The aim of the course is to provide an essential picture of the concepts and theoretical perspectives that can be used to observe and account in a sociologically appropriate way for the main phenomena of contemporary social reality
At the end of the course the student has:
- knowledge and ability to use the basic sociological lexicon
- ability to apply sociological concepts to the analysis of the main phenomena and processes that characterize the transformations of contemporary society.
At the end of the course the student has:
- knowledge and ability to use the basic sociological lexicon
- ability to apply sociological concepts to the analysis of the main phenomena and processes that characterize the transformations of contemporary society.
teacher profile teaching materials
1) Milena Gammaitoni, a cura, "La Sociologia: Storia e storie, teorie e ricerca empirica" Utet, Torino, 2025
2) One text to choose beetwen:
E. Goffman, La vita quotidiana come rappresentazione o I rituali dell’interazione,
L. Berger, T. Luckmann, La realtà come costruzione sociale,
M. Weber, Lo spirito protestante e le origini del capitalismo o La scienza come professione. La politica come professione,
E. Durkheim, Il Suicidio,
P. H. Marcuse, L’uomo ad una dimensione,
W. Adorno, La personalità autoritaria,
P. Bourdieu, Il dominio maschile,
C.W. Mills, L'immaginazione sociologica,,
Hannah Arendt, Vita activa o Le origini del totalitarismo,
Franco Ferrarotti, Dalla società irretita al nuovo umanesimo,
Agnes Heller, Per una teoria dei sentimenti,
Mary Wollstonecraft, I diritti delle donne,
Z. Bauman, Amore liquido,
Odorisio G.C., Harriet Martineau e Tocqueville, Due diverse letture della democrazia americana, Rubettino.
3) One text to choose beetwen:
(qualsiasi edizione, molti testi sono presenti in biblioteca e si possono richiedere nel sistema interbibliotecario nazionale)
Milena Gammaitoni, Storie di vita di artiste europee, dal Medioevo alla contemporaneità, Cleup, Padova
Aversano L., Caianiello O., Gammaitoni M., a cura, Musiciste e Compositrici, Storia e storie di vita, SEdM, 2021 (ordinabile nel sito www.sedm.it),
Bartholini I., Violenza di prossimità. La vittima, il carnefice, lo spettatore e il «grande occhio»,
Carbone C., Voci indigene e saperi sovversivi, Le donne Maori innovano le conoscenze, Mimesis, 2021,
Carnà K., Nuove identità in una società multietnica, Percorsi tra scuole, religioni, famiglie, Cleup, 2020,
Carnà K., S. Rossetti, Corpi e identità, donne dal subcontinente indiano all’Italia, Maori Ed. 2021,
Grassi E., Etica e intelligenza artificiale, questioni aperte, Armando, 2020,
Grassi E., Per una sociologia algomorfica. Il ruolo degli algoritmi nei mutamenti sociali, Franco Angeli, 2025.
Corbisiero F., M. Nocenzi, Manuale di educazione al genere e alla sessualità, Utet, 2021
Costa C., Morsello B., Incerta religiosità, forme molteplici del credere, Franco Angeli, 2020,
D’Amato M. a cura, Immaginario e satanismo, Universitaria, 2010
Gammaitoni M., a cura, Le arti e la politica. Le risposte della sociologia, Cleup, 2015,
Gammaitoni M., a cura, Per una sociologia delle arti. Storia e storie di vita, Cleup, 2012
Gammaitoni M., a cura, Roma in mutamento? Intercultura e inclusione per servizi pubblici innovativi, Cleup, 2021.
Romeo A., Per una sociologia del corpo, Mondadori, 2018,
D’Elia L., Nicolaus N., Umanamente insostenibile. Il capitalismo nuoce gravemente ai sapiens, Meltemi, 2025
Calabresi G., Lo street harrasment e la costruzione sociale dei corpi, Cleup, 2025.
