Electa 1988 A. SIZA Scritti di architettura, Electa, Milano 1997 G. SEMPER, Lo stile nelle arti tettoniche o estetica pratica, Laterza 1992 A. SAGGIO, Architettura e modernità, Carocci 2010 M. TAFURI, Storia dell’architettura italiana 1944-1981, Einaudi, Torino 1985 M. TAFURI, F. Dal Co, Architettura Contemporanea, Electa, Milano 1976 E.TESSENOW, Considerazioni elementari sul costruire, Franco Angeli ed., 1974 E.TESSENOW, Il tetto (1927), in M. DE BENEDETTI, A. PRACCHI, Antologia dell’architettura moderna. Testi, manifesti, utopie, Zanichelli, Bologna 1988 E. TORROJA, La concezione strutturale, Hoepli Milano 1960 M. VAN DER ROHE, Costruire (1923), Architettura e volontà dell’epoca (1924), in M. DE M. DE BENEDETTI, A. PRACCHI, Antologia dell’architettura moderna. Testi, manifesti, utopie, Zanichelli, Bologna 1988 M. VAN DER ROHE, Gli scritti e le parole, Einaudi 2010 J. UTZON, Platforms and plateau: ideas of a Danish architecture, in Zodiac, n. 10, 1962 R. VENTURI, Complessità e contraddizioni nell’architettura, Dedalo, Bari 1980 (New York 1966) P. ZERMANI, Architettura, luogo, tempo, luce, silenzio, Electa 2015 E. VIOLLET-LE-DUC, L'architettura ragionata, Jaca Book, Milano 1981 E. VIOLLET-LE-DUC, Conversazioni sull'architettura, Jaca Book, Milano 1990 P. ZUMTHOR, Pensare architettura, Electa, Firenze 2003 P. ZUMTHOR, Atmosfere. Ambienti architettonici. Le cose che ci circondano, Electa, Milano, 2007

Type of delivery of the course

The course develops a cognitive experience through the integration between theoretical contributions and laboratory activity (practical-application).

Attendance

Attendance is required for at least 75% of the lessons

Type of evaluation

The module requires midterm audit closely related to design seminars activity. The main test coincides with the final exam, in which students present their project, complete with all its parts, according to the indications provided by the Laboratory teachers, and argue about the main issues of theorethical communications.

teacher profile | teaching materials

Programme

The studio concerns the design of complex, environmentally sustainable, energy saving oriented building, from the point of view of building technical installations; and materials and building techniques.

The purpose of the laboratory is to design an office building in the Ostiense area of Rome.
The laboratory is divided in four thematic seminars:

1_volume and the public space (3 weeks)
2_structural system (4 weeks)
3_internal distribution (3 weeks)
4_building envelope (3 weeks)

In the final part of the course the students gather the results of the four seminars and elaborate the final panels.

Core Documentation

DESIDERI P (1988). Tipo edilizio e normativa dell'architettura. PESCARA:C.L.U.A. Editore
DESIDERI P, P.L.NERVI JR (1978). Pier Luigi Nervi. vol. 1, p. 150, BOLOGNA:Zanichelli
DESIDERI P, AYMONINO C, LEONI F (1990). Progettare Roma capitale. Roma-Bari:Laterza

Reference Bibliography

DESIDERI P (2002). Ex-city. vol. 1, p. 96, ROMA:Meltemi DESIDERI P, ILARDI M (1998). Attraversamenti. I nuovi territori dello spazio pubblico. p. 283 DESIDERI P, MAMMARELLA M (2004). International Style?. ROMA:Meltemi Editore, ISBN: 88-8353-315-1 DESIDERI P (1995). La città di latta. p. 92, TORINO:Costa&Nolan, ISBN: 88-7648-264-4 DESIDERI P (1994). Moderno senza Movimento. p. 173, ROMA:CLEAR, ISBN: 88-385-0033-9 AYMONINO C., DESIDERI P (1993). La città frustrata: dieci progetti per il quartiere ostiense. PESCARA:AR.&A. Editore AYMONINO A., COSTACURTA R., DESIDERI P (1988). Esercizi di composizione. PESCARA:C.L.U.A. Editore DESIDERI P (1988). Peter Eisenman. DESIDERI P, TERRANOVA A. (1981). Micheal Graves. Progetti 1977-1981. ROMA:De Luca Editrice

Type of delivery of the course

THE STUDIO IS DIVIDED IN FOUR PARTS (CONTEXT, STRUCTURE, FUNCTIONS, BUILDING SKIN AND PASSIVE BUILDING).

