To provide knowledge in the definition and analysis of emotional processes, of their mental and neural representation, of their evolution, of their relationships with cognition, social interaction and communication, and of their role in decision, construction of the self, and learning processes.
To provide knowledge and competences in research on communication in all its modalities, words, body, media. To investigate the devices of face to face and distance communication, their cognitive, affective and interaction functions in sincere and deceptive usies of interpersonal, public, social anc institutional interaction. To develop competences in the analysis of communication and their application to professional and research domains concerning interpersonal and public communication on the work, in education, media, politics, technology, music, entertainment. To analyse the role of communication in its modalities within the psychological processes of reasoning, argumentation and persuasion, of emotional regulation, of teaching and learning, of social influence between individuals and groups.
To provide knowledge and competences in research on communication in all its modalities, words, body, media. To investigate the devices of face to face and distance communication, their cognitive, affective and interaction functions in sincere and deceptive usies of interpersonal, public, social anc institutional interaction. To develop competences in the analysis of communication and their application to professional and research domains concerning interpersonal and public communication on the work, in education, media, politics, technology, music, entertainment. To analyse the role of communication in its modalities within the psychological processes of reasoning, argumentation and persuasion, of emotional regulation, of teaching and learning, of social influence between individuals and groups.
Curriculum
teacher profile teaching materials
In-depth study and research on the psychological processes (cognitive, affective, relational) of communication in all of its modalities: verbal and body (words and sentences, prosody and intonation, gestures, facial expression, gaze, touch, posture, proxemics, music), and technological media. Analysis and detection of sincere and deceptive, cooperative and aggressive communication, and its uses in interpersonal interaction, at work, in education, politics, entertainment.
The items to be studied for the oral exam are the following:
A. D’Urso V. e Trentin R.: Introduzione alla psicologia delle emozioni. Laterza, Bari 2006.
B. Poggi I. (a cura di): La mente del cuore. Armando, Roma 2008.
OR ELSE, in case book B is sold out:
Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale
+
3 papers downloaded from:
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
C. Lotto L. e Rumiati R. (a cura di). Introduzione alla psicologia della comunicazione. Il Mulino, Bologna 2019 (nuova edizione): esclusi i capitoli 3, 4, 5, 10, 11.
D. Poggi I. e D’Errico F.: Comunicazione multimodale e influenza sociale. Il corpo e il potere. Carocci, Roma 2020.
E. Castelfranchi C. e Poggi I.: Bugie, finzioni, sotterfugi, per una scienza dell’inganno, Carocci, Roma 2012.
F. Un testo o insieme di testi, a scelta fra i punti del seguente elenco:
1. Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale. Il Mulino, Bologna 2005.
2. Nussbaum, M.: L’intelligenza delle emozioni. Il Mulino, Bologna 2013.
3. Matarazzo O. e Zammuner V. (a cura di): La regolazione delle emozioni. Il Mulino, Bologna 2012.
4. Ledoux J.: Il cervello emotivo. Baldini e Castoldi, Milano 2005.
5. Damasio A.R.: Emozione e coscienza. Adelphi, Milano 2010.
6. Miceli M. e Castelfranchi C.: Expectancy and Emotion. Oxford University Press, Oxford 2013.
7. D’Amico A.: Intelligenza emotiva e metaemotiva. Il Mulino, Bologna. 2018.
8. Palvarini P.: Le emozioni che rendono forti. Il lavoro con le emozioni in psicoterapia. Alpes Italia.
9. Bazzanella C.: Linguistica cognitiva. Un’introduzione. Laterza, Bari 2014.
10. Levorato M.C.: Le emozioni della lettura. Mulino, Bologna, 1999.
11. Gallese V. e Guerra M.: Lo schermo empatico. Cinema e neuroscienze. Raffaello Cortina, Milano 2015.
12. Boulez P., Changeux J.P. e Manoury P.: I neuroni magici. Musica e cervello. Carocci, Roma 2016.
13. Mado Proverbio A.: Neuroscienze cognitive della musica. Il cervello musicale tra arte e scienza. Bologna, Zanichelli 2019
14. Cavalieri R. e Chiricò D.: Parlare, segnare. Introduzione alla fisiologia e alla patologia delle lingue verbali e dei segni. Bologna, Il Mulino.
15. Benedetti F.: L’effetto placebo. Breve viaggio tra mente e corpo. Roma, Carocci 2018.
16. Viale R.: Oltre il nudge. Libertà di scelta, felicità e comportamento. Bologna, Il Mulino.
17. Mortara Garavelli B. Il parlar figurato. Manualetto di figure retoriche. Bari, Laterza.
18. Bambini V. Il cervello pragmatico. Roma, Carocci.
19. Nobile L. e Lombardi Vallauri E.: Onomatopea e fonosimbolismo. Roma, Carocci.
20. Ferrari M e Paladino P.: L'apprendimento della lingua straniera. Roma, Carocci.
21. Both the following books:
Arielli E. e Bottazzini P.: Idee virali. Perché i pensieri si diffondono. Bologna, Il Mulino.
Riva G.: I social network. Bologna, Il Mulino
22. Both the following books:
Cavazza N.: Pettegolezzi e reputazione. Bologna, Il Mulino.
