20710218 - Letteratura inglese I

One of the main aims of this Course of Study is to provide students with advanced knowledge of two foreign literatures related to the two languages of their choice, paying special attention to intercultural and transcultural dynamics. The course also aims at refining their ability to interpret cultural phenomena, using the tools and methodologies of literary, cultural and historical analysis.
English Literature I is among the characterizing activities of the "Foreign Literatures" area. It provides the student with initial knowledge and understanding of the English literary culture through the reading of exemplary texts analysed paying special attention to intercultural dynamics. It helps students discover the tools and methodologies of literary, cultural and historical analysis.
At the end of the module, students will be able to read and understand literary texts in the original language employing the analytical methods and tools they will have learned in class; furthermore, they will possess the necessary communicative skills to re-elaborate the acquired disciplinary contents

Canali

teacher profile | teaching materials

Programme

THE COURSE WILL BE TAUGHT IN ITALIAN


Gentili studentesse e gentili studenti,

per introdurvi alla materia che insegno, ‘Letteratura inglese’, ho deciso di mettere in programma solo testi scritti nel secolo scorso: tre romanzi e venticinque poesie.

Nel prosieguo dei vostri studi imparerete tantissimo sulle opere della tradizione inglese, ma in questo vostro primo incontro con la letteratura di lingua inglese penso sia importante trasmettervi la mia idea di quale sia il valore della letteratura. Lo farà leggendo i testi in originale in classe (mostrandovi il testo sullo schermo) e analizzandone la forma.
Certo, dovrò leggervi anche una decina di poesie dei secoli precedenti, perché altrimenti non sarebbe un corso di letteratura “inglese”. Ma le romanziere e poetesse e i romanzieri e poeti in programma, di lingua inglese ma spesso di culture diverse (tra i romanzieri, Woolf è l’unica inglese), trasmettono prospettive sul mondo che vanno al di là di una tradizione nazionale.

Essi hanno saputo reinventare le forme ereditate dal passato, creando forme e storie che in modi diversissimi tra loro ci inducono a riflettere sulla condizione umana. E poi – ed è forse la cosa più importante – tutti hanno partecipato in quella che è la cosa più importante per degli artisti, ricordandoci la verità di quanto scrisse il grande romanziere russo F. M. Dostoevskij: “sarà la bellezza a salvare il mondo”.

Romanzi

Virginia Woolf, To the Lighthouse (1927)
Jean Rhys, Wide Sargasso Sea (1967)
J. M. Coetzee, Disgrace (1999)

Prima dell’inizio del corso vi manderò una dispensa con le poesie e caricherò sulla piattaforma Moodle e nel gruppo Teams i testi narrativi e i primi materiali critici.



Core Documentation

The course will be taught in Italian

Attendance

Gli studenti frequentanti dovranno seguire in presenza almeno il 75% delle lezioni. Saranno disponibili, ove richiesto, le registrazioni delle lezioni.

Type of evaluation

Exam in Italian or English

teacher profile | teaching materials

Programme

FIRST YEAR COURSES ARE TAUGHT IN ITALIAN

Gentili studentesse e gentili studenti,

per introdurvi alla materia che insegno, ‘Letteratura inglese’, ho deciso di mettere in programma solo testi scritti nel secolo scorso: tre romanzi e venticinque poesie.

Nel prosieguo dei vostri studi imparerete tantissimo sulle opere della tradizione inglese, ma in questo vostro primo incontro con la letteratura di lingua inglese penso sia importante trasmettervi la mia idea di quale sia il valore della letteratura. Lo farà leggendo i testi in originale in classe (mostrandovi il testo sullo schermo) e analizzandone la forma.
Certo, dovrò leggervi anche una decina di poesie dei secoli precedenti, perché altrimenti non sarebbe un corso di letteratura “inglese”. Ma le romanziere e poetesse e i romanzieri e poeti in programma, di lingua inglese ma spesso di culture diverse (tra i romanzieri, Woolf è l’unica inglese), trasmettono prospettive sul mondo che vanno al di là di una tradizione nazionale.

Essi hanno saputo reinventare le forme ereditate dal passato, creando forme e storie che in modi diversissimi tra loro ci inducono a riflettere sulla condizione umana. E poi – ed è forse la cosa più importante – tutti hanno partecipato in quella che è la cosa più importante per degli artisti, ricordandoci la verità di quanto scrisse il grande romanziere russo F. M. Dostoevskij: “sarà la bellezza a salvare il mondo”.

