20704034 - ELEMENTS OF CONTEMPORARY HISTORY

The course aims to help students acquire knowledge of historical processes in the contemporary age considering the interaction of world history. Moreover the students will develop a critical awareness of the historicity of political, economical, cultural and social phenomena and learn about methodological and hermeneutic trends of historical studies in the contemporary age.

Canali

teacher profile | teaching materials

Programme

The course starts with an introduction to the reasons and sense of historical knowledge and aims to give students knowledge and understanding of the fundamental processes of the contemporary. Major historiographical and methodological issues will be addressed.

Core Documentation

1. L. Caracciolo-A. Roccucci, Storia contemporanea, Le Monnier Università, Milano 2017.

2. Un volume a scelta tra quelli del gruppo “A”:

E.J. Hobsbawm, L’età degli imperi 1875-1914, Laterza, Roma-Bari 2005;
M. Del Pero, Libertà e impero. Gli Stati Uniti e il mondo 1776-2011, Laterza, Roma-Bari 2017;
W. Reinhard, Storia del colonialismo, Einaudi, Torino 2002;
B. Droz, Storia della decolonizzazione nel XX secolo, Bruno Mondadori, Milano 2010;
O. Janz, 1914-1918. La grande guerra, Einaudi, Torino 2014;
O.V. Chlevnjuk, Stalin. Biografia di un dittatore, Mondadori, Milano 2017;
M. De Giuseppe-G. La Bella, Storia dell’America Latina contemporanea, il Mulino, Bologna 2019.

3. Un volume a scelta tra quelli del gruppo “B”:

G.L. Mosse, La nazionalizzazione delle masse. Simbolismo politico e movimenti di massa in Germania (1815-1933), il Mulino, Bologna 2009;
M. Isnenghi, Il mito della grande guerra, il Mulino, Bologna 2014;
A. Riccardi, La strage dei cristiani. Mardin, gli armeni e la fine di un mondo, Laterza, Roma-Bari 2016;
T. Snyder, Terre di sangue. L’Europa nella morsa di Hitler e Stalin, Rizzoli, Milano 2011;
A. Riccardi, L’inverno più lungo. 1943-44. Pio XII, gli ebrei e i nazisti a Roma, Laterza, Roma-Bari 2012;
H. Mommsen, La soluzione finale. Come si è giunti allo sterminio degli ebrei, il Mulino, Bologna 2003;
S. Lupo, Il fascismo. La politica di un regime totalitario, Feltrinelli, Milano 2013;
A. Giovagnoli, La Repubblica degli italiani, Laterza, Roma-Bari 2016.


Reference Bibliography

1. L. Caracciolo-A. Roccucci, Storia contemporanea, Le Monnier Università, Milano 2017. 2. Un volume a scelta tra quelli del gruppo “A”: E.J. Hobsbawm, L’età degli imperi 1875-1914, Laterza, Roma-Bari 2005; M. Del Pero, Libertà e impero. Gli Stati Uniti e il mondo 1776-2011, Laterza, Roma-Bari 2017; W. Reinhard, Storia del colonialismo, Einaudi, Torino 2002; B. Droz, Storia della decolonizzazione nel XX secolo, Bruno Mondadori, Milano 2010; O. Janz, 1914-1918. La grande guerra, Einaudi, Torino 2014; O.V. Chlevnjuk, Stalin. Biografia di un dittatore, Mondadori, Milano 2017; M. De Giuseppe-G. La Bella, Storia dell’America Latina contemporanea, il Mulino, Bologna 2019. 3. Un volume a scelta tra quelli del gruppo “B”: G.L. Mosse, La nazionalizzazione delle masse. Simbolismo politico e movimenti di massa in Germania (1815-1933), il Mulino, Bologna 2009; M. Isnenghi, Il mito della grande guerra, il Mulino, Bologna 2014; A. Riccardi, La strage dei cristiani. Mardin, gli armeni e la fine di un mondo, Laterza, Roma-Bari 2016; T. Snyder, Terre di sangue. L’Europa nella morsa di Hitler e Stalin, Rizzoli, Milano 2011; A. Riccardi, L’inverno più lungo. 1943-44. Pio XII, gli ebrei e i nazisti a Roma, Laterza, Roma-Bari 2012; H. Mommsen, La soluzione finale. Come si è giunti allo sterminio degli ebrei, il Mulino, Bologna 2003; S. Lupo, Il fascismo. La politica di un regime totalitario, Feltrinelli, Milano 2013; A. Giovagnoli, La Repubblica degli italiani, Laterza, Roma-Bari 2016.

