20710081 - CONTEMPORARY HISTORY

The course of Contemporary History is part of the program in Philosophy and it is included among the basic training activities. At the end of the course students are expected to know the characterising elements of contemporary Europe: a small but varied continent, because of the coexistence and the overlapping (whithin a comparatively narrow amount of space) of nationalities, cultures, traditions, religions that shape multietnichal, multicultural and multireligious societies.
teacher profile | teaching materials

Programme

First Part: Nineteenth century Europe from the Congress of Vienna to the age of imperialism

Second Part: Ideologies and conflicts of the European twentieth century

Core Documentation

First Part: an high school textbook of your choice of Contemporary History (on the period from 1815 to the present day). It must be published after 2015.

Second Part:

Two books to be chosen from the following:
A. Basciani – E. Ivetic, Italia e Balcani. Storia di una prossimità, Il Mulino;
R. Brizzi – M. Marchi, Storia politica della Francia repubblicana (1871-2011), Le Monnier;
F. Chabod, Storia dell’idea d’Europa, Laterza;
U. Gentiloni Silveri, Storia dell’Italia contemporanea, Il Mulino;
E. Hobsbawm, Nazioni e nazionalismi dal 1780. Programma, mito, realtà, Einaudi;
N. Kazantzakis, La mia Grecia, Crocetti Editore;
R. Morozzo della Rocca, Passaggio a Oriente. La modernità e l’Europa ortodossa, Morcelliana;
S. Aleksievič, La guerra non ha un volto di donna, Bompiani.

Reference Bibliography

A. Basciani – E. Ivetic, Italia e Balcani. Storia di una prossimità, Il Mulino; R. Brizzi – M. Marchi, Storia politica della Francia repubblicana (1871-2011), Le Monnier; F. Chabod, Storia dell’idea d’Europa, Laterza; U. Gentiloni Silveri, Storia dell’Italia contemporanea, Il Mulino; E. Hobsbawm, Nazioni e nazionalismi dal 1780. Programma, mito, realtà, Einaudi; N. Kazantzakis, La mia Grecia, Crocetti Editore; R. Morozzo della Rocca, Passaggio a Oriente. La modernità e l’Europa ortodossa, Morcelliana; S. Aleksievič, La guerra non ha un volto di donna, Bompiani.

Attendance

Attendance is not mandatory

Type of evaluation

Verification of learning takes place through an oral test.