22902620 - Sociology

With the study of General Sociology the student will be able to achieve the following training objectives.

In terms of knowledge and understanding:
- identify, investigate and understand the main orientations of the theory of sociological thinking;
- learn the fundamentals of sociological epistemology.

In terms of applying knowledge and understanding:
- learn the features of the approach to studying social change, its characteristics and its basic concepts;
- identify, analyze and understand the phenomena of social development processes.

In terms of autonomy of judgment:
- Link sociological theory to the themes of progress and social change;
- Understand the global society of our century through sociological currents.

In terms of communicative abilities:
- acquire mastery of the scientific language of expertise;
- develop competence in designing and organizing scientific thinking.

In terms of learning ability:
- understand the myths, values ​​and patterns of behavior of contemporary social models;
- understand the use and techniques of quantitative and qualitative methodology for social analysis
teacher profile | teaching materials

Programme

The aim of the course is to provide tools for analyzing and predicting social events with specific reference to educational institutions and the training of citizens. The interpretative theories of the social context, both from the historical and the contemporary point of view, will be discussed. Particular attention will be given to the qualitative and quantitative sociological survey methodology, especially in relation to the needs of understanding the school and family context.

1) Bagnasco, Cavalli, Sociologia generale, Il Mulino.

2) M. D’Amato, Ci siamo persi i bambini, Laterza, 2014

3) Book choice:
Max Weber, L'etica protestante e lo spirito del capitalismo
Emile Durkheim, La divisione del lavoro sociale
Herbet Marcuse, L'uomo ad una dimensione
Erving Goffman, La vita quotidiana come rappresentazione
Edgar Morin, I sette saperi necessari all'educazione del futuro
Michel Foucault, Sorvegliare e punire
Alain Touraine, La globalizzazione e la fine del sociale. Per comprendere il mondo contemporaneo

4) Book choice:
M. D'Amato, Telefantasie, Nuovi paradigmi dell'immaginario, Franco Angeli, Milano, 2009
M. D’Amato, Museo e identità sociale. Proposte di mediazione culturale, Le Lettere, Florence 2011.
M. D’Amato, Finzione e mondi possibili. Per una sociologia dell’immaginario, Universitaria, Padua 2011.
M. D’Amato, I teleroi, Editori Riuniti, Rome, 1999.
M. Gammaitoni, Storie di vita di artiste europee, Dal medioevo alla contemporaneità, Cleup, 2013 (redazione@cleup.it)
M. Gammaitoni, Le arti e la politica, le risposte della sociologia, Cleup

Core Documentation

1) Manuale
Bagnasco, Cavalli, Sociologia generale, Il Mulino.

2) M. D’Amato, Ci siamo persi i bambini, Laterza, 2014

3) testo a scelta tra (qualsiasi edizione):
Max Weber, L'etica protestante e lo spirito del capitalismo
Emile Durkheim, La divisione del lavoro sociale
Herbet Marcuse, L'uomo ad una dimensione
Erving Goffman, La vita quotidiana come rappresentazione
Edgar Morin, I sette saperi necessari all'educazione del futuro
Michel Foucault, Sorvegliare e punire
Alain Touraine, La globalizzazione e la fine del sociale. Per comprendere il mondo contemporaneo

4) testo a scelta tra:
M. D'Amato, Telefantasie, Nuovi paradigmi dell'immaginario, Franco Angeli, Milano, 2009
M. D’Amato, Finzione e mondi possibili. Per una sociologia dell’immaginario, Universitaria, Padua 2011.
M. Gammaitoni, Le arti e la politica, le risposte della sociologia, Cleup

Reference Bibliography

1) Manuale Bagnasco, Cavalli, Sociologia generale, Il Mulino. 2) M. D’Amato, Ci siamo persi i bambini, Laterza, 2014 3) testo a scelta tra (qualsiasi edizione): Max Weber, L'etica protestante e lo spirito del capitalismo Emile Durkheim, La divisione del lavoro sociale Herbet Marcuse, L'uomo ad una dimensione Erving Goffman, La vita quotidiana come rappresentazione Edgar Morin, I sette saperi necessari all'educazione del futuro Michel Foucault, Sorvegliare e punire Alain Touraine, La globalizzazione e la fine del sociale. Per comprendere il mondo contemporaneo 4) testo a scelta tra: M. D'Amato, Telefantasie, Nuovi paradigmi dell'immaginario, Franco Angeli, Milano, 2009 M. D’Amato, Finzione e mondi possibili. Per una sociologia dell’immaginario, Universitaria, Padua 2011. M. Gammaitoni, Le arti e la politica, le risposte della sociologia, Cleup

Type of delivery of the course

Moodle platform: formonline.uniroma3.it

Attendance

Optional

Type of evaluation

Write