Riva G.: Fake news: vivere e sopravvivere in un mondo post-verità. Bologna, Il Mulino
23. 4 papers on emotions (different from those possibly chosen as to point B above) to download from the following links:
http://host.uniroma3.it/docenti/poggi/inglese2.htm
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
24. 4 papers on multimodal communication to download from the following links:
http://host.uniroma3.it/docenti/poggi/inglese2.htm
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
Other texts can be substituted for those at item F. upon agreement with the teacher.
Teaching material for students who only take the course of “Psychology of Emotions”, 6 Credits
The items to be studied for the oral exam are the following:
A. D’Urso V. e Trentin R.: Introduzione alla psicologia delle emozioni. Laterza, Bari 2006.
B. Poggi I. (a cura di): La mente del cuore. Armando, Roma 2008.
OR ELSE, in case book B is sold out:
Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale
+
3 papers downloaded from:
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
C. One text or set of texts, chosen among the following:
1. Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale. Il Mulino, Bologna 2005.
2. Nussbaum, M.: L’intelligenza delle emozioni. Il Mulino, Bologna 2013.
3. Matarazzo O. e Zammuner V. (a cura di): La regolazione delle emozioni. Il Mulino, Bologna 2012.
4. Ledoux J.: Il cervello emotivo. Baldini e Castoldi, Milano 2005.
5. Damasio A.R.: Emozione e coscienza. Adelphi, Milano 2010.
6. Miceli M. e Castelfranchi C.: Expectancy and Emotion. Oxford University Press, Oxford 2013.
7. D’Amico A.: Intelligenza emotiva e metaemotiva. Il Mulino, Bologna. 2018.
8. Palvarini P.: Le emozioni che rendono forti. Il lavoro con le emozioni in psicoterapia. Alpes Italia.
9. Levorato M.C.: Le emozioni della lettura. Mulino, Bologna, 1999.
10. Gallese V. e Guerra M.: Lo schermo empatico. Cinema e neuroscienze. Raffaello Cortina, Milano 2015.
11. Boulez P., Changeux J.P. e Manoury P.: I neuroni magici. Musica e cervello. Carocci, Roma 2016.
12. Mado Proverbio A.: Neuroscienze cognitive della musica. Il cervello musicale tra arte e scienza. Bologna, Zanichelli 2019
13. 4 papers about emotions (different from those possibly chosen as to point B above), among the following, to download from:
http://host.uniroma3.it/docenti/poggi/inglese2.htm
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
Other texts can be substituted for those at item C. upon agreement with the teacher.
Teaching material for students who only take the course of “Psychology of Multimodal Communication”, 6 Credits
The items to be studied for the oral exam are the following:
A. Lotto L. and Rumiati R. (a cura di). Introduzione alla psicologia della comunicazione. Il Mulino, Bologna 2019 (nuova edizione): except for chapters 3, 4, 5, 10, 11.
B. Poggi I. and D’Errico F.: Comunicazione multimodale e influenza sociale. Il corpo e il potere.. Carocci, Roma 2020.
C. Castelfranchi C. e Poggi I.: Bugie, finzioni, sotterfugi, per una scienza dell’inganno, Carocci, Roma 2012.
D. One text or set of texts, chosen among the following items:
1. Bazzanella C.: Linguistica cognitiva. Un’introduzione. Laterza, Bari 2014.
2. Gallese V. e Guerra M.: Lo schermo empatico. Cinema e neuroscienze. Raffaello Cortina, Milano 2015.
3. Boulez P., Changeux J.P. e Manoury P.: I neuroni magici. Musica e cervello. Carocci, Roma 2016.
4. Cavalieri R. e Chiricò D.: Parlare, segnare. Introduzione alla fisiologia e alla patologia delle lingue verbali e dei segni. Bologna, Il Mulino.
5. Benedetti F.: L’effetto placebo. Breve viaggio tra mente e corpo. Roma, Carocci 2018.
6. Viale R.: Oltre il nudge. Libertà di scelta, felicità e comportamento. Bologna, Il Mulino
7. Both of the following texts:
8. Arielli E. e Bottazzini P.: Idee virali. Perché i pensieri si diffondono. Bologna, Il Mulino.
9. Riva G.: I social network. Bologna, Il Mulino.
10. Mortara Garavelli B. Il parlar figurato. Manualetto di figure retoriche. Bari, Laterza.
11. Bambini V. Il cervello pragmatico. Roma, Carocci.
12. Nobile L. e Lombardi Vallauri E.: Onomatopea e fonosimbolismo. Roma, Carocci.
13. Ferrari M e Paladino P.: L'apprendimento della lingua straniera. Roma, Carocci.
14. Both the following texts:
Cavazza N.: Pettegolezzi e reputazione. Bologna, Il Mulino.
Riva G.: Fake news: vivere e sopravvivere in un mondo post-verità. Bologna, Il Mulino
15. 4 papers about multimodal communication, chosen among the following, to download from:
http://host.uniroma3.it/docenti/poggi/inglese2.htm
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
Other texts can be substituted for those at item C. upon agreement with the teacher.
Teaching material for students who take the course of “Psychology of Emotions and Multimodal Communication” for 6 credits only
A. D’Urso V. e Trentin R.: Introduzione alla psicologia delle emozioni. Laterza, Bari 2006.
B. Poggi I. (a cura di): La mente del cuore. Armando, Roma 2008.
OR ELSE, in case book B is sold out:
Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale
+
3 papers downloaded from:
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
C. Lotto L. e Rumiati R. (a cura di). Introduzione alla psicologia della comunicazione. Il Mulino, Bologna 2019 (nuova edizione): esclusi i capitoli 3, 4, 5, 10, 11.
