With the study of General Sociology the student will be able to achieve the following training objectives.
In terms of knowledge and understanding:
- identify, investigate and understand the main orientations of the theory of sociological thinking;
- learn the fundamentals of sociological epistemology.
In terms of applying knowledge and understanding:
- learn the features of the approach to studying social change, its characteristics and its basic concepts;
- identify, analyze and understand the phenomena of social development processes.
In terms of autonomy of judgment:
- Link sociological theory to the themes of progress and social change;
- Understand the global society of our century through sociological currents.
In terms of communicative abilities:
- acquire mastery of the scientific language of expertise;
- develop competence in designing and organizing scientific thinking.
In terms of learning ability:
- understand the myths, values and patterns of behavior of contemporary social models;
- understand the use and techniques of quantitative and qualitative methodology for social analysis
In terms of knowledge and understanding:
- identify, investigate and understand the main orientations of the theory of sociological thinking;
- learn the fundamentals of sociological epistemology.
In terms of applying knowledge and understanding:
- learn the features of the approach to studying social change, its characteristics and its basic concepts;
- identify, analyze and understand the phenomena of social development processes.
In terms of autonomy of judgment:
- Link sociological theory to the themes of progress and social change;
- Understand the global society of our century through sociological currents.
In terms of communicative abilities:
- acquire mastery of the scientific language of expertise;
- develop competence in designing and organizing scientific thinking.
In terms of learning ability:
- understand the myths, values and patterns of behavior of contemporary social models;
- understand the use and techniques of quantitative and qualitative methodology for social analysis
teacher profile teaching materials
During the course seminars will be organized.
1) Neil J. Smelser, Manuale di Sociologia, Il Mulino
oppure
Franco Ferrarotti, Manuale di Sociologia, Laterza (in biblioteca)
oppure
Nuovo Manuale di Sociologia, a cura di R. Cipriani, Maggioli Ed, Seconda edizione
2) un testo a scelta tra:
E. Goffman, La vita quotidiana come rappresentazione o I rituali dell’interazione, L. Berger, T. Luckmann, La realtà come costruzione sociale, M. Weber,Lo spirito protestante e le origini del capitalismo o La scienza come professione. La politica come professione, , E. Durkheim, Il Suicidio, P. H. Marcuse, L’uomo ad una dimensione, W. Adorno, La personalità autoritaria Bourdieu, Il dominio maschile, Feltrinelli, C.W. Mills, L'immaginazione sociologica, Il Saggiatore, Hannah Arendt, Vita activa o Le origini del totalitarismo, qualsiasi edizione, Franco Ferrarotti, La sociologia alla riscoperta della qualità/oppure/ La sociologia, Agnes Heller, Per una teoria dei sentimenti, Mary Wollstonecraft, I diritti delle donne, , Z. Bauman, Amore liquido.
3) Milena Gammaitoni, Storie di vita di artiste europee, dal Medioevo alla contemporaneità, Cleup, Padova
4) Un testo a scelta tra:
(qualsiasi edizione, molti testi sono presenti in biblioteca e si possono richiedere nel sistema interbibliotecario nazionale)
M. D’Amato, Telefantasie, per una sociologia dell’immaginario, M. D’Amato a cura, Immaginario e satanismo, K. Carnà, S. Rossetti, Kotha. Donne bangladesi nella Roma che cambia, Ediesse, 2018, K Carnà, Nuove identità in una società multietnica, Percorsi tra scuole, religioni, famiglie, Cleup, 2020, F. Antonelli, a cura, Genere, sessualità e teorie sociologiche, Cedam, 2018, A. Romeo, Per una sociologia del corpo, Mondadori, 2018, Ignazia Bartholini, Violenza di prossimità. La vittima, il carnefice, lo spettatore e il «grande occhio», M. Gammaitoni, a cura, Le arti e la politica. Le risposte della sociologia, Cleup, 2015, M. Gammaitoni, a cura, Per una sociologia delle arti. Storia e storie di vita, Cleup, 2012 Milena Gammaitoni, a cura, Le Compositrici, Storia e storie di vita, SEdM, in corso di stampa, Edmondo Grassi, L'intelligenza artificiale, Anicia, 2020.