Romanzi

Virginia Woolf, To the Lighthouse (1927)
Jean Rhys, Wide Sargasso Sea (1967)
J. M. Coetzee, Disgrace (1999)

Prima dell’inizio del corso vi manderò una dispensa con le poesie e caricherò sulla piattaforma Moodle e nel gruppo Teams i testi narrativi e i primi materiali critici.


Core Documentation

Novels

Virginia Woolf, To the Lighthouse (1927)
Jean Rhys, Wide Sargasso Sea (1967)
J. M. Coetzee, Disgrace (1999)

A selection of poems witll be made available before the beginning of classes.

Attendance

Students who intend to attend the course will have to be present at at least 75% of the classes

Type of evaluation

Orale exam in Italian or English

teacher profile | teaching materials

Programme

The Art of Words: Enchantment, Artifice, Remedy

This first-year course will provide a historical and cultural overview of English literature through contextualization and analysis of some canonical texts within the genres of poetry, drama, and fiction. Starting from Shakespeare’s dramatic art and sonneting, through Sterne’s narrative innovation and Coleridge’s visionary poetry, to Woolf’s remedial fiction, the course means, on the one hand, to illustrate the specificity of the literary code, on the other, to show the polysemy, meta-artistic focus, and epistemological import of these literary representations by exploring the contexts, contents and formal strategies of the selected literary works.


Core Documentation

PRIMARY SOURCES

All the volumes and articles indicated below (primary and secondary sources) are compulsory reading and will be discussed during the final exam.
Students should buy the following editions of the texts and are expected to have them in class and, possibly, to read them before the beginning of the course.

1. William Shakespeare, “The Tempest/La tempesta”, introduzione e traduzione di Alessandro Serpieri, note di Clara Mucci, con testo a fronte, Marsilio, Venezia, 2006, ISBN: 9788831789837; a selection from Shakespeare’s “Sonnets” will be provided as learning materials in Moodle.

2. Laurence Sterne, selected books from “The Life and Opinions of Tristram Shandy”. English editions: “Tristram Shandy”, edited by Judith Hawley, Norton Critical Edition, 2018, ISBN: 9780393921366; or “The Life and Opinions of Tristram Shandy”, edited by Joan New and ‎Melvyn New, Penguin Classics, 2003, ISBN: 9780141920146. Italian translations: “La vita e le opinioni di Tristram Shandy”, cura di F. Gregori e trad. di F. De Steinkühl Marenco, Oscar Classici Mondadori, 2018, ISBN: 9788804684619; or “Vita e opinioni di Tristram Shandy”, introduzione di A. Brilli e trad. di G. Aldi Pompili, BUR classici, Rizzoli, 2005, ISBN: 8817129194.

3. Samuel Taylor Coleridge, “Kubla Khan”, in “I poemi demoniaci”, a cura di Marcello Pagnini, con testo a fronte, Giunti, Firenze, 1996, ISBN: 9788809208438.

4. Virginia Woolf, “Mrs Dalloway/La signora Dalloway”, a cura e traduzione di Marisa Sestito con testo a fronte, Marsilio, Venezia, 2012, ISBN: 9788831711456.