D. Poggi I.: Le parole del corpo. Introduzione alla comunicazione multimodale. Carocci, Roma 2006.
Mutuazione: 20710560 PSICOLOGIA DELLE EMOZIONI E DELLA COMUNICAZIONE MULTIMODALE- LM in Scienze Cognitive della Comunicazione e dell'Azione LM-92 POGGI ISABELLA
Programme
Emotions: definition, biological and social functions, types, regulation, expression and communication. Basic emotions, image, cognitive, social, moral emotions. Their relationships with interpersonal interaction and relations, on the job, in teaching and learning, politics, art, music, entertainment.In-depth study and research on the psychological processes (cognitive, affective, relational) of communication in all of its modalities: verbal and body (words and sentences, prosody and intonation, gestures, facial expression, gaze, touch, posture, proxemics, music), and technological media. Analysis and detection of sincere and deceptive, cooperative and aggressive communication, and its uses in interpersonal interaction, at work, in education, politics, entertainment.
Core Documentation
Teaching material for students who take the whole course, 12 CreditsThe items to be studied for the oral exam are the following:
A. D’Urso V. e Trentin R.: Introduzione alla psicologia delle emozioni. Laterza, Bari 2006.
B. Poggi I. (a cura di): La mente del cuore. Armando, Roma 2008.
OR ELSE, in case book B is sold out:
Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale
+
3 papers downloaded from:
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
C. Lotto L. e Rumiati R. (a cura di). Introduzione alla psicologia della comunicazione. Il Mulino, Bologna 2019 (nuova edizione): esclusi i capitoli 3, 4, 5, 10, 11.
D. Poggi I. e D’Errico F.: Comunicazione multimodale e influenza sociale. Il corpo e il potere. Carocci, Roma 2020.
E. Castelfranchi C. e Poggi I.: Bugie, finzioni, sotterfugi, per una scienza dell’inganno, Carocci, Roma 2012.
F. Un testo o insieme di testi, a scelta fra i punti del seguente elenco:
1. Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale. Il Mulino, Bologna 2005.
2. Nussbaum, M.: L’intelligenza delle emozioni. Il Mulino, Bologna 2013.
3. Matarazzo O. e Zammuner V. (a cura di): La regolazione delle emozioni. Il Mulino, Bologna 2012.
4. Ledoux J.: Il cervello emotivo. Baldini e Castoldi, Milano 2005.
5. Damasio A.R.: Emozione e coscienza. Adelphi, Milano 2010.
6. Miceli M. e Castelfranchi C.: Expectancy and Emotion. Oxford University Press, Oxford 2013.
7. D’Amico A.: Intelligenza emotiva e metaemotiva. Il Mulino, Bologna. 2018.
8. Palvarini P.: Le emozioni che rendono forti. Il lavoro con le emozioni in psicoterapia. Alpes Italia.
9. Bazzanella C.: Linguistica cognitiva. Un’introduzione. Laterza, Bari 2014.
10. Levorato M.C.: Le emozioni della lettura. Mulino, Bologna, 1999.
11. Gallese V. e Guerra M.: Lo schermo empatico. Cinema e neuroscienze. Raffaello Cortina, Milano 2015.
12. Boulez P., Changeux J.P. e Manoury P.: I neuroni magici. Musica e cervello. Carocci, Roma 2016.
13. Mado Proverbio A.: Neuroscienze cognitive della musica. Il cervello musicale tra arte e scienza. Bologna, Zanichelli 2019
14. Cavalieri R. e Chiricò D.: Parlare, segnare. Introduzione alla fisiologia e alla patologia delle lingue verbali e dei segni. Bologna, Il Mulino.
15. Benedetti F.: L’effetto placebo. Breve viaggio tra mente e corpo. Roma, Carocci 2018.
16. Viale R.: Oltre il nudge. Libertà di scelta, felicità e comportamento. Bologna, Il Mulino.
17. Mortara Garavelli B. Il parlar figurato. Manualetto di figure retoriche. Bari, Laterza.
18. Bambini V. Il cervello pragmatico. Roma, Carocci.
19. Nobile L. e Lombardi Vallauri E.: Onomatopea e fonosimbolismo. Roma, Carocci.
20. Ferrari M e Paladino P.: L'apprendimento della lingua straniera. Roma, Carocci.
21. Both the following books:
Arielli E. e Bottazzini P.: Idee virali. Perché i pensieri si diffondono. Bologna, Il Mulino.
Riva G.: I social network. Bologna, Il Mulino
22. Both the following books:
Cavazza N.: Pettegolezzi e reputazione. Bologna, Il Mulino.
Riva G.: Fake news: vivere e sopravvivere in un mondo post-verità. Bologna, Il Mulino
23. 4 papers on emotions (different from those possibly chosen as to point B above) to download from the following links:
http://host.uniroma3.it/docenti/poggi/inglese2.htm
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
24. 4 papers on multimodal communication to download from the following links:
http://host.uniroma3.it/docenti/poggi/inglese2.htm
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
Other texts can be substituted for those at item F. upon agreement with the teacher.
Teaching material for students who only take the course of “Psychology of Emotions”, 6 Credits
The items to be studied for the oral exam are the following:
A. D’Urso V. e Trentin R.: Introduzione alla psicologia delle emozioni. Laterza, Bari 2006.
B. Poggi I. (a cura di): La mente del cuore. Armando, Roma 2008.
OR ELSE, in case book B is sold out:
Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale
+
3 papers downloaded from:
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
C. One text or set of texts, chosen among the following:
1. Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale. Il Mulino, Bologna 2005.