Attendance

AT THE END OF EACH WORKSHOP, EACH STUDENT IS ASKED TO INTEGRATE IN HIS PROJECT THE ELEMENTS HE EXAMINATED. THE FINAL PROJECT WILL INTEGRATE ALL COMPONENTS: CONTEXT, STRUCTURES, FUNCTIONS, SKIN AND INSTALLATIONS.

Type of evaluation

ALL THE ROUTE WILL BE ASSESSED AND THEREFORE THE DELIVERIES CARRIED OUT AND THE CAPACITY ACQUIRED TO MANAGE THE DEGREES OF COMPLEXITY OF AN ARCHITECTURAL ORGANISM.

teacher profile | teaching materials

Programme

Aim of this project is to instruct students in completing a brief in its initial design phase (progetto definitivo)
The course will provide a series of theoretical lessons which will evolve in parallel with the architectural design.
Students will be challenged into the design of a medium-sized architectural project situated in an urban site with strong historical and enviromental characteristics. Designing in such a context will be a central aspect in the students work, both formally and in their choice of typology
All technical and energy saving aspects, as well as structural solutions will be explored schematically.
The designs will be drawn at a !:500 scale for the site plan, 1:100 for the architectural design, 1:50 for a detailed drawing as well as a 1.200 model.
Groups are admitted with a maximum number of 3 students each.
The final exam (assessment) will be in the form of an open critique of the students final design and a series of questions on the work covered throughout the course.

Core Documentation

- Krampton K., Storia dell'architettura moderna, Zanichelli, Bologna 1993
- Quaroni L., Progettare un edificio. Otto lezioni di architettura, Mazzotta, Milano 1977

Reference Bibliography

- Giedion S., Spazio, tempo, architettura, Hoepli, Milano 1984 - Norberg-Schultz C., Il significato dell'architettura, Dedalo, Bari 1974 - Panofsky E., La prospettiva come forma simbolica, Feltrinelli, Milano 1962 - Jencks C., Semiologia e architettura, Dedalo, Bari 1974 - Le Corbusier, verso un'architettura, Longanesi, Milano 1984 - Siza A., Scritti di architettura, Skira, Milano 1984 - Zumthor P., Pensare l'architettura, Electa, Milano 2003 - Rossi P.O., Roma, guida all'architettura moderna 1909-2011, Laterza, Bari 2012 - De Guttry I., Guida di Roma moderna dal 1870 ad oggi, De Luca, Roma 2001 - Banham R., Architettura della prima età della macchina, Calderini, Bologna 1970 - Ridolfi M., Il manuale dell'architetto, C.N.R., Roma 1946 - Cellini F., Manualetto. Norme tecniche, costruttive e grafiche, Città Studi, Milano 1991

Type of delivery of the course

The Laboratory includes: 1. Frontal lectures on topics related to the design exercise subject of the Laboratory, concerning the topics of project and context, typological aspects and design and construction techniques. b. Exercises. Students are required, one day a week, the public illustration with the support of images in .ppt format of the results of the project research, with consequent criticism of the teacher and possible debate. The exhibition will clarify the conceptual design of the project, the relationships with the context and the typological solutions adopted.

Attendance

Attendance is required for at least 75% of the lessons

Type of evaluation

The verification of the expected learning outcomes takes place through the critical analysis of the required papers and through an oral exam having as its subject the topics covered during the Laboratory. The documents required for the project part are: - 1: 500 volumetric plan - plant of all levels 1: 100 - section and tables 1: 100 - plastic 1: 200 - details 1:50 / 1:20