20710018 - HISTORY OF ANCIENT PHILOSOPHY

At the end of the course students are expected to know the basic issues in Greek philosophy (philosophical debates, historical and cultural background).
Furthermore they will have read through one of Plato’s dialogues or one of Aristotle’s treatises and they will have focused on the basic issues and debates connected to it.
Students are expected to acquire the following skills:
Critical reading and analysis of ancient philosophical sources
Use of bibliographical resources
Critical thinking and historical methodology
Critical analysis and argumentation (mainly in oral form).
teacher profile | teaching materials

Programme

Aristotle's Metaphysics: its subject, its structure

Core Documentation

A (6ECTS):
[a] B. Centrone, Prima lezione di filosofia antica, Laterza, Roma-Bari 2015
R.Chiaradonna e P. Pecere, Filosofia – La ricerca della conoscenza, Mondadori Education, Milano, 2018, vol. 1A per intero; vol. 1B pp. 1-107 (fino al capitolo Neoplatonismo e filosofia tardo-antica incluso)
R. Chiaradonna, Platonismo, Il Mulino, Bologna, 2017

[b] F. Ademollo e M Vegetti, Incontro con Aristotele, Einaudi, Torino 2016
Aristotele, Metafisica, Introduzione, traduzione e note di E. Berti, Laterza, Roma-Bari 2017, pp. V-XXXIII; 3-41.

B (6ECTS):
a] B. Centrone, Prima lezione di filosofia antica, Laterza, Roma-Bari 2015
R.Chiaradonna e P. Pecere, Filosofia – La ricerca della conoscenza, Mondadori Education, Milano, 2018, vol. 1A per intero; vol. 1B pp. 1-107 (fino al capitolo Neoplatonismo e filosofia tardo-antica incluso)
R. Chiaradonna, Platonismo, Il Mulino, Bologna, 2017

[b] P. Donini, La Metafisica di Aristotele. Introduzione alla lettura, Carocci, Roma 2015.
Aristotele, Metafisica, Introduzione, traduzione e note di E. Berti, Laterza, Roma-Bari 2017, pp. V-XXXIII; 41-53.