2. Nussbaum, M.: L’intelligenza delle emozioni. Il Mulino, Bologna 2013.
3. Matarazzo O. e Zammuner V. (a cura di): La regolazione delle emozioni. Il Mulino, Bologna 2012.
4. Ledoux J.: Il cervello emotivo. Baldini e Castoldi, Milano 2005.
5. Damasio A.R.: Emozione e coscienza. Adelphi, Milano 2010.
6. Miceli M. e Castelfranchi C.: Expectancy and Emotion. Oxford University Press, Oxford 2013.
7. D’Amico A.: Intelligenza emotiva e metaemotiva. Il Mulino, Bologna. 2018.
8. Palvarini P.: Le emozioni che rendono forti. Il lavoro con le emozioni in psicoterapia. Alpes Italia.
9. Levorato M.C.: Le emozioni della lettura. Mulino, Bologna, 1999.
10. Gallese V. e Guerra M.: Lo schermo empatico. Cinema e neuroscienze. Raffaello Cortina, Milano 2015.
11. Boulez P., Changeux J.P. e Manoury P.: I neuroni magici. Musica e cervello. Carocci, Roma 2016.
12. Mado Proverbio A.: Neuroscienze cognitive della musica. Il cervello musicale tra arte e scienza. Bologna, Zanichelli 2019
13. 4 papers about emotions (different from those possibly chosen as to point B above), among the following, to download from:
http://host.uniroma3.it/docenti/poggi/inglese2.htm
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
Other texts can be substituted for those at item C. upon agreement with the teacher.
Teaching material for students who only take the course of “Psychology of Multimodal Communication”, 6 Credits
The items to be studied for the oral exam are the following:
A. Lotto L. and Rumiati R. (a cura di). Introduzione alla psicologia della comunicazione. Il Mulino, Bologna 2019 (nuova edizione): except for chapters 3, 4, 5, 10, 11.
B. Poggi I. and D’Errico F.: Comunicazione multimodale e influenza sociale. Il corpo e il potere.. Carocci, Roma 2020.
C. Castelfranchi C. e Poggi I.: Bugie, finzioni, sotterfugi, per una scienza dell’inganno, Carocci, Roma 2012.
D. One text or set of texts, chosen among the following items:
1. Bazzanella C.: Linguistica cognitiva. Un’introduzione. Laterza, Bari 2014.
2. Gallese V. e Guerra M.: Lo schermo empatico. Cinema e neuroscienze. Raffaello Cortina, Milano 2015.
3. Boulez P., Changeux J.P. e Manoury P.: I neuroni magici. Musica e cervello. Carocci, Roma 2016.
4. Cavalieri R. e Chiricò D.: Parlare, segnare. Introduzione alla fisiologia e alla patologia delle lingue verbali e dei segni. Bologna, Il Mulino.
5. Benedetti F.: L’effetto placebo. Breve viaggio tra mente e corpo. Roma, Carocci 2018.
6. Viale R.: Oltre il nudge. Libertà di scelta, felicità e comportamento. Bologna, Il Mulino
7. Both of the following texts:
8. Arielli E. e Bottazzini P.: Idee virali. Perché i pensieri si diffondono. Bologna, Il Mulino.
9. Riva G.: I social network. Bologna, Il Mulino.
10. Mortara Garavelli B. Il parlar figurato. Manualetto di figure retoriche. Bari, Laterza.
11. Bambini V. Il cervello pragmatico. Roma, Carocci.
12. Nobile L. e Lombardi Vallauri E.: Onomatopea e fonosimbolismo. Roma, Carocci.
13. Ferrari M e Paladino P.: L'apprendimento della lingua straniera. Roma, Carocci.
14. Both the following texts:
Cavazza N.: Pettegolezzi e reputazione. Bologna, Il Mulino.
Riva G.: Fake news: vivere e sopravvivere in un mondo post-verità. Bologna, Il Mulino
15. 4 papers about multimodal communication, chosen among the following, to download from:
http://host.uniroma3.it/docenti/poggi/inglese2.htm
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
Other texts can be substituted for those at item C. upon agreement with the teacher.
Teaching material for students who take the course of “Psychology of Emotions and Multimodal Communication” for 6 credits only
A. D’Urso V. e Trentin R.: Introduzione alla psicologia delle emozioni. Laterza, Bari 2006.
B. Poggi I. (a cura di): La mente del cuore. Armando, Roma 2008.
OR ELSE, in case book B is sold out:
Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale
+
3 papers downloaded from:
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
C. Lotto L. e Rumiati R. (a cura di). Introduzione alla psicologia della comunicazione. Il Mulino, Bologna 2019 (nuova edizione): esclusi i capitoli 3, 4, 5, 10, 11.
