20702432 - ITALIAN THEATRICAL LITERATURE L.M.

The student will acquire, through the study of specialized subjects, the tools of textual and critical analysis of authors and works of Italian literature related to theatrical production, from the Middle Ages to the contemporary. The acquired analytical ability on exemplary texts must make it theoretically aware of the gender connotations that distinguish the theatrical communicative experience from the literary one, and of those that on the contrary to it homologate.
teacher profile | teaching materials

Mutuazione: 20702432 LETTERATURA TEATRALE ITALIANA L.M. in Italianistica LM-14 N0 CRIMI GIUSEPPE

Programme

Italian Renaissance theatre and Ariosto’s experience

This course will investigate the main characteristics of italian theatre, between XVth and XVIth centuries; special attention will be addressed to Ariosto’s comedies: Cassaria (1508), Suppositi (1509), and Negromante (1509-10, 1519-1520).


Core Documentation

Bibliography:


Required Text Books (1 and 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, and 9)


1) Primary Works: L. Ariosto, Cassaria, 1508 (any edition; also available online: Microsoft Teams);
2) Primary Works: L. Ariosto, Suppositi, 1509) (any edition; also available online: Microsoft Teams);
3) Primary Works: L. Ariosto, Negromante (1509-1510, 1519-1520) (any edition; also available online: Microsoft Teams);


4) Criticism: *S. Ferrone, Sulle commedie in prosa dell’Ariosto, in Ludovico Ariosto. Lingua, stile e tradizione. Atti del congresso organizzato dai comuni di Reggio Emilia e Ferrara, 12-16 ottobre 1974, ed. by C. Segre, Milan, Feltrinelli, 1976, pp. 391-425;
5) Criticism: *G. Ferroni, Ariosto, Rome, Salerno Editrice, 2008, pp. 47-84;
6) Criticism: *C. Rivoletti, «E far ciò che son soliti gli astuti Servi in l’antiche comedie»: Ariosto e il «metateatro» plautino, in L’altra antichità. Autorialità e testualità nella letteratura della prima età moderna, ed. by I. Fantappiè and B. Huss, Manziana, Vecchiarelli, 2022, pp. 97-126;
7) Criticism: *C. Sartini Blum, The Shifting Role of Magic in Ariosto’s ‘Il Negromante’, in «Quaderni d’Italianistica», XIV, 1993, 2, pp. 221-238;
8) Criticism: *M. Scalabrini, La schiatta di mastro Iachelino. Una proposta per il ‘Negromante’, in «Lingua e Stile», XXXI, 1996, 1, pp. 161-175;
9) Criticism: Il teatro delle corti padane: (1478-1508), ed. by M. Bosisio, introduction by A. Bentoglio, Milan, UNICOPLI, 2019


Additional readings for non-attending students (one of the following books):

1. G. Coluccia, L’esperienza teatrale di Ludovico Ariosto, Lecce, Manni, 2001;
2. A. De Luca, Il teatro di Ludovico Ariosto, Rome, Bulzoni, 1981;
3. C. Falletti Cruciani, Il Teatro in Italia. II. Il Cinquecento e Seicento, Rome, Edizioni Studium, 1999 e 2003, pp. 13-190;
4. A. Stäuble, La commedia umanistica del Quattrocento, Florence, Olschki, 1968


Items 4, 5, 6, 7, and 8 will be provided by the teacher.


Required Text Books (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, and 8)
1. Primary Works: P. Aretino, Cortigiana (1525), any editions (edition by G. Innamorati is available online);
2. Primary Works: B. Dovizi detto il Bibbiena, La Calandra, edited by G. Padoan, Padova, Antenore, 1985 (this edition is available online);
3. Primary Works: N. Machiavelli, La Mandragola, edited by P. Stoppelli, Milan, Mondadori, 2006;
4. Criticism: Il teatro a Roma prima della Cortigiana (1525) di Pietro Aretino, edited by G. Crimi, Rome, Roma nel Rinascimento, 2020;
5. Criticism: *G. Aquilecchia, La favola “Mandragola” si chiama (1971), in Id., Schede di italianistica, Torino, Einaudi, 1976, pp. 97-126;;
6. Criticism: *R. Guarino, Feste e spettacoli a Roma nel primo Rinascimento. Tradizioni, spazi, poteri, in Roma 1347-1527. Linee di un’evoluzione. Atti del Convegno internazionale di studi (Roma, 13-15 novembre 2017), a cura di M. Miglio e I. Lori Sanfilippo, Roma, Istituto storico italiano per il Medioevo, 2020, pp. 129-41;
7. Criticism: *A. Guidotti, Il doppio gioco della Calandria, in «Modern Language Notes», 104 (1989), 1, pp. 98-116;
8. Criticism: *M. Pieri, Il montaggio della commedia nel laboratorio romano, in Leone X. Finanza, mecenatismo, cultura. Atti del Convegno internazionale (Roma, 2-4 novembre 2015), 2 tt., edited by F. Cantatore et alii, Rome, Roma nel Rinascimento, 2016, I, pp. 145-66;

Items 5, 6, 7 and 8 will be provided by the teacher.


9. Criticism: C. Falletti Cruciani, Il Teatro in Italia. II. Il Cinquecento e Seicento, Rome, Edizioni Studium, 1999 e 2003, pp. 13-190.


Type of delivery of the course

Traditional (face to face) teaching and online teaching

Type of evaluation

Oral examination