Reference Bibliography

SECONDARY SOURCES (context and criticism) - Read all the introductions, prefatory notes and afterwards of the previously given editions. - Paolo Bertinetti (a cura di), “Breve storia della letteratura inglese”, Torino, Einaudi, 2000. Students who want to broaden their knowledge of authors and relevant historical contexts could refer to the volumes of “Storia della civiltà letteraria inglese” a cura di Franco Marenco, Utet, Torino, 1996. - Shakespeare: Giorgio Melchiori, Part fifth, ch. “I drammi romanzeschi” (introductory part to 1.1 excluded and “The Tempest” 1.4) and “Poemi, liriche, sonetti” (introductory part and “Shake-speares Sonnets” 1.3), in G. Melchiori, “Shakespeare. Genesi e struttura delle opere”, Laterza, Bari, 2019 (first ed. 1994), pp. 560-569, 614-626, 233, 242-250. - Sterne: Loretta Innocenti, “L’antiromanzo sterniano tra umorismo e sensibilità”, in “‘Le donne, i cavalier, l’arme, gli amori’. Poema e romanzo: la narrativa lunga in Italia”, a cura di Francesco Bruni, Venezia, Marsilio, 2001, pp. 157-173; chosen excerpts from Woolf’s essays. - Coleridge: Marcello Pagnini, “Il clima filosofico” e “Kubla Kahn”, in Samuel T. Coleridge, “I poemi demoniaci”, a cura di M. Pagnini, con testo a fronte, Giunti, Firenze, 1996, pp. XI-XVIII, XLVI-LVII. - Woolf: Marisa Sestito, “Virginia Woolf: oltre le soglie”, in Silvana Serafin e Marina Brollo (a cura di), “Donne, politica e istituzioni: varcare la soglia?”, Forum, Udine, 2012, pp. 75-81; Sara Sullam, “Leggere Woolf”, only from 3.5 to 3.8 included, Carocci, Roma, 2020, pp. 61-71. STUDENTS WHO DO NOT ATTEND lessons are ALSO requested to: 1. study authors and historical contexts in the relevant volumes of “Storia della civiltà letteraria inglese” a cura di Franco Marenco, Utet, Torino, 1996; 2. read the following: - Shakespeare: Giorgio Melchiori, Introduction “Shakespeare e il mestiere del teatro”, in G. Melchiori, “Shakespeare. Genesi e struttura delle opere”, Laterza, Bari, 2019 (first ed. 1994), pp. 3-25; Introduction to the “Sonnets”. - Sterne: Giorgio Melchiori, “Introduzione” al “Tristram Shandy”, Mondadori, Milano, 1974; Loretta Innocenti, “La narrativa come spazialità del tempo. A proposito di ‘Tristram Shandy’”, in “Lingua e stile”, 1978, vol. XIII, 1, pp. 41-57. - Coleridge: Massimo Bacigalupo, “Coleridge, il Marinaio e il Khan”, in S.T. Coleridge, “La rima del vecchio marinaio – Kubla Kahn”, SE, Milano, 1987, pp. 125-147. - Woolf: Nadia Fusini, “Virgo, la stella”, in V. Woolf, “Romanzi”, Meridiani Mondadori, Milano, 1998, pp. XXII-XL. N.B. FOR ALL STUDENTS All secondary bibliography materials will be loaded on Moodle before the beginning of the course. In case of changes in the programme contents, students will be promptly informed. Students who do not attend are kindly invited to contact me during the year.

Attendance

Non-mandatory attendance. Students who do not attend are kindly invited to contact me during the year.

Type of evaluation

Oral exam in person. If needed oral and/or written tests might be assigned during the course. The exam will cover all issues and is aimed to assess expected learning outcomes. In the exam students will have to show that they have become proficient in understanding and analysing works, and relating literary texts to their historical and cultural contexts.

teacher profile | teaching materials

Programme

The Art of Words: Enchantment, Artifice, Remedy

This first-year course will provide a historical and cultural overview of English literature through contextualization and analysis of some canonical texts within the genres of poetry, drama, and fiction. Starting from Shakespeare’s dramatic art and sonneting, through Sterne’s narrative innovation and Coleridge’s visionary poetry, to Woolf’s remedial fiction, the course means, on the one hand, to illustrate the specificity of the literary code, on the other, to show the polysemy, meta-artistic focus, and epistemological import of these literary representations by exploring the contexts, contents and formal strategies of the selected literary works.


Core Documentation

PRIMARY SOURCES

All the volumes and articles indicated below (primary and secondary sources) are compulsory reading and will be discussed during the final exam.
Students should buy the following editions of the texts and are expected to have them in class and, possibly, to read them before the beginning of the course.

1. William Shakespeare, “The Tempest/La tempesta”, introduzione e traduzione di Alessandro Serpieri, note di Clara Mucci, con testo a fronte, Marsilio, Venezia, 2006, ISBN: 9788831789837; a selection from Shakespeare’s “Sonnets” will be provided as learning materials in Moodle.

2. Laurence Sterne, selected books from “The Life and Opinions of Tristram Shandy”. English editions: “Tristram Shandy”, edited by Judith Hawley, Norton Critical Edition, 2018, ISBN: 9780393921366; or “The Life and Opinions of Tristram Shandy”, edited by Joan New and ‎Melvyn New, Penguin Classics, 2003, ISBN: 9780141920146. Italian translations: “La vita e le opinioni di Tristram Shandy”, cura di F. Gregori e trad. di F. De Steinkühl Marenco, Oscar Classici Mondadori, 2018, ISBN: 9788804684619; or “Vita e opinioni di Tristram Shandy”, introduzione di A. Brilli e trad. di G. Aldi Pompili, BUR classici, Rizzoli, 2005, ISBN: 8817129194.