D. Poggi I.: Le parole del corpo. Introduzione alla comunicazione multimodale. Carocci, Roma 2006.
Type of delivery of the course
The course will be given in distance learning, through both traditional classes and hands-on exercises where students can apply the theoretical notions through analyses and research activities concerning emotions and communication. Students who actively attend the hands-on activities and send a final assignment can be exempt from some texts in the program. The course is given on Microsoft Teams, and each student registered on the Moodle platform will receive the Team invitation. The course starts on October 5th, 2021 and takes place every week until the 2nd week of January 2022 on Tuesday, 9 - 12 Wednesday, 8 - 11Attendance
Frontal classes and hands-on activities. Attending is in general not mandatory but may help, due to learning by doing. Yet, it is mandatory for the lab part of the course which entitles to a final report exonerating from a part of the oral examination Frequency will be mandatory for the lab parts of the course, which entitles to the final report computed as a part of the final examination.Type of evaluation
The evaluation is through oral examination, namely putting at least one question and concurring examples about each text or group of texts in the program. The texts are the same for both attending and non-attending students, but those who actively take part in the hands-on activities and write the assignment are exempt from a part of the texts. The score obtained for the assignment is computed as a part of the oral examination. teacher profile teaching materials
In-depth study and research on the psychological processes (cognitive, affective, relational) of communication in all of its modalities: verbal and body (words and sentences, prosody and intonation, gestures, facial expression, gaze, touch, posture, proxemics, music), and technological media. Analysis and detection of sincere and deceptive, cooperative and aggressive communication, and its uses in interpersonal interaction, at work, in education, politics, entertainment.
The items to be studied for the oral exam are the following:
A. D’Urso V. e Trentin R.: Introduzione alla psicologia delle emozioni. Laterza, Bari 2006.
B. Poggi I. (a cura di): La mente del cuore. Armando, Roma 2008.
OR ELSE, in case book B is sold out:
Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale
+
3 papers downloaded from:
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
C. Lotto L. e Rumiati R. (a cura di). Introduzione alla psicologia della comunicazione. Il Mulino, Bologna 2019 (nuova edizione): esclusi i capitoli 3, 4, 5, 10, 11.
D. Poggi I. e D’Errico F.: Comunicazione multimodale e influenza sociale. Il corpo e il potere. Carocci, Roma 2020.
E. Castelfranchi C. e Poggi I.: Bugie, finzioni, sotterfugi, per una scienza dell’inganno, Carocci, Roma 2012.
F. Un testo o insieme di testi, a scelta fra i punti del seguente elenco:
1. Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale. Il Mulino, Bologna 2005.
2. Nussbaum, M.: L’intelligenza delle emozioni. Il Mulino, Bologna 2013.
3. Matarazzo O. e Zammuner V. (a cura di): La regolazione delle emozioni. Il Mulino, Bologna 2012.
4. Ledoux J.: Il cervello emotivo. Baldini e Castoldi, Milano 2005.
5. Damasio A.R.: Emozione e coscienza. Adelphi, Milano 2010.
6. Miceli M. e Castelfranchi C.: Expectancy and Emotion. Oxford University Press, Oxford 2013.
7. D’Amico A.: Intelligenza emotiva e metaemotiva. Il Mulino, Bologna. 2018.
8. Palvarini P.: Le emozioni che rendono forti. Il lavoro con le emozioni in psicoterapia. Alpes Italia.
9. Bazzanella C.: Linguistica cognitiva. Un’introduzione. Laterza, Bari 2014.
10. Levorato M.C.: Le emozioni della lettura. Mulino, Bologna, 1999.
11. Gallese V. e Guerra M.: Lo schermo empatico. Cinema e neuroscienze. Raffaello Cortina, Milano 2015.
12. Boulez P., Changeux J.P. e Manoury P.: I neuroni magici. Musica e cervello. Carocci, Roma 2016.
13. Mado Proverbio A.: Neuroscienze cognitive della musica. Il cervello musicale tra arte e scienza. Bologna, Zanichelli 2019
14. Cavalieri R. e Chiricò D.: Parlare, segnare. Introduzione alla fisiologia e alla patologia delle lingue verbali e dei segni. Bologna, Il Mulino.
15. Benedetti F.: L’effetto placebo. Breve viaggio tra mente e corpo. Roma, Carocci 2018.
16. Viale R.: Oltre il nudge. Libertà di scelta, felicità e comportamento. Bologna, Il Mulino.
17. Mortara Garavelli B. Il parlar figurato. Manualetto di figure retoriche. Bari, Laterza.
18. Bambini V. Il cervello pragmatico. Roma, Carocci.
19. Nobile L. e Lombardi Vallauri E.: Onomatopea e fonosimbolismo. Roma, Carocci.
20. Ferrari M e Paladino P.: L'apprendimento della lingua straniera. Roma, Carocci.
21. Both the following books:
Arielli E. e Bottazzini P.: Idee virali. Perché i pensieri si diffondono. Bologna, Il Mulino.
Riva G.: I social network. Bologna, Il Mulino
22. Both the following books:
Cavazza N.: Pettegolezzi e reputazione. Bologna, Il Mulino.
Riva G.: Fake news: vivere e sopravvivere in un mondo post-verità. Bologna, Il Mulino
23. 4 papers on emotions (different from those possibly chosen as to point B above) to download from the following links:
http://host.uniroma3.it/docenti/poggi/inglese2.htm
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
24. 4 papers on multimodal communication to download from the following links:
http://host.uniroma3.it/docenti/poggi/inglese2.htm
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
Other texts can be substituted for those at item F. upon agreement with the teacher.
Teaching material for students who only take the course of “Psychology of Emotions”, 6 Credits
The items to be studied for the oral exam are the following:
A. D’Urso V. e Trentin R.: Introduzione alla psicologia delle emozioni. Laterza, Bari 2006.
B. Poggi I. (a cura di): La mente del cuore. Armando, Roma 2008.
OR ELSE, in case book B is sold out:
Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale
+
3 papers downloaded from:
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
C. One text or set of texts, chosen among the following:
1. Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale. Il Mulino, Bologna 2005.
