One of the main aims of this Course of Study is to provide students with advanced knowledge of two foreign literatures related to the two languages of their choice, paying special attention to intercultural and transcultural dynamics. The course also aims at refining their ability to interpret cultural phenomena, using the tools and methodologies of literary, cultural and historical analysis. Portuguese and Brazilian Literatures II is among the core courses of the "Foreign Literature" area. It aims at providing the students with advanced knowledge of nineteenth and twentieth century Portuguese and Brazilian Literature, and of Portuguese speaking African Countries, with special attention to intercultural dynamics and the theoretical-methodological debate; it helps students master the tools and methodologies of literary, cultural and historical analysis. At the end of the module, students will reach a good critical ability in the interpretation of exemplary texts in the original language, as well as the necessary competence for oral rewording, translation, rewriting and adaptation in Italian of the texts themselves. They will also be able to re-elaborate and communicate disciplinary knowledge in a specialized and non-specialized intercultural context. Requirements: Portuguese and Brazilian literatures I.
teacher profile teaching materials
L. Stegagno Picchio, Storia della letteratura brasiliana, Torino, Einaudi, 1997, pp. 28-42;
B. Gomes de Brito, História trágico-marítima, vol. 1, Lisboa, Afrodite, 1971;
G. Lanciani, I resoconti di naufragio nel volume Morfologie del viaggio. L’avventura marittima portoghese, Milano, LED, 2006, pp. 59-129;
A Carta de Pêro Vaz de Caminha, in J. Cortesão, A Carta de Pêro Vaz de Caminha, Lisboa, Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 1994, pp. 153-225;
N. Avella, L’Eden, il buon selvaggio e l’isola: considerazioni su alcuni «topoi» mitologici nella cultura brasiliana, “Letterature d’America”, II, 8, 1981, pp. 89-111;
Gomes Eanes de Zurara, Crónica dos Feitos da Guiné, Lisboa, Publicações Alfa, 1989;
AA.VV., Atlantico periferico. Il postcolonialismo portoghese e il sistema mondiale, Reggio Emilia, Diabasis, 2008;
G. de Marchis, Il mito delle scoperte. Riformulazioni novecentesche dell'immagine camoniana del Portogallo, «Testi e Linguaggi», vol. 1, 2007, pp. 127-137.
Un romanzo a scelta tra:
Dulce Maria Cardoso, O retorno, Lisboa, Tinta da China, 2011;
Isabela Figueiredo, Caderno de memórias coloniais, Coimbra, Angelus Novus, 2010;
Djaimilia Pereira de Almeida, Esse cabelo, Alfragide, Teorema, 2015.
READING LIST
José de Alencar, Iracema (qualunque edizione)
Machado de Assis, Dom Casmurro (qualunque edizione)
Almeida Garrett, Viagens na minha terra (qualunque edizione)
J. M. Eça de Queirós, Os Maias (qualunque edizione)
Programme
The course will be divided into two modules. The first part will analyse modern Portuguese literature with particular reference to travel literature. The second module will propose a reinterpretation of the myth of the discoveries and of the construction of the Empire starting from the critical analysis elaborated in contemporary and postcolonial literature.Core Documentation
G. Lanciani, Profilo di storia linguistica e letteraria del Portogallo. Dalle origini al Seicento, Roma, Bulzoni, 1999, pp. 176- 241;L. Stegagno Picchio, Storia della letteratura brasiliana, Torino, Einaudi, 1997, pp. 28-42;
B. Gomes de Brito, História trágico-marítima, vol. 1, Lisboa, Afrodite, 1971;
G. Lanciani, I resoconti di naufragio nel volume Morfologie del viaggio. L’avventura marittima portoghese, Milano, LED, 2006, pp. 59-129;
A Carta de Pêro Vaz de Caminha, in J. Cortesão, A Carta de Pêro Vaz de Caminha, Lisboa, Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 1994, pp. 153-225;
N. Avella, L’Eden, il buon selvaggio e l’isola: considerazioni su alcuni «topoi» mitologici nella cultura brasiliana, “Letterature d’America”, II, 8, 1981, pp. 89-111;
Gomes Eanes de Zurara, Crónica dos Feitos da Guiné, Lisboa, Publicações Alfa, 1989;
AA.VV., Atlantico periferico. Il postcolonialismo portoghese e il sistema mondiale, Reggio Emilia, Diabasis, 2008;
G. de Marchis, Il mito delle scoperte. Riformulazioni novecentesche dell'immagine camoniana del Portogallo, «Testi e Linguaggi», vol. 1, 2007, pp. 127-137.
Un romanzo a scelta tra:
Dulce Maria Cardoso, O retorno, Lisboa, Tinta da China, 2011;
Isabela Figueiredo, Caderno de memórias coloniais, Coimbra, Angelus Novus, 2010;
Djaimilia Pereira de Almeida, Esse cabelo, Alfragide, Teorema, 2015.
READING LIST
José de Alencar, Iracema (qualunque edizione)
Machado de Assis, Dom Casmurro (qualunque edizione)
Almeida Garrett, Viagens na minha terra (qualunque edizione)
J. M. Eça de Queirós, Os Maias (qualunque edizione)
Reference Bibliography
V. Bertolucci Pizzorusso, Uno spettacolo per il Re: l’infanzia di Adamo nella “Carta” di Pero Vaz de Caminha, “Quaderni portoghesi”, 4, 1978, pp. 49-81; E. Lourenço, Psicanálise mítica do destino português, in O Labirinto da Saudade, Gradiva, Lisboa, 2001, pp. 23-66; A. J. Saraiva – O. Lopes, História da literatura portuguesa, Porto, Porto editora, 1996; V. Tocco, Breve Storia della Letteratura Portoghese, Roma, Carocci, 2011; R. Vecchi – V. Russo (a cura di), La letteratura portoghese. I testi e le idee, Milano, Mondadori, 2017.Attendance
Optional attendanceType of evaluation
The examination will take place by means an oral test focusing on the general contents of the course, comprehension, analysis and interpretation of the texts included in the syllabus.