3. Samuel Taylor Coleridge, “Kubla Khan”, in “I poemi demoniaci”, a cura di Marcello Pagnini, con testo a fronte, Giunti, Firenze, 1996, ISBN: 9788809208438.

4. Virginia Woolf, “Mrs Dalloway/La signora Dalloway”, a cura e traduzione di Marisa Sestito con testo a fronte, Marsilio, Venezia, 2012, ISBN: 9788831711456.


Reference Bibliography

SECONDARY SOURCES (context and criticism) - Read all the introductions, prefatory notes and afterwards of the previously given editions. - Paolo Bertinetti (a cura di), “Breve storia della letteratura inglese”, Torino, Einaudi, 2000. Students who want to broaden their knowledge of authors and relevant historical contexts could refer to the volumes of “Storia della civiltà letteraria inglese” a cura di Franco Marenco, Utet, Torino, 1996. - Shakespeare: Giorgio Melchiori, Part fifth, ch. “I drammi romanzeschi” (introductory part to 1.1 excluded and “The Tempest” 1.4) and “Poemi, liriche, sonetti” (introductory part and “Shake-speares Sonnets” 1.3), in G. Melchiori, “Shakespeare. Genesi e struttura delle opere”, Laterza, Bari, 2019 (first ed. 1994), pp. 560-569, 614-626, 233, 242-250. - Sterne: Loretta Innocenti, “L’antiromanzo sterniano tra umorismo e sensibilità”, in “‘Le donne, i cavalier, l’arme, gli amori’. Poema e romanzo: la narrativa lunga in Italia”, a cura di Francesco Bruni, Venezia, Marsilio, 2001, pp. 157-173; chosen excerpts from Woolf’s essays. - Coleridge: Marcello Pagnini, “Il clima filosofico” e “Kubla Kahn”, in Samuel T. Coleridge, “I poemi demoniaci”, a cura di M. Pagnini, con testo a fronte, Giunti, Firenze, 1996, pp. XI-XVIII, XLVI-LVII. - Woolf: Marisa Sestito, “Virginia Woolf: oltre le soglie”, in Silvana Serafin e Marina Brollo (a cura di), “Donne, politica e istituzioni: varcare la soglia?”, Forum, Udine, 2012, pp. 75-81; Sara Sullam, “Leggere Woolf”, only from 3.5 to 3.8 included, Carocci, Roma, 2020, pp. 61-71. STUDENTS WHO DO NOT ATTEND lessons are ALSO requested to: 1. study authors and historical contexts in the relevant volumes of “Storia della civiltà letteraria inglese” a cura di Franco Marenco, Utet, Torino, 1996; 2. read the following: - Shakespeare: Giorgio Melchiori, Introduction “Shakespeare e il mestiere del teatro”, in G. Melchiori, “Shakespeare. Genesi e struttura delle opere”, Laterza, Bari, 2019 (first ed. 1994), pp. 3-25; Introduction to the “Sonnets”. - Sterne: Giorgio Melchiori, “Introduzione” al “Tristram Shandy”, Mondadori, Milano, 1974; Loretta Innocenti, “La narrativa come spazialità del tempo. A proposito di ‘Tristram Shandy’”, in “Lingua e stile”, 1978, vol. XIII, 1, pp. 41-57. - Coleridge: Massimo Bacigalupo, “Coleridge, il Marinaio e il Khan”, in S.T. Coleridge, “La rima del vecchio marinaio – Kubla Kahn”, SE, Milano, 1987, pp. 125-147. - Woolf: Nadia Fusini, “Virgo, la stella”, in V. Woolf, “Romanzi”, Meridiani Mondadori, Milano, 1998, pp. XXII-XL. N.B. FOR ALL STUDENTS All secondary bibliography materials will be loaded on Moodle before the beginning of the course. In case of changes in the programme contents, students will be promptly informed. Students who do not attend are kindly invited to contact me during the year.

Attendance

Non-mandatory attendance. Students who do not attend are kindly invited to contact me during the year.

Type of evaluation

Oral exam in person. If needed oral and/or written tests might be assigned during the course. The exam will cover all issues and is aimed to assess expected learning outcomes. In the exam students will have to show that they have become proficient in understanding and analysing works, and relating literary texts to their historical and cultural contexts.