Knowledge and understanding
The purpose of this course is to provide students with a deeper understanding of markets functioning and regulation from an economic perspective in order to stimulate critical understanding of policy implications from the public side and strategic behaviour from the firms’ side.
Applying knowledge and understanding
Acquired knowledge and skills will enable students to understand and analyse markets functioning within the real economic context with a particular focus on non competitive markets: mainly monopolistic and oligopolistic markets.
Making judgements
The understanding of economic agents’ decision making processes and of non competitive markets’ functioning will enable students to critically analyse the economic reality and the policy makers intervention in terms of markets regulation (deregulation) ad antitrust.
Communication skills
The structure of course and final exam is designed to enable students to acquire and apply all the languages of the discipline (descriptive, graphical and analytical) in order learn how discuss appropriately microeconomic topics with specialist and non specialist speakers.
The purpose of this course is to provide students with a deeper understanding of markets functioning and regulation from an economic perspective in order to stimulate critical understanding of policy implications from the public side and strategic behaviour from the firms’ side.
Applying knowledge and understanding
Acquired knowledge and skills will enable students to understand and analyse markets functioning within the real economic context with a particular focus on non competitive markets: mainly monopolistic and oligopolistic markets.
Making judgements
The understanding of economic agents’ decision making processes and of non competitive markets’ functioning will enable students to critically analyse the economic reality and the policy makers intervention in terms of markets regulation (deregulation) ad antitrust.
Communication skills
The structure of course and final exam is designed to enable students to acquire and apply all the languages of the discipline (descriptive, graphical and analytical) in order learn how discuss appropriately microeconomic topics with specialist and non specialist speakers.
Curriculum
teacher profile teaching materials
a. Organizzazione industriale: cosa, come e perché (cap.1)
b. Fondamenti di microeconomia (cap.2)
c. Struttura di mercato e potere di mercato (cap.3)
d. Tecnologia e costi di produzione (cap.4)
2. Il potere di monopolio
a. Discriminazione di prezzo e monopolio: i prezzi lineari e non lineari (capp. 5 e 6)
3. Oligopolio e interazione strategica
a. Concorrenza alla Cournot (cap. 8)
b. Concorrenza dei prezzi (cap. 9)
c. Concorrenza e decisioni sequenziali (cap. 10)
4. Strategie anticompetitive
a. Prezzo limite e deterrenza all’entrata (cap. 11)
b. Comportamento predatorio (cap. 12)
c. Collusione e giochi ripetuti (cap. 13)
5. Relazioni contrattuali tra imprese
a. Fusioni (cap. 15)
b. Restrizioni verticali legate al prezzo (cap. 16)
6. Concorrenza non di prezzo
a. Pubblicità, potere di mercato, concorrenza e informazione (cap. 17)
Mutuazione: 21201526 ECONOMIA INDUSTRIALE in Economia L-33 PIERUCCI ELEONORA
Programme
1. Concetti fondamentalia. Organizzazione industriale: cosa, come e perché (cap.1)
b. Fondamenti di microeconomia (cap.2)
c. Struttura di mercato e potere di mercato (cap.3)
d. Tecnologia e costi di produzione (cap.4)
2. Il potere di monopolio
a. Discriminazione di prezzo e monopolio: i prezzi lineari e non lineari (capp. 5 e 6)
3. Oligopolio e interazione strategica
a. Concorrenza alla Cournot (cap. 8)
b. Concorrenza dei prezzi (cap. 9)
c. Concorrenza e decisioni sequenziali (cap. 10)
4. Strategie anticompetitive
a. Prezzo limite e deterrenza all’entrata (cap. 11)
b. Comportamento predatorio (cap. 12)
c. Collusione e giochi ripetuti (cap. 13)
5. Relazioni contrattuali tra imprese
a. Fusioni (cap. 15)
b. Restrizioni verticali legate al prezzo (cap. 16)
6. Concorrenza non di prezzo
a. Pubblicità, potere di mercato, concorrenza e informazione (cap. 17)
Core Documentation
Libro di testo: Lynne Pepall, Daniel J. Richards, George Norman e Giacomo Calzolari "Organizzazione Industriale" terza edizione, Mc Graw Hill EducationType of delivery of the course
Lessons will be held face to face as indicated by the University. The mixed modality is foreseen only in the cases and with the modalities foreseen by the indications of the University.Type of evaluation
