20709720 - TRADITIONS, CRAFTS, LIVING THEATER

OBJECTIVES AND PROGRAMME
Study meetings and laboratory meetings dedicated to specific areas of puppet theatre framed by scholars, artists and teachers both from an historiographical point of view and from the scenic practice's perspective. The objective is to analyse the “living” puppet theatre, its expressive possibilities and, at the same time, the great traditions included in it, that today live renewing themselves. So, traditions and crafts, but also history and modernity of a living theatre. Material theatre and, at the same time, theatre of history and memory.
teacher profile | teaching materials

Programme

Study meetings and workshop meetings dedicated to specific areas of puppetry framed by scholars, artists and teachers both from the point of view of historiography and from that of current stage practice. The aim is to examine, also from a practical point of view, the "living" reality of puppetry.


Core Documentation

ATTENDING STUDENTS
(to be considered attending students, the student cannot make more than 2 absences):

CHOOSE BETWEEN THE TWO PROGRAMS BELOW

A) Program with a core theme of your choice

1) Alfonso Cipolla, Giovanni Moretti, “Storia dei burattini e delle marionette in Italia”, Corazzano, Titivillus, 2011

2) Mariano Dolci, Vito Minoia, “Il burattino sulla scena educativa”, Urbino, Edizioni Nuove Catarsi, 2020 (per informazioni sulla distribuzione del volume si rimanda al sito www.edizioninuovecatarsi.org)

3) Bruno Leone, “Le guarattelle. Vita di un burattinaio”, Napoli, Monitor, 2022 (per informazioni sulla distribuzione del volume si rimanda al sito https://napolimonitor.it/le-guarattelle/)

4) materiali da CONCORDARE CON LA DOCENTE nel corso delle lezioni (sarà possibile diversificare i temi di studio scegliendo tra gli argomenti affrontati a lezione). Scegliere uno dei nuclei tematici caricati nella sezione “file” del TEAM – cartella “Materiale del corso”

Or

B) “Programma PULCINELLA”
1) Alfonso Cipolla, Giovanni Moretti, “Storia dei burattini e delle marionette in Italia”, Corazzano, Titivillus, 2011

2) Bruno Leone, “Le guarattelle. Vita di un burattinaio”, Napoli, Monitor, 2022 (per informazioni sulla distribuzione del volume si rimanda al sito https://napolimonitor.it/le-guarattelle/)

3) BRUNO LEONE, La voce di Pulcinella, in «Mòin Mòin», Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, n. 19 (2018), pp. 44-60 [da studiare pp. 46-56] [file “Leone La voce di Pulcinella.pdf”, caricato sulla piattaforma TEAMS / sezione “File” ]

4) Giorgio Agamben, “Pulcinella ovvero Divertimento per li regazzi”, Roma, ed. nottetempo, edizione aggiornata del 2016

5) video: BRUNO LEONE e GIORGIO AGAMBEN, Sulla filosofia di Pulcinella [https://youtu.be/ySrmOxieVVQ]

6) Anna Leone, Anime di legno, in Caterina Pasqualino (a c. di.), Macchine vive. Dalle marionette agli umanoidi, Palermo, Edizioni Museo Pasqualino, 2021, pp. 141-159 [file “Anna_LEONE - Anime di legno.pdf”, caricato sulla piattaforma TEAMS / sezione “File”]


NON ATTENDING STUDENTS:
1) Alfonso Cipolla, “Giovanni Moretti, Storia dei burattini e delle marionette in Italia”, Corazzano, Titivillus, 2011

2) Mariano Dolci, Vito Minoia, “Il burattino sulla scena educativa”, Urbino, Edizioni Nuove Catarsi, 2020 (per informazioni sulla distribuzione del volume si rimanda al sito www.edizioninuovecatarsi.org)

3) Bruno Leone, “Le guarattelle. Vita di un burattinaio” Napoli, Monitor, 2022 (per informazioni sulla distribuzione del volume si rimanda al sito https://napolimonitor.it/le-guarattelle/)

4) Giorgio Agamben, “Pulcinella ovvero Divertimento per li regazzi”, Roma, ed. nottetempo, edizione aggiornata del 2016

5) video: BRUNO LEONE e GIORGIO AGAMBEN, Sulla filosofia di Pulcinella [https://youtu.be/ySrmOxieVVQ]

6) Anna Leone, Anime di legno, in Caterina Pasqualino (a c. di.), Macchine vive. Dalle marionette agli umanoidi, Palermo, Edizioni Museo Pasqualino, 2021, pp. 141-159 [file “Anna_LEONE - Anime di legno.pdf”, caricato sulla piattaforma TEAMS / sezione “File”]

7) BRUNO LEONE, La voce di Pulcinella, in «Mòin Mòin», Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, n. 19 (2018), pp. 44-60 [da studiare pp. 46-56] [file “Leone La voce di Pulcinella.pdf”, caricato sulla piattaforma TEAMS / sezione “File” ]




Type of delivery of the course

As indicated in the list of the texts for the exam, for attending students there are differences in the topics and texts in the program. To be considered attending students must not do more than two absences. As this is a course with several demonstrations of practical work, attendance is strongly recommended.

Attendance

As this is a course with several demonstrations of practical work, attendance is strongly recommended.

Type of evaluation

Oral examination with the teacher. Attending and non-attending students will have to answer at least one question posed orally on each part of the program, with reference to the recommended texts and lectures. The assessment of the learning takes place through an oral test assessed by the minimum mark of 18/30, corresponding to the basic knowledge of all parts of the program and of the technical language, to the maximum mark of 30/30 with honors, which is equivalent to excellent mastery of the subjects, excellent or excellent property of language, excellent or excellent analytical ability.