22901963-1 - METODI E TECNICHE DEL SERVIZIO SOCIALE II (L39)

Objectives of the course are:
1) to reinforce in the student the trifocal perspective of the professional social service with a) the deepening of the focus on person and family and the knowledge of the main professional tools, and b) the development of the skills to be used in the organizational and in community work;
2) provide the student with the basis for an evaluation approach.
teacher profile | teaching materials

Programme

The course program will be organized in three parts:

1. Tools and strategies in the care relationship with people.

- The care relationship: characteristics and problematic aspects
- The Phases of the methodological process
- The functions of accompaniment and help process
- The assessment
- The professional social work interview
- The visits Home

2. Tools and strategies in the complexity of social work

- Group work and working with groups
- Network of/with/in work
- Community work
- Development and evaluation of social work projects

3. Social work organization and intervention areas

- Italian and international context of social work
- Types of organizations and the role of social workers
- Social and health care integration.
- Social work and children and families
- Social work and mental health
- Social work and non-self-sufficient people
- Social work juvenile justice
- Research and social work
- Social work documents in different work settings

Core Documentation


Zilianti, A. e Rovai, B. (2007). Assistenti sociali professionisti. Metodologia del lavoro sociale, Carocci Faber, Roma (no capitolo 7)

Allegri, E. (2015). Il servizio sociale di comunità. Carocci Editore.

Mastropasqua, I. (2004). Architettura delle reti sociali: teorie, luoghi, metodi. Carocci Faber.

Fabbri, V. (2013). Il gruppo e l'intervento sociale: progettare, condurre, valutare. Carocci Faber.

Campanini A. M. (2016). Gli ambiti di intervento del servizio sociale. Carocci Faber

Normativa di riferimento per ogni ambito di intervento del servizio sociale.

Un articolo di ricerca a scelta tra quelli presenti nella lista caricata su formonline o concordato insieme al docente (almeno un mese prima), in merito ad un ambito di intervento del servizio sociale.



Reference Bibliography

CBIBLIOGRAFIA CONSIGLIATA DI RIFERIMENTO: Ardesi, S., & Filippini, S. (2008). Il servizio sociale e le famiglie con minori. Carocci Faber Bini, L. (2003). Documentazione e servizio sociale, Carocci, Roma Bartolomei, A., e Passera, A. L. (2002). L'assistente sociale: manuale di servizio sociale professionale. CieRre edizioni. Campanini, A. M. (a cura di) (2022). Nuovo dizionario di Servizio sociale, Carocci Faber, Roma. Leone, L., & Prezza, M. (1999). Costruire e valutare i progetti nel sociale. Manuale operativo per chi lavora su progetti in campo sanitario, sociale, educativo e culturale. FrancoAngeli. Raineri, M.L. e Corradini, F. (2022). Linee guida e procedure di servizio sociale. Erickson Sanicola, L. (2009). Dinamiche di rete e lavoro sociale, Liguori, Napoli

Type of delivery of the course

TRADITIONAL LESSONS

Attendance

ATTENDANCE AT THE LESSONS is OPTIONAL

Type of evaluation

Examination will be given in oral form. During the exam, students will also be asked about an area of social service intervention through an in-depth study of a research article on the topic, chosen together with the professor (at least one month in advance). An optional written test will be prepared in December on half of the program.