22910062 - PEDAGOGIA SPERIMENTALE e VALUTAZIONE SCOLASTICA


Specific objectives carried out during the course are the following:
• reflect on the characteristics of evaluation in education;
• reflect on changes that affect evaluation activities;
• classify different evaluation tools;
• define the relationship between teaching activities and evaluation activities;
• identify elements and functions of evaluation;
• build structured evidence of knowledge;
• analyse data collected through evaluation tools;
• edit the various types of evaluation tools in an appropriate manner.


Knowledge and understanding:
- define and identify the epistemological and methodological context of the discipline;
- know the theory of evaluation in the national, European, international and diachronic context.
Applying knowledge and understanding:
- analyse the main evaluation practices of educational processes;
- identify different evaluation methods and tools.
Making judgements
- analyse the different purposes of evaluation in educational practice.
Communication skills
- design and implement specific assessment tools.
Learning skills:
- understand the educational challenge of education, even in national and international comparative analysis context.

Canali

teacher profile | teaching materials

Programme

The course will focus on Educational Assessment and more specifically on the following key topics:

1) development lines, theoretical framework and methods of empirical and educational research in education;

2) design of empirical research in education: problem, hypothesis, experiment, observation, conclusion (hands-on practical assignments).

Core Documentation

LETTURE CONSIGLIATE
ESAME DA 8 CFU
C. Corsini, La valutazione che educa, FrancoAngeli, Milano 2023. Totale pagine: 132.
L. Greenstein, "La valutazione formativa", Utet, Milano, 2016. Totale pagine: 175.
P. Lucisano, Il paradigma scientifico. Approcci e modalità di ricerca, in G. Domenici, P. Lucisano, V. Biasci (a cura di, 2021), Ricerca sperimentale e processi valutativi in educazione, Mc Graw-Hill. Totale pagine: 26.
P. Lucisano, G. Castellana, Le fasi della ricerca e la scelta dei dati, in G. Domenici, P. Lucisano, V. Biasci (a cura di, 2021), Ricerca sperimentale e processi valutativi in educazione, Mc Graw-Hill. Totale pagine: 19.
J. Dewey, 1939, Unity of science as social problem, trad. it. in P. Lucisano, L’unità della scienza come problema sociale, “Cadmo”, n. 22, pp. 30-35 (tot. pagine: 6)
I.D.M. Scierri, "Stereotipi di genere nei sussidiari di lettura per la scuola primaria", in "AboutGender - International Journal of Gender Studies", Vol. 6 N° 12 anno 2017, pp. 15-44. Totale pagine: 30.

ESAME DA 4, 5 o 6 CFU (solo prova orale)
C. Corsini, La valutazione che educa, FrancoAngeli, Milano 2023. Totale pagine: 132.
L. Greenstein, "La valutazione formativa", Utet, Milano, 2016. Totale pagine: 175.


ESAME DA 1, 2 o 3 CFU (solo prova orale):
C. Corsini, La valutazione che educa, FrancoAngeli, Milano 2023. Totale pagine: 132


Type of evaluation

Examinations will be based on a multiple choice test and an oral test.

teacher profile | teaching materials

Programme

The course will focus on Educational Assessment and more specifically on the following key topics:

1) development lines, theoretical framework and methods of empirical and educational research in education;

2) design of empirical research in education: problem, hypothesis, experiment, observation, conclusion (hands-on practical assignments).

Core Documentation

LETTURE CONSIGLIATE
ESAME DA 8 CFU
C. Corsini, La valutazione che educa, FrancoAngeli, Milano 2023. Totale pagine: 132.
L. Greenstein, "La valutazione formativa", Utet, Milano, 2016. Totale pagine: 175.
P. Lucisano, Il paradigma scientifico. Approcci e modalità di ricerca, in G. Domenici, P. Lucisano, V. Biasci (a cura di, 2021), Ricerca sperimentale e processi valutativi in educazione, Mc Graw-Hill. Totale pagine: 26.
P. Lucisano, G. Castellana, Le fasi della ricerca e la scelta dei dati, in G. Domenici, P. Lucisano, V. Biasci (a cura di, 2021), Ricerca sperimentale e processi valutativi in educazione, Mc Graw-Hill. Totale pagine: 19.
J. Dewey, 1939, Unity of science as social problem, trad. it. in P. Lucisano, L’unità della scienza come problema sociale, “Cadmo”, n. 22, pp. 30-35 (tot. pagine: 6)
I.D.M. Scierri, "Stereotipi di genere nei sussidiari di lettura per la scuola primaria", in "AboutGender - International Journal of Gender Studies", Vol. 6 N° 12 anno 2017, pp. 15-44. Totale pagine: 30.

ESAME DA 4, 5 o 6 CFU (solo prova orale)
C. Corsini, La valutazione che educa, FrancoAngeli, Milano 2023. Totale pagine: 132.
L. Greenstein, "La valutazione formativa", Utet, Milano, 2016. Totale pagine: 175.


ESAME DA 1, 2 o 3 CFU (solo prova orale):
C. Corsini, La valutazione che educa, FrancoAngeli, Milano 2023. Totale pagine: 132


Type of evaluation

Examinations will be based on a multiple choice test and an oral test.