22910186 - CHILD NEUROPSYCHIATRY

Specific objectives of the discipline are the definition, the characterization, the deepening of the meaning, of the characteristics and behaviors to refer to the pathologies of infancy and adolescence. Furthermore: reading, analyzing and understanding the implications that behaviors determined by pathologies derive from an educational point of view in such a way as to make possible a formative perspective committed to improving the quality of life of the users and allowing them to give the best they can.
teacher profile | teaching materials

Programme

Territorial intervention and primary prevention in developmental age and adolescence.
Evolutionary Age, Adolescence, Sexual Identity, Subliminal Messages and the Internet.
Evolutionary Age, Adolescence and Discomfort: emotions and the biological-aesthetic Model.
Aggression, the psychic and ego functions, and the defense mechanisms
of the ego.
The first approach to discomfort and mismatch in developmental age and in
Adolescence.
Childhood depression. Childhood psychoses and Pervasive Developmental Disorders.
Syndromes of Rett, Asperger, Autism and Autistic Syndromes. ADHD, Disorders of
Personality.
Oppositional-provocative Disorder and Conduct Disorder. Suicide in age
evolutionary. DOC.
Language Disorders. Specific learning disabilities. Mental delay.
Epileptic syndromes. Infant paralysis. Biological, gender, role,
sexual.
Parenting, shared and joint custody, separation, adoption.
Child maltreatment: emotional, physical, mental, sexual, pathology of care.
Victimology and Child psycho-traumatology. Less Author and Victim of Crime.





Testo consigliato: VILLANOVA M: “Orientamenti clinico-forensi-criminologici ed
educativo-pedagogici di Neuropsichiatria dell’età evolutiva per le Professioni
dell’infanzia e dell’adolescenza” Ed. La Sapienza , 2010

Inoltre, lo studente oltre al testo sopra citato, deve portare due libri a scelta dei
tre testi:

VILLANOVA M.: “Buone prassi e responsabilità professionale per la pedagogia
dell'età evolutiva” Ed. La Sapienza, 2012

VILLANOVA M.: “Percorsi educativi individualizzati in pedagogia medica e
diagnostica per la neuropsichiatria dell'età evolutiva” Ed. La Sapienza, 2012

VILLANOVA M:”Sindromi pedofile e sex offenders. Dalla neuropsichiatria dell'età
evolutiva alla pedagogia clinica forense” Ed. La Sapienza, 2012


VILLANOVA M: "Maturazione affettiva e sessuale per l'orientamento e l'Identità sessuale in età evolutiva" Ed. La Sapienza, 2017

VILLANOVA M: "Manuale per la Formazione professionale in Pedagogia Affettiva e Sessuale" Ed. La Sapienza, 2018

Core Documentation

Testo consigliato: VILLANOVA M: “Orientamenti clinico-forensi-criminologici ed
educativo-pedagogici di Neuropsichiatria dell’età evolutiva per le Professioni
dell’infanzia e dell’adolescenza” Ed. La Sapienza , 2010

Inoltre, lo studente oltre al testo sopra citato, deve portare due libri a scelta dei
tre testi:

VILLANOVA M.: “Buone prassi e responsabilità professionale per la pedagogia
dell'età evolutiva” Ed. La Sapienza, 2012

VILLANOVA M.: “Percorsi educativi individualizzati in pedagogia medica e
diagnostica per la neuropsichiatria dell'età evolutiva” Ed. La Sapienza, 2012

VILLANOVA M:”Sindromi pedofile e sex offenders. Dalla neuropsichiatria dell'età
evolutiva alla pedagogia clinica forense” Ed. La Sapienza, 2012


VILLANOVA M: "Maturazione affettiva e sessuale per l'orientamento e l'Identità sessuale in età evolutiva" Ed. La Sapienza, 2018

Villanova M: "Manuale per la Formazione professionale in Pedagogia Affettiva e Sessuale" Ed. La Sapienza, 2018