22910051 - Pedagogia interculturale e sociale

teacher profile | teaching materials

Mutuazione: 22910051 Pedagogia interculturale e sociale in Coordinatore dei servizi educativi e dei servizi sociali LM-50 CATARCI MARCO, RICCARDI VERONICA

Programme

Introduction to Social and Intercultural Education: Origins, Developments, Theories and Methods.
Intercultural Education in School and Society. Educational policies in an intercultural perspective. Multilingualism, Interculturalism and Citizenship.
From multicultural society to intercultural society: the role of education. Models and types of integration: assimilation, coexistence, partner coexistence. The notion of integration of immigrants
Culture, culture and identity
School and the Difference of Cultures.
Educational strategies for social inclusion.

Core Documentation

1. CATARCI M., Le forme sociali dell’educazione. Servizi, Territori, Società, Franco Angeli, Milano
2013.
2. GIANTURCO G., L’intervista qualitativa. Dal discorso al testo scritto, Guerini, Milano 2005.
3. CATARCI M., La pedagogia della liberazione di Paulo Freire. Educazione, intercultura e
cambiamento sociale, Franco Angeli, Milano 2016.
4. SAYAD A., La doppia assenza. Dalle illusioni dell'emigrato alle sofferenze dell'immigrato,
Raffaello Cortina, Milano 2001;
5. FIORUCCI M. (a cura di), Un’altra città è possibile. Percorsi di integrazione delle famiglie Rom e
Sinte a Roma: problemi, limiti e prospettive delle politiche di inclusione sociale, Geordie Onlus,
Roma 2010 (il testo è disponibile gratuitamente al seguente link:
http://www.creifos.org/pdf/altra_citta_possibile.pdf);
6. RICCARDI V., L’educazione per tutti e per tutta la vita. Il contributo pedagogico di Ettore Gelpi,
ETS, Pisa 2014.

Type of delivery of the course

Presence course

Type of evaluation

The final exam will be written and oral and will take place through questions related to all parts of the program. In the event of an extension of the COVID-19 health emergency, all the provisions that regulate the methods of teaching activities and student assessment will be implemented. In particular, the following methods will apply: test on Moodle.

teacher profile | teaching materials

Mutuazione: 22910051 Pedagogia interculturale e sociale in Coordinatore dei servizi educativi e dei servizi sociali LM-50 CATARCI MARCO, RICCARDI VERONICA

Programme

Introduction to Social and Intercultural Education: Origins, Developments, Theories and Methods.
Intercultural Education in School and Society. Educational policies in an intercultural perspective. Multilingualism, Interculturalism and Citizenship.
From multicultural society to intercultural society: the role of education. Models and types of integration: assimilation, coexistence, partner coexistence. The notion of integration of immigrants
Culture, culture and identity
School and the Difference of Cultures.
Educational strategies for social inclusion.



Core Documentation

1. CATARCI M., Le forme sociali dell’educazione. Servizi, Territori, Società, Franco Angeli, Milano
2013.
2. GIANTURCO G., L’intervista qualitativa. Dal discorso al testo scritto, Guerini, Milano 2005.
3. CATARCI M., La pedagogia della liberazione di Paulo Freire. Educazione, intercultura e
cambiamento sociale, Franco Angeli, Milano 2016.
4. SAYAD A., La doppia assenza. Dalle illusioni dell'emigrato alle sofferenze dell'immigrato,
Raffaello Cortina, Milano 2001;
5. FIORUCCI M. (a cura di), Un’altra città è possibile. Percorsi di integrazione delle famiglie Rom e
Sinte a Roma: problemi, limiti e prospettive delle politiche di inclusione sociale, Geordie Onlus,
Roma 2010 (il testo è disponibile gratuitamente al seguente link:
http://www.creifos.org/pdf/altra_citta_possibile.pdf);
6. RICCARDI V., L’educazione per tutti e per tutta la vita. Il contributo pedagogico di Ettore Gelpi,
ETS, Pisa 2014.

Type of delivery of the course

Presence course

Type of evaluation

The final exam will be written and oral and will take place through questions related to all parts of the program. In the event of an extension of the COVID-19 health emergency, all the provisions that regulate the methods of teaching activities and student assessment will be implemented. In particular, the following methods will apply: test on Moodle.