Cleup publisher: redazione@cleup.it and by www.ibs.it
Programme
If you think of sociology as reflective thinking about man, on his acting in society, one can say that he has always existed: from philosophy, literature, scholars of all ages to the most diverse fields. A science stems from the need for men to meet certain needs, proposing answers, practical solutions to certain problems or cognitive needs. Early sociological elaborations were attempts to reach an understanding of how, and through which actors, society was transforming and provide some guidance in establishing new social orders. As the problems of urban and industrial societies worsened, both in size and complexity, as the capitalist system developed, new political movements emerged and with them collective movements, sociology assumed the task of investigating and try to solve the multiple problems of a modern society. Today, the sociologist has to be able to analyze and respond to other issues of social coexistence: globalization, ecology, gender and sexuality, migrations ... great themes that bring in the transformations of social relationships, family, stratification , education, religion, the arts, the use of mass media. The course intends to address the forms and changes of living in society, according to different theories and methods of investigation. Particular attention will be paid to the topics closest to the professional path of the Degree Course.During the course seminars will be organized.
Core Documentation
Texts suggest:1) Neil J. Smelser, Manuale di Sociologia, Il Mulino
oppure
Franco Ferrarotti, Manuale di Sociologia, Laterza (in biblioteca)
oppure
Nuovo Manuale di Sociologia, a cura di R. Cipriani, Maggioli Ed, Seconda edizione
2) un testo a scelta tra:
E. Goffman, La vita quotidiana come rappresentazione o I rituali dell’interazione, L. Berger, T. Luckmann, La realtà come costruzione sociale, M. Weber,Lo spirito protestante e le origini del capitalismo o La scienza come professione. La politica come professione, , E. Durkheim, Il Suicidio, P. H. Marcuse, L’uomo ad una dimensione, W. Adorno, La personalità autoritaria Bourdieu, Il dominio maschile, Feltrinelli, C.W. Mills, L'immaginazione sociologica, Il Saggiatore, Hannah Arendt, Vita activa o Le origini del totalitarismo, qualsiasi edizione, Franco Ferrarotti, La sociologia alla riscoperta della qualità/oppure/ La sociologia, Agnes Heller, Per una teoria dei sentimenti, Mary Wollstonecraft, I diritti delle donne, , Z. Bauman, Amore liquido.
3) Milena Gammaitoni, Storie di vita di artiste europee, dal Medioevo alla contemporaneità, Cleup, Padova
4) Un testo a scelta tra:
(qualsiasi edizione, molti testi sono presenti in biblioteca e si possono richiedere nel sistema interbibliotecario nazionale)
M. D’Amato, Telefantasie, per una sociologia dell’immaginario, M. D’Amato a cura, Immaginario e satanismo, K. Carnà, S. Rossetti, Kotha. Donne bangladesi nella Roma che cambia, Ediesse, 2018, K Carnà, Nuove identità in una società multietnica, Percorsi tra scuole, religioni, famiglie, Cleup, 2020, F. Antonelli, a cura, Genere, sessualità e teorie sociologiche, Cedam, 2018, A. Romeo, Per una sociologia del corpo, Mondadori, 2018, Ignazia Bartholini, Violenza di prossimità. La vittima, il carnefice, lo spettatore e il «grande occhio», M. Gammaitoni, a cura, Le arti e la politica. Le risposte della sociologia, Cleup, 2015, M. Gammaitoni, a cura, Per una sociologia delle arti. Storia e storie di vita, Cleup, 2012 Milena Gammaitoni, a cura, Le Compositrici, Storia e storie di vita, SEdM, in corso di stampa, Edmondo Grassi, L'intelligenza artificiale, Anicia, 2020.
Cleup publisher: redazione@cleup.it and by www.ibs.it
Reference Bibliography
Luciano Gallino, Dizionario di Sociologia Franco Ferrarotti, Trattato di sociologia, Nicolò Govoni, Se fosse tuo figlioType of delivery of the course
E-learning will be organized for emergency of CovidAttendance
Free, but it will be better to partecipateType of evaluation
On line by Microsoft Teams for emergency of Covid 19