20710406 - Intercultural Music Education

Awareness of a significant variety of musics of the world coming from different cultures; provide didactic skills to be used in teaching and transmitting such knowledge in an intercultural musical perspective.
Provide tools to analyze the complex soundscapes that characterize our contemporary globalized society, by means of the study of complex compositional processes of the music of oral tradition.
teacher profile | teaching materials

Programme

- Overview of ethnomusicological studies in Italy and abroad and their possible repercussions for the activation of intercultural didactics.
- Introduction to the motivations and aims of intercultural music teaching within the complex processes of postmodern society (theories, methodologies of the 20th century, and new trends).
- The repertories of oral tradition at all latitudes: listening and analysis of pieces from repertories of oral tradition (also chosen using recordings collected in the field by ethnomusicologists), which will then be compared with pieces from the repertories of art and popular music.
Pedagogical applications for the activation of intercultural didactic paths using repertories of oral tradition listened to, analysed and studied also through the deepening of the critical reflections of ethnomusicological studies.


Core Documentation

Ethnomusicology and Intercultural Didactics (obligatory):

- Disoteo Maurizio, "Musica e intercultura. Le diversità culturali in educazione musicale", Milano, Franco Angeli, 2013.
- Facci Serena, "Multiculturalismo nell’Educazione Musicale" in J.J. Nattiez (a cura di), Enciclopedia Einaudi della musica, vol 2- Il sapere musicale. Torino, Einaudi, 2002.
- Dispensa con selezione di articoli, che sarà fornita durante la prima lezione del corso:

PARTE 1. Definition, history and methodology of Ethnomusicology
1. Timothy Rice, da "Etnomusicology. A very short Introduction" (Oxford-New York, Oxford University Press 2014), cap. 1 e 2, trad. di Alberto Annarilli, Francesca Cireddu, Serena Facci. 

2. Francesco Giannattasio, da “Il concetto di musica” (Roma, La Nuova Italia, 1992), paragrafo introduttivo al cap. 4, "Etnomusicologia in Italia". 

3. Serena Facci, "Suoni", in C. Pennacini (a cura di) “La ricerca sul campo in antropologia. Oggetti e metodi”, Roma, Carocci, 2010. 


PARTE 2. Intercultural musical didactic paths
1. Santini Gabriella, "A scuola dai cantastorie: un’esperienza interculturale", in “Musica Domani”, trimestrale di cultura e pedagogia musicale – organo della Società Italiana per l’Educazione Musicale (S.I.E.M.), anno XXXIV – n. 133, 2004, pp.12-19.
2. Santini Gabriella, "Costruire la propria identità sperimentando diverse appartenenze", in “Musica Domani”, trimestrale di cultura e pedagogia musicale – organo della Società Italiana per l’Educazione Musicale (S.I.E.M.), anno XXXV – n.134, 2005, pp.35-37.
3. Santini Gabriella, "Ascoltare a scuola le musiche di tradizione orale per rispondere alla sfida della complessità", in Silvana Chiesa (a cura di ), “Scuola d’Ascolto, Scuola in Ascolto. Atti delle Giornate di studio sulla didattica dell’ascolto per la scuola primaria (Alessandria 12 e 13 aprile 2011)”, Alessandria, Edizioni dell’Orso, 2011, pp. 73-87.
4. Facci Serena e Santini Gabriella, "I canti popolari italiani: problemi didattici sull’insegnamento di un genere musicale non familiare", in Mario Baroni (a cura di), “L’ascolto a scuola. Strategie didattiche per la comprensione di musiche non familiari”, Quaderni della S.I.E.M., n°27, Roma, Universitalia, 2013, pp. 87-114.
5. Santini Gabriella, "Musica per l’italiano come L2", in Franca Ferrari e Gabriella Santini (a cura di), “Musiche inclusive. Modelli musicali d'insieme per il sostegno alla partecipazione e all'apprendimento nella secondaria di primo grado”, Roma, Universitalia, 2014, pp. 83-108.
6. Facci Serena e Santini Gabriella, "Cantar le storie: una pratica di ieri e di oggi", in “Musica Domani”, semestrale di cultura e pedagogia musicale – organo della Società Italiana per l’Educazione Musicale (S.I.E.M.), anno XLIX – n°182, 2020, pp.15-25.


Reference Bibliography

- Aversano Luca, review a Katrin Reiners, Interkulturelle Musikpädagogik. Zur musikpädagogischen Ambivalenz ei- nes trans- bzw. interkulturell angelegten Musikunterrichtes in der Grundschule, Augsburg, Wißner-Verlag « Forum Musikpädagogik», 109), 2012, 98 pp., in “Musica Docta”, Rivista Digitale di Pedagogia e Didattica della musica, pp. 123-125, https://musicadocta.unibo.it/article/view/7621/7341 - Facci Serena, "Musiche e culture nell’editoria didattica in Italia", Atti on-line, www.cini.it, 2003. - Geraci Mauro, “L’ora del cantastorie”, in Faranda L. (a cura di), Non uno di meno. Diari minimi per un’antropologia della mediazione scolastica, Armando, Roma, 2004, pp. 189-213. - Shehan Campbell Patricia e Trevor Wiggins, The Oxford Handbook of Children’s Musical Cultures, Oxford University Press, USA, 2014.

Type of delivery of the course

The lessons will be held in the traditional way: in presence. Only if it will not be possible to carry out the lessons in presence, in compliance with the regulations related to the health emergency in progress, the same lessons will be carried out on-line.

Type of evaluation

The examination will be oral. The students will have to prove that: - have studied, and understood the contents of the texts adopted for this course; - know how to recognise and analyse the pieces of repertoire of oral tradition attached to the texts indicated in the course programme and in the discographic and sitographic references. The students must also demonstrate, during the oral examination, that they have developed the competence necessary to bring the acquired knowledge back into the teaching field.