2. Nussbaum, M.: L’intelligenza delle emozioni. Il Mulino, Bologna 2013.
3. Matarazzo O. e Zammuner V. (a cura di): La regolazione delle emozioni. Il Mulino, Bologna 2012.
4. Ledoux J.: Il cervello emotivo. Baldini e Castoldi, Milano 2005.
5. Damasio A.R.: Emozione e coscienza. Adelphi, Milano 2010.
6. Miceli M. e Castelfranchi C.: Expectancy and Emotion. Oxford University Press, Oxford 2013.
7. D’Amico A.: Intelligenza emotiva e metaemotiva. Il Mulino, Bologna. 2018.
8. Palvarini P.: Le emozioni che rendono forti. Il lavoro con le emozioni in psicoterapia. Alpes Italia.
9. Levorato M.C.: Le emozioni della lettura. Mulino, Bologna, 1999.
10. Gallese V. e Guerra M.: Lo schermo empatico. Cinema e neuroscienze. Raffaello Cortina, Milano 2015.
11. Boulez P., Changeux J.P. e Manoury P.: I neuroni magici. Musica e cervello. Carocci, Roma 2016.
12. Mado Proverbio A.: Neuroscienze cognitive della musica. Il cervello musicale tra arte e scienza. Bologna, Zanichelli 2019
13. 4 papers about emotions (different from those possibly chosen as to point B above), among the following, to download from:
http://host.uniroma3.it/docenti/poggi/inglese2.htm
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
Other texts can be substituted for those at item C. upon agreement with the teacher.
Teaching material for students who only take the course of “Psychology of Multimodal Communication”, 6 Credits
The items to be studied for the oral exam are the following:
A. Lotto L. and Rumiati R. (a cura di). Introduzione alla psicologia della comunicazione. Il Mulino, Bologna 2019 (nuova edizione): except for chapters 3, 4, 5, 10, 11.
B. Poggi I. and D’Errico F.: Comunicazione multimodale e influenza sociale. Il corpo e il potere.. Carocci, Roma 2020.
C. Castelfranchi C. e Poggi I.: Bugie, finzioni, sotterfugi, per una scienza dell’inganno, Carocci, Roma 2012.
D. One text or set of texts, chosen among the following items:
1. Bazzanella C.: Linguistica cognitiva. Un’introduzione. Laterza, Bari 2014.
2. Gallese V. e Guerra M.: Lo schermo empatico. Cinema e neuroscienze. Raffaello Cortina, Milano 2015.
3. Boulez P., Changeux J.P. e Manoury P.: I neuroni magici. Musica e cervello. Carocci, Roma 2016.
4. Cavalieri R. e Chiricò D.: Parlare, segnare. Introduzione alla fisiologia e alla patologia delle lingue verbali e dei segni. Bologna, Il Mulino.
5. Benedetti F.: L’effetto placebo. Breve viaggio tra mente e corpo. Roma, Carocci 2018.
6. Viale R.: Oltre il nudge. Libertà di scelta, felicità e comportamento. Bologna, Il Mulino
7. Both of the following texts:
8. Arielli E. e Bottazzini P.: Idee virali. Perché i pensieri si diffondono. Bologna, Il Mulino.
9. Riva G.: I social network. Bologna, Il Mulino.
10. Mortara Garavelli B. Il parlar figurato. Manualetto di figure retoriche. Bari, Laterza.
11. Bambini V. Il cervello pragmatico. Roma, Carocci.
12. Nobile L. e Lombardi Vallauri E.: Onomatopea e fonosimbolismo. Roma, Carocci.
13. Ferrari M e Paladino P.: L'apprendimento della lingua straniera. Roma, Carocci.
14. Both the following texts:
Cavazza N.: Pettegolezzi e reputazione. Bologna, Il Mulino.
Riva G.: Fake news: vivere e sopravvivere in un mondo post-verità. Bologna, Il Mulino
15. 4 papers about multimodal communication, chosen among the following, to download from:
http://host.uniroma3.it/docenti/poggi/inglese2.htm
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
Other texts can be substituted for those at item C. upon agreement with the teacher.
Teaching material for students who take the course of “Psychology of Emotions and Multimodal Communication” for 6 credits only
A. D’Urso V. e Trentin R.: Introduzione alla psicologia delle emozioni. Laterza, Bari 2006.
B. Poggi I. (a cura di): La mente del cuore. Armando, Roma 2008.
OR ELSE, in case book B is sold out:
Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale
+
3 papers downloaded from:
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
C. Lotto L. e Rumiati R. (a cura di). Introduzione alla psicologia della comunicazione. Il Mulino, Bologna 2019 (nuova edizione): esclusi i capitoli 3, 4, 5, 10, 11.
D. Poggi I.: Le parole del corpo. Introduzione alla comunicazione multimodale. Carocci, Roma 2006.
Mutuazione: 20710560 PSICOLOGIA DELLE EMOZIONI E DELLA COMUNICAZIONE MULTIMODALE- LM in Scienze Cognitive della Comunicazione e dell'Azione LM-92 POGGI ISABELLA
Programme
Emotions: definition, biological and social functions, types, regulation, expression and communication. Basic emotions, image, cognitive, social, moral emotions. Their relationships with interpersonal interaction and relations, on the job, in teaching and learning, politics, art, music, entertainment.In-depth study and research on the psychological processes (cognitive, affective, relational) of communication in all of its modalities: verbal and body (words and sentences, prosody and intonation, gestures, facial expression, gaze, touch, posture, proxemics, music), and technological media. Analysis and detection of sincere and deceptive, cooperative and aggressive communication, and its uses in interpersonal interaction, at work, in education, politics, entertainment.