Type of delivery of the course

Traditional

Type of evaluation

Oral exam

teacher profile | teaching materials

Programme

The course, after an introduction on the motives and meaning of historical knowledge, aims to make known and understand the fundamental processes of the contemporary age, together with the main historiographical and methodical questions.


Core Documentation

1. L. Caracciolo-A. Roccucci, Storia contemporanea, Le Monnier Università, Milan 2017.

2. Un volume a scelta tra quelli indicati nel gruppo A):
- E.J. Hobsbawm, L’età degli imperi 1875-1914, Laterza, Roma-Bari 2005;
- M. Del Pero, Libertà e impero. Gli Stati Uniti e il mondo 1776-2011, Laterza, Roma-Bari 2017;
- W. Reinhard, Storia del colonialismo, Einaudi, Torino 2002;
- B. Droz, Storia della decolonizzazione nel XX secolo, Bruno Mondadori, Milano 2010;
- O. Janz, 1914-1918. La grande guerra, Einaudi, Torino 2014;
- O.V. Chlevnjuk, Stalin. Biografia di un dittatore, Mondadori, Milano 2017;
- M. De Giuseppe-G. La Bella, Storia dell’America Latina contemporanea, il Mulino, Bologna 2019.

3. Un volume a scelta tra quelli indicati nel gruppo B):
- G.L. Mosse, La nazionalizzazione delle masse. Simbolismo politico e movimenti di massa in Germania (1815-1933), il Mulino, Bologna 2009;
- M. Isnenghi, Il mito della grande guerra, il Mulino, Bologna 2014;
- A. Riccardi, La strage dei cristiani. Mardin, gli armeni e la fine di un mondo, Laterza, Roma-Bari 2016;
- T. Snyder, Terre di sangue. L’Europa nella morsa di Hitler e Stalin, Rizzoli, Milano 2011;
- A. Riccardi, L’inverno più lungo. 1943-44. Pio XII, gli ebrei e i nazisti a Roma, Laterza, Roma-Bari 2012;
- H. Mommsen, La soluzione finale. Come si è giunti allo sterminio degli ebrei, il Mulino, Bologna 2003;
- S. Lupo, Il fascismo. La politica di un regime totalitario, Feltrinelli, Milano 2013;
- A. Giovagnoli, La Repubblica degli italiani, Laterza, Roma-Bari 2016.


Type of delivery of the course

.

Attendance

.

Type of evaluation

The exam will be an oral exam.

teacher profile | teaching materials

Programme

The course, after an introduction on the motives and meaning of historical knowledge, aims to make known and understand the fundamental processes of the contemporary age, together with the main historiographical and methodical questions.

Core Documentation

1. L. Caracciolo-A. Roccucci, Storia contemporanea, Le Monnier Università, Milan 2017.

2. One volume chosen from those listed in the group A):
- E.J. Hobsbawm, L’età degli imperi 1875-1914, Laterza, Roma-Bari 2005;
- M. Del Pero, Libertà e impero. Gli Stati Uniti e il mondo 1776-2011, Laterza, Roma-Bari 2017;
- W. Reinhard, Storia del colonialismo, Einaudi, Torino 2002;
- B. Droz, Storia della decolonizzazione nel XX secolo, Bruno Mondadori, Milano 2010;
- O. Janz, 1914-1918. La grande guerra, Einaudi, Torino 2014;
- O.V. Chlevnjuk, Stalin. Biografia di un dittatore, Mondadori, Milano 2017;
- M. De Giuseppe-G. La Bella, Storia dell’America Latina contemporanea, il Mulino, Bologna 2019.

3. One volume chosen from those listed in the group B):
- G.L. Mosse, La nazionalizzazione delle masse. Simbolismo politico e movimenti di massa in Germania (1815-1933), il Mulino, Bologna 2009;
- M. Isnenghi, Il mito della grande guerra, il Mulino, Bologna 2014;
- A. Riccardi, La strage dei cristiani. Mardin, gli armeni e la fine di un mondo, Laterza, Roma-Bari 2016;
- T. Snyder, Terre di sangue. L’Europa nella morsa di Hitler e Stalin, Rizzoli, Milano 2011;
- A. Riccardi, L’inverno più lungo. 1943-44. Pio XII, gli ebrei e i nazisti a Roma, Laterza, Roma-Bari 2012;
- H. Mommsen, La soluzione finale. Come si è giunti allo sterminio degli ebrei, il Mulino, Bologna 2003;
- S. Lupo, Il fascismo. La politica di un regime totalitario, Feltrinelli, Milano 2013;
- A. Giovagnoli, La Repubblica degli italiani, Laterza, Roma-Bari 2016.