20710524 - Didactics of the History of music

The cours aims to present the main theoretical and methodological perspectives of the didactics of history of music, also with reference to the main themes of the history of dance. It also aims to provide students with a specific competence for the future teaching of the history of music in secondary schools.
teacher profile | teaching materials

Programme

1. Introduction:
Educational approach
What is history of music
Objects of study
Research methodology
2. Educational methodologies:
Study of the works: didactic of listening
Study of musical context
History of music and others disciplines
Handbooks and their methodology
3. Educational approaches: in this part of the course will be presented some educational approaches, chronologically and methodologically different, in order to provide operational examples

Core Documentation

Riflessione metodologica:
1. CRISTINA CANO, Didattica della Storia della Musica, «Musica/Realtà», XV, n. 45, dicembre 1994, pp. 89-115
2. CARL DAHLHAUS, Che significa e a quale fine si studia la storia della musica?, «Il Saggiatore musicale», XII, 2005, pp. 219-230
3. HANS HEINRICH EGGEBRECHT, La scienza come insegnamento, «Il Saggiatore Musicale», 2005, pp. 231-237
4. ANDREA CHEGAI, PAOLO RUSSO, La didattica della storia della musica, «Il Saggiatore musicale», XV, 2, 2008, pp. 269-279
5. ANTONIO SERRAVEZZA, L’educazione estetica alla musica, in Educazione musicale e Formazione, a cura di G. La Face Bianconi e F. Frabboni, Milano, FrancoAngeli, 2008, pp. 121-139
6. IVO MATTOZZI, Una didattica della storia per l’insegnamento della storia della musica, in Educazione musicale e Formazione, a cura di Giuseppina La Face Bianconi e Franco Frabboni, Milano, FrancoAngeli, 2008, pp. 346-378
7. FABRIZIO DELLA SETA, Musica nella storia e musica come storia, in Educazione musicale e Formazione, a cura di Giuseppina La Face Bianconi e Franco Frabboni, Milano, FrancoAngeli, 2008, pp. 379-386
8. LORENZO BIANCONI, La musica al plurale, in A. Nuzzaci – G. Pagannone, Musica Ricerca e Didattica. Profili culturali e competenza musicale, Lecce, Pensa Multimedia, 2008, pp. 23-32
9. PAOLO SOMIGLI, Didattica della musica. Un’introduzione, Roma, Aracne, 2013
Didattica dell’ascolto. Metodologia e proposte operative:
10. GIUSEPPINA LA FACE BIANCONI, “La trota” fra canto e suoni. Un percorso didattico, «Saggiatore musicale», XII, n. 1, 2005, pp. 77-123
11. GIUSEPPINA LA FACE BIANCONI, Le Pedate di Pierrot. Comprensione musicale e didattica dell’ascolto, in Musikerziehung. Erfahrungen und Reflexionen, a cura di Franz Comploi, Bressanone/Brixen, Weger, 2005, pp. 40-60
12. GIUSEPPINA LA FACE BIANCONI, La linea e la rete. La costruzione della conoscenza in un Quartetto di Haydn, in «Finché non splende in ciel notturna face». Studi in memoria di Francesco Degrada, a cura di Cesare Fertonani, Emilio Sala e Claudio Toscani, Milano, LED, 2009, pp. 225-250
13. GIUSEPPINA LA FACE BIANCONI, Testo e musica: leggere, ascoltare, guardare, «Musica Docta. Rivista digitale di Pedagogia e Didattica della Musica», II, 2012, pp. 31-54
14. CARLA CUOMO - MARIA ROSA DE LUCA, La trasposizione del sapere musicale nella formazione intellettuale, «Musica Docta. Rivista digitale di Pedagogia e Didattica della Musica», III, 2013, pp. 17-38
Further texts and handouts will be made available, together with their list, on the Moodle platform

Type of delivery of the course

The course is articulated in 12 lessons: the first part is a theoretical and methodological presentation, the second part presents some educational approaches In the case of an extension of the health emergency by COVID-19 all the provisions governing the conduct of teaching activities and student evaluation will be implemented. In particular, the following methods will apply: sharing materials on the Moodle platform and recording lessons on the Teams platform

Type of evaluation

Discussion about lesson arguments and texts indicated in the bibliography. Presentation and discussion of 3 educational approaches chosen among the educational approaches edited in «Musica Docta» on-line journal