Written exams with 2 open questions. teacher profile teaching materials
a. Organizzazione industriale: cosa, come e perché (cap.1)
b. Fondamenti di microeconomia (cap.2)
c. Struttura di mercato e potere di mercato (cap.3)
d. Tecnologia e costi di produzione (cap.4)
2. Il potere di monopolio
a. Discriminazione di prezzo e monopolio: i prezzi lineari e non lineari (capp. 5 e 6)
3. Oligopolio e interazione strategica
a. Concorrenza alla Cournot (cap. 8)
b. Concorrenza dei prezzi (cap. 9)
c. Concorrenza e decisioni sequenziali (cap. 10)
4. Strategie anticompetitive
a. Prezzo limite e deterrenza all’entrata (cap. 11)
b. Comportamento predatorio (cap. 12)
c. Collusione e giochi ripetuti (cap. 13)
5. Relazioni contrattuali tra imprese
a. Fusioni (cap. 15)
b. Restrizioni verticali legate al prezzo (cap. 16)
6. Concorrenza non di prezzo
a. Pubblicità, potere di mercato, concorrenza e informazione (cap. 17)
Mutuazione: 21201526 ECONOMIA INDUSTRIALE in Economia L-33 PIERUCCI ELEONORA
Programme
1. Concetti fondamentalia. Organizzazione industriale: cosa, come e perché (cap.1)
b. Fondamenti di microeconomia (cap.2)
c. Struttura di mercato e potere di mercato (cap.3)
d. Tecnologia e costi di produzione (cap.4)
2. Il potere di monopolio
a. Discriminazione di prezzo e monopolio: i prezzi lineari e non lineari (capp. 5 e 6)
3. Oligopolio e interazione strategica
a. Concorrenza alla Cournot (cap. 8)
b. Concorrenza dei prezzi (cap. 9)
c. Concorrenza e decisioni sequenziali (cap. 10)
4. Strategie anticompetitive
a. Prezzo limite e deterrenza all’entrata (cap. 11)
b. Comportamento predatorio (cap. 12)
c. Collusione e giochi ripetuti (cap. 13)
5. Relazioni contrattuali tra imprese
a. Fusioni (cap. 15)
b. Restrizioni verticali legate al prezzo (cap. 16)
6. Concorrenza non di prezzo
a. Pubblicità, potere di mercato, concorrenza e informazione (cap. 17)
Core Documentation
Libro di testo: Lynne Pepall, Daniel J. Richards, George Norman e Giacomo Calzolari "Organizzazione Industriale" terza edizione, Mc Graw Hill EducationType of delivery of the course
Lessons will be held face to face as indicated by the University. The mixed modality is foreseen only in the cases and with the modalities foreseen by the indications of the University.Type of evaluation
Written exams with 2 open questions. teacher profile teaching materials
a. Organizzazione industriale: cosa, come e perché (cap.1)
b. Fondamenti di microeconomia (cap.2)
c. Struttura di mercato e potere di mercato (cap.3)
d. Tecnologia e costi di produzione (cap.4)
2. Il potere di monopolio
a. Discriminazione di prezzo e monopolio: i prezzi lineari e non lineari (capp. 5 e 6)
3. Oligopolio e interazione strategica
a. Concorrenza alla Cournot (cap. 8)
b. Concorrenza dei prezzi (cap. 9)
c. Concorrenza e decisioni sequenziali (cap. 10)
4. Strategie anticompetitive
a. Prezzo limite e deterrenza all’entrata (cap. 11)
b. Comportamento predatorio (cap. 12)
c. Collusione e giochi ripetuti (cap. 13)
5. Relazioni contrattuali tra imprese
a. Fusioni (cap. 15)
b. Restrizioni verticali legate al prezzo (cap. 16)
6. Concorrenza non di prezzo
a. Pubblicità, potere di mercato, concorrenza e informazione (cap. 17)
Mutuazione: 21201526 ECONOMIA INDUSTRIALE in Economia L-33 PIERUCCI ELEONORA
Programme
1. Concetti fondamentalia. Organizzazione industriale: cosa, come e perché (cap.1)
b. Fondamenti di microeconomia (cap.2)
c. Struttura di mercato e potere di mercato (cap.3)
d. Tecnologia e costi di produzione (cap.4)
2. Il potere di monopolio
a. Discriminazione di prezzo e monopolio: i prezzi lineari e non lineari (capp. 5 e 6)
3. Oligopolio e interazione strategica
a. Concorrenza alla Cournot (cap. 8)
b. Concorrenza dei prezzi (cap. 9)
c. Concorrenza e decisioni sequenziali (cap. 10)
4. Strategie anticompetitive
a. Prezzo limite e deterrenza all’entrata (cap. 11)
b. Comportamento predatorio (cap. 12)
c. Collusione e giochi ripetuti (cap. 13)
5. Relazioni contrattuali tra imprese
a. Fusioni (cap. 15)
b. Restrizioni verticali legate al prezzo (cap. 16)
6. Concorrenza non di prezzo
a. Pubblicità, potere di mercato, concorrenza e informazione (cap. 17)
Core Documentation
Libro di testo: Lynne Pepall, Daniel J. Richards, George Norman e Giacomo Calzolari "Organizzazione Industriale" terza edizione, Mc Graw Hill EducationType of delivery of the course
Lessons will be held face to face as indicated by the University. The mixed modality is foreseen only in the cases and with the modalities foreseen by the indications of the University.Type of evaluation
Written exams with 2 open questions.