Integration between the theoretical research of architectural design and the themes of restoration, conservation and reconstruction in the archaeological, monumental context and in the contexts of regionalist architecture. Critical ordering and operational testing on issues related to the culture of historical architectural heritage; philological and constructive reading of the topics submitted during the course; architectural restoration project
teacher profile teaching materials
Individual or group research is conceived as a project tool, necessary to instruct guidelines and/or specific restoration and enhancement actions.
Lectures and applied activities of the course are also carried out with the contribution of external specialists (officials of public institutions, companies and restorers).
- Francesco Giovanetti (ed.), "Manuale del Recupero del Comune di Roma", II edizione ampliata, DEI, Roma 1997.
- S. Poretti (ed.), “Il restauro delle Poste di Libera”, Gangemi, Roma 2005.
- P. Marconi, "Materia e significato. La questione del restauro architettonico", Laterza, Bari 1999.
- E. Pallottino (eds.), "Architetti e archeologi costruttori d’identità", «Ricerche di storia dell'arte», 95, 2008.
- D. Manacorda, R. Santangeli Valenzani, L. Franciosini, E. Pallottino, R. Volpe, S. Picciola, A. Carlini, P. Porretta (eds.), "arch.it.arch - dialoghi di Archeologia e Architettura" - seminari 2005-2006, Quasar, Roma 2009.
- F.R. Stabile, "La Garbatella a Roma. Architettura e regionalismo", Editrice Librerie Dedalo, Roma 2012.
- E. Pallottino (ed.), “Roma, Torre dei Conti. Ricerca, formazione, progetto”, «Ricerche di storia dell'arte», 3, 2012.
- «Territorio», 62, 2012.
- E. Pallottino (ed.), “Sicurezza e identità. Architetti del patrimonio”, «Ricerche di storia dell'arte», 122, 2017
- P. Porretta, “L'invenzione moderna del paesaggio antico della Banditaccia: Raniero Mengarelli a Cerveteri”, Quasar, Roma 2019.
Further bibliographical references related to the main research topics will be suggested during the course.
Programme
The course proposes the study of an architectural artifact or historic landscape, urban or suburban. Through ex cathedra lectures, seminars and weekly reviews, the student is guided through the different phases of critical reading and philological analysis (knowledge and study of existing literature, research in relevant archives, exegesis of iconographic and written sources, direct observation and survey, restitution of transformation phases, recognition of permanences and modifications, elaboration of synthetic and interpretative schemes, etc.).Individual or group research is conceived as a project tool, necessary to instruct guidelines and/or specific restoration and enhancement actions.
Lectures and applied activities of the course are also carried out with the contribution of external specialists (officials of public institutions, companies and restorers).
Core Documentation
- P. Marconi, F. Giovanetti, E. Pallottino (eds.), "Manuale del Recupero del Comune di Roma", DEI, Roma 1989.- Francesco Giovanetti (ed.), "Manuale del Recupero del Comune di Roma", II edizione ampliata, DEI, Roma 1997.
- S. Poretti (ed.), “Il restauro delle Poste di Libera”, Gangemi, Roma 2005.
- P. Marconi, "Materia e significato. La questione del restauro architettonico", Laterza, Bari 1999.
- E. Pallottino (eds.), "Architetti e archeologi costruttori d’identità", «Ricerche di storia dell'arte», 95, 2008.
- D. Manacorda, R. Santangeli Valenzani, L. Franciosini, E. Pallottino, R. Volpe, S. Picciola, A. Carlini, P. Porretta (eds.), "arch.it.arch - dialoghi di Archeologia e Architettura" - seminari 2005-2006, Quasar, Roma 2009.
- F.R. Stabile, "La Garbatella a Roma. Architettura e regionalismo", Editrice Librerie Dedalo, Roma 2012.
- E. Pallottino (ed.), “Roma, Torre dei Conti. Ricerca, formazione, progetto”, «Ricerche di storia dell'arte», 3, 2012.
- «Territorio», 62, 2012.
- E. Pallottino (ed.), “Sicurezza e identità. Architetti del patrimonio”, «Ricerche di storia dell'arte», 122, 2017
- P. Porretta, “L'invenzione moderna del paesaggio antico della Banditaccia: Raniero Mengarelli a Cerveteri”, Quasar, Roma 2019.
Further bibliographical references related to the main research topics will be suggested during the course.
Reference Bibliography
- P. Marconi, F. Giovanetti, E. Pallottino (eds.), "Manuale del Recupero del Comune di Roma", DEI, Roma 1989. - Francesco Giovanetti (ed.), "Manuale del Recupero del Comune di Roma", II edizione ampliata, DEI, Roma 1997. - S. Poretti (ed.), “Il restauro delle Poste di Libera”, Gangemi, Roma 2005. - P. Marconi, "Il recupero della bellezza", Skira, Milano 2005. - P. Marconi, "Materia e significato. La questione del restauro architettonico", Laterza, Bari 1999. - E. Pallottino (ed.), "Architetti e archeologi costruttori d’identità", «Ricerche di storia dell'arte», 95, 2008. - D. Manacorda, R. Santangeli Valenzani, L. Franciosini, E. Pallottino, R. Volpe, S. Picciola, A. Carlini, P. Porretta (eds.), "arch.it.arch - dialoghi di Archeologia e Architettura" - seminari 2005-2006, Quasar, Roma 2009. - F.R. Stabile, "La Garbatella a Roma. Architettura e regionalismo", Editrice Librerie Dedalo, Roma 2012. - E. Pallottino (ed.), “Roma, Torre dei Conti. Ricerca, formazione, progetto”, «Ricerche di storia dell'arte», 3, 2012. - «Territorio», 62, 2012. - P. Marconi, "Restauro dei monumenti – Cultura, progetti e cantieri 1967-2010", Gangemi, Roma 2012. - E. Pallottino (ed.), “Sicurezza e identità. Architetti del patrimonio”, «Ricerche di storia dell'arte», 122, 2017 - P. Porretta, “L'invenzione moderna del paesaggio antico della Banditaccia: Raniero Mengarelli a Cerveteri”, Quasar, Roma 2019.Type of delivery of the course
To achieve the expected learning outcomes, it will be planned lectures, conferences, seminars and guided tours. The research activities and the design exercise will be subject to weekly reviews by the teacher and will be discussed and evaluated during the exam.Attendance
The course attendance is mandatory at 75% of teaching hours (see the didactic regulation).Type of evaluation
The learning test consists of an individual oral exam. It is composed by a presentation of research activities and design exercises and by the discussion of the topics carried out during the lectures, conferences and guide tours.