Cleup publisher: redazione@cleup.it
Fruizione: 22910126 Sociologia generale in Scienze dell'educazione per Educatori e Formatori L-19 R FORMATORE GAMMAITONI MILENA
Programme
If we think of sociology as a reflective thought on man, on his actions in society, it could be said that it has always existed: from philosophy, in literature, among scholars of every age, in the most varied fields. A science arises from the human need to satisfy certain needs, proposing answers, practical solutions to real problems or cognitive needs. Sociology combines theory and empirical research, and today, more than ever, it is useful for knowing how to analyze and respond to the issues of social coexistence: culture, democracy, health, globalization, ecology, gender and sexuality, migrations, symbolic representations, great themes that carry within them the transformations of social relations, of the family, of stratification, of education, of religion, of the arts, of the use of the mass media. The course therefore intends to address the forms and changes of living in society, according to different theories and methods of investigation, with the aim of making female students more and more autonomous and aware. Able to set up conceptually oriented empirical research. Particular attention will be paid to the themes closest to the professional paths of the Eduform, Edunido and SFP degree courses, with particular attention to childhood.Core Documentation
Main Text:1) Milena Gammaitoni, a cura, "La Sociologia: Storia e storie, teorie e ricerca empirica" Utet, Torino, 2025
2) One text to choose beetwen:
E. Goffman, La vita quotidiana come rappresentazione o I rituali dell’interazione,
L. Berger, T. Luckmann, La realtà come costruzione sociale,
M. Weber, Lo spirito protestante e le origini del capitalismo o La scienza come professione. La politica come professione,
E. Durkheim, Il Suicidio,
P. H. Marcuse, L’uomo ad una dimensione,
W. Adorno, La personalità autoritaria,
P. Bourdieu, Il dominio maschile,
C.W. Mills, L'immaginazione sociologica,,
Hannah Arendt, Vita activa o Le origini del totalitarismo,
Franco Ferrarotti, Dalla società irretita al nuovo umanesimo,
Agnes Heller, Per una teoria dei sentimenti,
Mary Wollstonecraft, I diritti delle donne,
Z. Bauman, Amore liquido,
Odorisio G.C., Harriet Martineau e Tocqueville, Due diverse letture della democrazia americana, Rubettino.
3) One text to choose beetwen:
(qualsiasi edizione, molti testi sono presenti in biblioteca e si possono richiedere nel sistema interbibliotecario nazionale)
Milena Gammaitoni, Storie di vita di artiste europee, dal Medioevo alla contemporaneità, Cleup, Padova
Aversano L., Caianiello O., Gammaitoni M., a cura, Musiciste e Compositrici, Storia e storie di vita, SEdM, 2021 (ordinabile nel sito www.sedm.it),
Bartholini I., Violenza di prossimità. La vittima, il carnefice, lo spettatore e il «grande occhio»,
Carbone C., Voci indigene e saperi sovversivi, Le donne Maori innovano le conoscenze, Mimesis, 2021,
Carnà K., Nuove identità in una società multietnica, Percorsi tra scuole, religioni, famiglie, Cleup, 2020,
Carnà K., S. Rossetti, Corpi e identità, donne dal subcontinente indiano all’Italia, Maori Ed. 2021,
Grassi E., Etica e intelligenza artificiale, questioni aperte, Armando, 2020,
Grassi E., Per una sociologia algomorfica. Il ruolo degli algoritmi nei mutamenti sociali, Franco Angeli, 2025.
Corbisiero F., M. Nocenzi, Manuale di educazione al genere e alla sessualità, Utet, 2021
Costa C., Morsello B., Incerta religiosità, forme molteplici del credere, Franco Angeli, 2020,
D’Amato M. a cura, Immaginario e satanismo, Universitaria, 2010
Gammaitoni M., a cura, Le arti e la politica. Le risposte della sociologia, Cleup, 2015,
Gammaitoni M., a cura, Per una sociologia delle arti. Storia e storie di vita, Cleup, 2012
Gammaitoni M., a cura, Roma in mutamento? Intercultura e inclusione per servizi pubblici innovativi, Cleup, 2021.
Romeo A., Per una sociologia del corpo, Mondadori, 2018,
D’Elia L., Nicolaus N., Umanamente insostenibile. Il capitalismo nuoce gravemente ai sapiens, Meltemi, 2025
Calabresi G., Lo street harrasment e la costruzione sociale dei corpi, Cleup, 2025.
Cleup publisher: redazione@cleup.it
Attendance
at University, second semesterType of evaluation
The exam will be oral. Students are required to present on the day of the exam (not in writing) an oral speech relating to a research project conceived and freely chosen from one of the topics covered by the course (for eg how to study in the field the presence of immigrants in a district of one's city (e.g. how to study the presence of immigrants in a neighborhood of one's city / country in the field) using sociological theories, elaborating personal research hypotheses, choosing research techniques that are considered most suitable. For further information, students are invited to attend the lessons or contact the teacher to arrange a meeting during the student reception.