20750035 - Comparative Literatures I

This module offers an advanced introduction to critical theories and methodologies for analyzing literary texts, with a particular focus on their stylistic and thematic structure. It reviews the history of comparative literature, examining the transformations and emerging issues that have characterized the development of the discipline, and addresses narrative theory by analyzing the main debates and methodological questions related to the interpretation of narrative texts. Students will gain an in-depth knowledge of the principal narrative and critical theories, developing skills in the use of descriptive, commentary, dialogical, and narrative languages. Moreover, the module fosters the acquisition and independent ability to adopt a method that enables the analysis of the literary product through theoretical tools and issues inherent to narration.
teacher profile | teaching materials

Programme

This module offers an advanced introduction to critical theories and methodologies for analyzing literary texts, with a particular focus on their stylistic and thematic structure. It reviews the history of comparative literature, examining the transformations and emerging issues that have characterized the development of the discipline, and addresses narrative theory by analyzing the main debates and methodological questions related to the interpretation of narrative texts. Students will gain an in-depth knowledge of the principal narrative and critical theories, developing skills in the use of descriptive, commentary, dialogical, and narrative languages. Moreover, the module fosters the acquisition and independent ability to adopt a method that enables the analysis of the literary product through theoretical tools and issues inherent to narration.

Core Documentation

Manuale introduttivo alla letteratura comparata (capitoli indicati durante il corso):
César Domínguez, Haun Saussy, Darío Villanueva (eds), Introducing Comparative Literature: New Trends and Applications, Routledge, 2014.
Francesco de Cristofaro (a cura di), Letterature comparate [nuova ed.], Roma, Carocci 2020

Manuali di storia della critica (capitoli indicati durante il corso):
Stefano Brugnolo, Davide Colussi, Sergio Zatti, Emanuele Zinato, La scrittura e il mondo. Teorie letterarie del Novecento, Carocci
Giovanni Bottiroli, Che cos'è la teoria della letteratura: fondamenti e problemi, Torino: Einaudi, 2006
Francesco Muzzioli, Le teorie della critica letteraria, Carocci
Federico Bertoni, Letteratura. Teorie, metodi, strumenti, Carocci

Classici del pensiero critico (capitoli indicati durante il corso):
Ingebor Bachman, Frankfurter Vorlesungen, Frankfurt a.M., Suhrkamp,1970; Letteratura come utopia. Lezioni di Francoforte, trad. it. di V. Perretta, Milano: Adelphi, 1993.
Julio Cortazar, Clases de literatura: Berkeley, 1980, Madrid: Alfaguara, 2013; Lezioni di letteratura; Berkeley 1980, trad. it. di I. Buonafalce, Torino: Einaudi, 2014;
Tony Morrison, Playing in the Dark: Whiteness and the Literary Imagination. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1992; Giochi al buio. Il bianco e il nero nella letteratura americana, trad. it. di F. Cavagnoli, Milano: Frassinelli, 1994.
Vladimir Nabokov, Lezioni di letteratura russa. A cura di Cinzia De Lotto e Susanna Zinato. Milano: Adelphi, 2021.
José Saramago, Lições de italiano, Lisboa: Caminho, 2001; Lezioni italiane, trad. it. di M. Silvetti, a cura di G. de Marchis, Roma: La Nuova Frontiera, 2022.
Qian Zhongshu, Romanzo satirico, trad. it. di M.T. Orsi, Venezia: Marsilio, 2003.
Marguerite Yourcenar, Le Temps, ce grand sculpteur. Paris: Gallimard, 1983; Il tempo, grande scultore, trad. it di L. Storoni Mazzolani. Milano: Bompiani, 1985.
Virginia Woolf, The Common Reader. London: Hogarth Press, 1925; Il lettore comune, trad. it. di M. Del Serra. Milano: Il Saggiatore, 2012.

Testi narrativi indicati all’inizio del corso.

Reference Bibliography

Manuale introduttivo alla letteratura comparata (capitoli indicati durante il corso): César Domínguez, Haun Saussy, Darío Villanueva (eds), Introducing Comparative Literature: New Trends and Applications, Routledge, 2014. Francesco de Cristofaro (a cura di), Letterature comparate [nuova ed.], Roma, Carocci 2020 Manuali di storia della critica (capitoli indicati durante il corso): Stefano Brugnolo, Davide Colussi, Sergio Zatti, Emanuele Zinato, La scrittura e il mondo. Teorie letterarie del Novecento, Carocci Giovanni Bottiroli, Che cos'è la teoria della letteratura: fondamenti e problemi, Torino: Einaudi, 2006 Francesco Muzzioli, Le teorie della critica letteraria, Carocci Federico Bertoni, Letteratura. Teorie, metodi, strumenti, Carocci Classici del pensiero critico (capitoli indicati durante il corso): Ingebor Bachman, Frankfurter Vorlesungen, Frankfurt a.M., Suhrkamp,1970; Letteratura come utopia. Lezioni di Francoforte, trad. it. di V. Perretta, Milano: Adelphi, 1993. Julio Cortazar, Clases de literatura: Berkeley, 1980, Madrid: Alfaguara, 2013; Lezioni di letteratura; Berkeley 1980, trad. it. di I. Buonafalce, Torino: Einaudi, 2014; Tony Morrison, Playing in the Dark: Whiteness and the Literary Imagination. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1992; Giochi al buio. Il bianco e il nero nella letteratura americana, trad. it. di F. Cavagnoli, Milano: Frassinelli, 1994. Vladimir Nabokov, Lezioni di letteratura russa. A cura di Cinzia De Lotto e Susanna Zinato. Milano: Adelphi, 2021. José Saramago, Lições de italiano, Lisboa: Caminho, 2001; Lezioni italiane, trad. it. di M. Silvetti, a cura di G. de Marchis, Roma: La Nuova Frontiera, 2022. Qian Zhongshu, Romanzo satirico, trad. it. di M.T. Orsi, Venezia: Marsilio, 2003. Marguerite Yourcenar, Le Temps, ce grand sculpteur. Paris: Gallimard, 1983; Il tempo, grande scultore, trad. it di L. Storoni Mazzolani. Milano: Bompiani, 1985. Virginia Woolf, The Common Reader. London: Hogarth Press, 1925; Il lettore comune, trad. it. di M. Del Serra. Milano: Il Saggiatore, 2012. Testi narrativi indicati all’inizio del corso.

Attendance

Attendance is strongly recommended. Active participation in lectures and seminars is an essential part of the learning process and will be taken into account in the development of the course program.

Type of evaluation

The course will be offered in Italian. Students are required to read the literary texts in the original language whenever possible. The exam will consist of an oral test designed to assess the students' skills and depth of understanding in the following areas: theoretical-methodological aspects of comparative literature and intermedia studies, the themes of utopia and dystopia, and textual analysis. Only students who attended the module are eligible to write a 2500-word thesis on an agreed topic, which must be submitted to the lecturer at least one week before the chosen date of evaluation. The thesis may be written in either Italian or English. On the day of the evaluation, the lecturer will discuss the thesis with the student in the language of the student's choice (Italian or English).