22910179 - GENERAL SOCIOLOGY

The aim of the course is to provide an essential picture of the concepts and theoretical perspectives that can be used to observe and account in a sociologically appropriate way for the main phenomena of contemporary social reality

At the end of the course the student has:
- knowledge and ability to use the basic sociological lexicon
- ability to apply sociological concepts to the analysis of the main phenomena and processes that characterize the transformations of contemporary society.
teacher profile | teaching materials

Programme

The aim of the course is to provide tools for analyzing and predicting social events with specific reference to educational institutions and the training of citizens. The interpretative theories of the social context, both from the historical and the contemporary point of view, will be discussed. Particular attention will be given to the qualitative and quantitative sociological survey methodology, especially in relation to the needs of understanding the school and family context.

1) Bagnasco, Cavalli, Sociologia generale, Il Mulino.

2) M. D’Amato, Ci siamo persi i bambini, Laterza, 2014

3) Book choice:
Max Weber, L'etica protestante e lo spirito del capitalismo
Emile Durkheim, La divisione del lavoro sociale
Herbet Marcuse, L'uomo ad una dimensione
Erving Goffman, La vita quotidiana come rappresentazione
Edgar Morin, I sette saperi necessari all'educazione del futuro
Michel Foucault, Sorvegliare e punire
Alain Touraine, La globalizzazione e la fine del sociale. Per comprendere il mondo contemporaneo

4) Book choice:
M. D'Amato, Telefantasie, Nuovi paradigmi dell'immaginario, Franco Angeli, Milano, 2009
M. D’Amato, Museo e identità sociale. Proposte di mediazione culturale, Le Lettere, Florence 2011.
M. D’Amato, Finzione e mondi possibili. Per una sociologia dell’immaginario, Universitaria, Padua 2011.
M. D’Amato, I teleroi, Editori Riuniti, Rome, 1999.
M. Gammaitoni, Storie di vita di artiste europee, Dal medioevo alla contemporaneità, Cleup, 2013 (redazione@cleup.it)
M. Gammaitoni, Le arti e la politica, le risposte della sociologia, Cleup

Core Documentation

1) Manuale
Bagnasco, Cavalli, Sociologia generale, Il Mulino.

2) M. D’Amato, Ci siamo persi i bambini, Laterza, 2014

3) testo a scelta tra (qualsiasi edizione):
Max Weber, L'etica protestante e lo spirito del capitalismo
Emile Durkheim, La divisione del lavoro sociale
Herbet Marcuse, L'uomo ad una dimensione
Erving Goffman, La vita quotidiana come rappresentazione
Edgar Morin, I sette saperi necessari all'educazione del futuro
Michel Foucault, Sorvegliare e punire
Alain Touraine, La globalizzazione e la fine del sociale. Per comprendere il mondo contemporaneo

4) testo a scelta tra:
M. D'Amato, Telefantasie, Nuovi paradigmi dell'immaginario, Franco Angeli, Milano, 2009
M. D’Amato, Finzione e mondi possibili. Per una sociologia dell’immaginario, Universitaria, Padua 2011.
M. Gammaitoni, Le arti e la politica, le risposte della sociologia, Cleup

Type of delivery of the course

Moodle platform: formonline.uniroma3.it

Type of evaluation

Write