Core Documentation
Teaching material for students who take the whole course, 12 CreditsThe items to be studied for the oral exam are the following:
A. D’Urso V. e Trentin R.: Introduzione alla psicologia delle emozioni. Laterza, Bari 2006.
B. Poggi I. (a cura di): La mente del cuore. Armando, Roma 2008.
OR ELSE, in case book B is sold out:
Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale
+
3 papers downloaded from:
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
C. Lotto L. e Rumiati R. (a cura di). Introduzione alla psicologia della comunicazione. Il Mulino, Bologna 2019 (nuova edizione): esclusi i capitoli 3, 4, 5, 10, 11.
D. Poggi I. e D’Errico F.: Comunicazione multimodale e influenza sociale. Il corpo e il potere. Carocci, Roma 2020.
E. Castelfranchi C. e Poggi I.: Bugie, finzioni, sotterfugi, per una scienza dell’inganno, Carocci, Roma 2012.
F. Un testo o insieme di testi, a scelta fra i punti del seguente elenco:
1. Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale. Il Mulino, Bologna 2005.
2. Nussbaum, M.: L’intelligenza delle emozioni. Il Mulino, Bologna 2013.
3. Matarazzo O. e Zammuner V. (a cura di): La regolazione delle emozioni. Il Mulino, Bologna 2012.
4. Ledoux J.: Il cervello emotivo. Baldini e Castoldi, Milano 2005.
5. Damasio A.R.: Emozione e coscienza. Adelphi, Milano 2010.
6. Miceli M. e Castelfranchi C.: Expectancy and Emotion. Oxford University Press, Oxford 2013.
7. D’Amico A.: Intelligenza emotiva e metaemotiva. Il Mulino, Bologna. 2018.
8. Palvarini P.: Le emozioni che rendono forti. Il lavoro con le emozioni in psicoterapia. Alpes Italia.
9. Bazzanella C.: Linguistica cognitiva. Un’introduzione. Laterza, Bari 2014.
10. Levorato M.C.: Le emozioni della lettura. Mulino, Bologna, 1999.
11. Gallese V. e Guerra M.: Lo schermo empatico. Cinema e neuroscienze. Raffaello Cortina, Milano 2015.
12. Boulez P., Changeux J.P. e Manoury P.: I neuroni magici. Musica e cervello. Carocci, Roma 2016.
13. Mado Proverbio A.: Neuroscienze cognitive della musica. Il cervello musicale tra arte e scienza. Bologna, Zanichelli 2019
14. Cavalieri R. e Chiricò D.: Parlare, segnare. Introduzione alla fisiologia e alla patologia delle lingue verbali e dei segni. Bologna, Il Mulino.
15. Benedetti F.: L’effetto placebo. Breve viaggio tra mente e corpo. Roma, Carocci 2018.
16. Viale R.: Oltre il nudge. Libertà di scelta, felicità e comportamento. Bologna, Il Mulino.
17. Mortara Garavelli B. Il parlar figurato. Manualetto di figure retoriche. Bari, Laterza.
18. Bambini V. Il cervello pragmatico. Roma, Carocci.
19. Nobile L. e Lombardi Vallauri E.: Onomatopea e fonosimbolismo. Roma, Carocci.
20. Ferrari M e Paladino P.: L'apprendimento della lingua straniera. Roma, Carocci.
21. Both the following books:
Arielli E. e Bottazzini P.: Idee virali. Perché i pensieri si diffondono. Bologna, Il Mulino.
Riva G.: I social network. Bologna, Il Mulino
22. Both the following books:
Cavazza N.: Pettegolezzi e reputazione. Bologna, Il Mulino.
Riva G.: Fake news: vivere e sopravvivere in un mondo post-verità. Bologna, Il Mulino
23. 4 papers on emotions (different from those possibly chosen as to point B above) to download from the following links:
http://host.uniroma3.it/docenti/poggi/inglese2.htm
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
24. 4 papers on multimodal communication to download from the following links:
http://host.uniroma3.it/docenti/poggi/inglese2.htm
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
Other texts can be substituted for those at item F. upon agreement with the teacher.
Teaching material for students who only take the course of “Psychology of Emotions”, 6 Credits
The items to be studied for the oral exam are the following:
A. D’Urso V. e Trentin R.: Introduzione alla psicologia delle emozioni. Laterza, Bari 2006.
B. Poggi I. (a cura di): La mente del cuore. Armando, Roma 2008.
OR ELSE, in case book B is sold out:
Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale
+
3 papers downloaded from:
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
C. One text or set of texts, chosen among the following:
1. Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale. Il Mulino, Bologna 2005.
2. Nussbaum, M.: L’intelligenza delle emozioni. Il Mulino, Bologna 2013.
3. Matarazzo O. e Zammuner V. (a cura di): La regolazione delle emozioni. Il Mulino, Bologna 2012.
4. Ledoux J.: Il cervello emotivo. Baldini e Castoldi, Milano 2005.
5. Damasio A.R.: Emozione e coscienza. Adelphi, Milano 2010.
6. Miceli M. e Castelfranchi C.: Expectancy and Emotion. Oxford University Press, Oxford 2013.
7. D’Amico A.: Intelligenza emotiva e metaemotiva. Il Mulino, Bologna. 2018.
8. Palvarini P.: Le emozioni che rendono forti. Il lavoro con le emozioni in psicoterapia. Alpes Italia.
9. Levorato M.C.: Le emozioni della lettura. Mulino, Bologna, 1999.
10. Gallese V. e Guerra M.: Lo schermo empatico. Cinema e neuroscienze. Raffaello Cortina, Milano 2015.
11. Boulez P., Changeux J.P. e Manoury P.: I neuroni magici. Musica e cervello. Carocci, Roma 2016.
12. Mado Proverbio A.: Neuroscienze cognitive della musica. Il cervello musicale tra arte e scienza. Bologna, Zanichelli 2019
13. 4 papers about emotions (different from those possibly chosen as to point B above), among the following, to download from:
http://host.uniroma3.it/docenti/poggi/inglese2.htm
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
Other texts can be substituted for those at item C. upon agreement with the teacher.
Teaching material for students who only take the course of “Psychology of Multimodal Communication”, 6 Credits
The items to be studied for the oral exam are the following:
A. Lotto L. and Rumiati R. (a cura di). Introduzione alla psicologia della comunicazione. Il Mulino, Bologna 2019 (nuova edizione): except for chapters 3, 4, 5, 10, 11.
B. Poggi I. and D’Errico F.: Comunicazione multimodale e influenza sociale. Il corpo e il potere.. Carocci, Roma 2020.
C. Castelfranchi C. e Poggi I.: Bugie, finzioni, sotterfugi, per una scienza dell’inganno, Carocci, Roma 2012.
D. One text or set of texts, chosen among the following items:
1. Bazzanella C.: Linguistica cognitiva. Un’introduzione. Laterza, Bari 2014.
2. Gallese V. e Guerra M.: Lo schermo empatico. Cinema e neuroscienze. Raffaello Cortina, Milano 2015.
3. Boulez P., Changeux J.P. e Manoury P.: I neuroni magici. Musica e cervello. Carocci, Roma 2016.
4. Cavalieri R. e Chiricò D.: Parlare, segnare. Introduzione alla fisiologia e alla patologia delle lingue verbali e dei segni. Bologna, Il Mulino.
5. Benedetti F.: L’effetto placebo. Breve viaggio tra mente e corpo. Roma, Carocci 2018.
6. Viale R.: Oltre il nudge. Libertà di scelta, felicità e comportamento. Bologna, Il Mulino
7. Both of the following texts:
8. Arielli E. e Bottazzini P.: Idee virali. Perché i pensieri si diffondono. Bologna, Il Mulino.
9. Riva G.: I social network. Bologna, Il Mulino.
10. Mortara Garavelli B. Il parlar figurato. Manualetto di figure retoriche. Bari, Laterza.
11. Bambini V. Il cervello pragmatico. Roma, Carocci.
12. Nobile L. e Lombardi Vallauri E.: Onomatopea e fonosimbolismo. Roma, Carocci.
13. Ferrari M e Paladino P.: L'apprendimento della lingua straniera. Roma, Carocci.
14. Both the following texts:
Cavazza N.: Pettegolezzi e reputazione. Bologna, Il Mulino.
Riva G.: Fake news: vivere e sopravvivere in un mondo post-verità. Bologna, Il Mulino
15. 4 papers about multimodal communication, chosen among the following, to download from:
http://host.uniroma3.it/docenti/poggi/inglese2.htm
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
Other texts can be substituted for those at item C. upon agreement with the teacher.
Teaching material for students who take the course of “Psychology of Emotions and Multimodal Communication” for 6 credits only
A. D’Urso V. e Trentin R.: Introduzione alla psicologia delle emozioni. Laterza, Bari 2006.
B. Poggi I. (a cura di): La mente del cuore. Armando, Roma 2008.
OR ELSE, in case book B is sold out:
Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale
+
3 papers downloaded from:
https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
C. Lotto L. e Rumiati R. (a cura di). Introduzione alla psicologia della comunicazione. Il Mulino, Bologna 2019 (nuova edizione): esclusi i capitoli 3, 4, 5, 10, 11.
D. Poggi I.: Le parole del corpo. Introduzione alla comunicazione multimodale. Carocci, Roma 2006.
Type of delivery of the course
The course will be given in distance learning, through both traditional classes and hands-on exercises where students can apply the theoretical notions through analyses and research activities concerning emotions and communication. Students who actively attend the hands-on activities and send a final assignment can be exempt from some texts in the program. The course is given on Microsoft Teams, and each student registered on the Moodle platform will receive the Team invitation. The course starts on October 5th, 2021 and takes place every week until the 2nd week of January 2022 on Tuesday, 9 - 12 Wednesday, 8 - 11Attendance
Frontal classes and hands-on activities. Attending is in general not mandatory but may help, due to learning by doing. Yet, it is mandatory for the lab part of the course which entitles to a final report exonerating from a part of the oral examination Frequency will be mandatory for the lab parts of the course, which entitles to the final report computed as a part of the final examination.Type of evaluation
The evaluation is through oral examination, namely putting at least one question and concurring examples about each text or group of texts in the program. The texts are the same for both attending and non-attending students, but those who actively take part in the hands-on activities and write the assignment are exempt from a part of the texts. The score obtained for the assignment is computed as a part of the oral examination.