Specific objectives carried out during the course are the following:
• reflect on the characteristics of evaluation in education;
• reflect on changes that affect evaluation activities;
• classify different evaluation tools;
• define the relationship between teaching activities and evaluation activities;
• identify elements and functions of evaluation;
• build structured evidence of knowledge;
• analyse data collected through evaluation tools;
• edit the various types of evaluation tools in an appropriate manner.
Knowledge and understanding:
- define and identify the epistemological and methodological context of the discipline;
- know the theory of evaluation in the national, European, international and diachronic context.
Applying knowledge and understanding:
- analyse the main evaluation practices of educational processes;
- identify different evaluation methods and tools.
Making judgements
- analyse the different purposes of evaluation in educational practice.
Communication skills
- design and implement specific assessment tools.
Learning skills:
- understand the educational challenge of education, even in national and international comparative analysis context.
Canali
teacher profile teaching materials
1) development lines, theoretical framework and methods of empirical and educational research in education;
2) design of empirical research in education: problem, hypothesis, experiment, observation, conclusion (hands-on practical assignments).
ESAME DA 8 CFU
C. Corsini, La valutazione che educa, FrancoAngeli, Milano 2023. Totale pagine: 132.
L. Greenstein, "La valutazione formativa", Utet, Milano, 2016. Totale pagine: 175.
P. Lucisano, Il paradigma scientifico. Approcci e modalità di ricerca, in G. Domenici, P. Lucisano, V. Biasci (a cura di, 2021), Ricerca sperimentale e processi valutativi in educazione, Mc Graw-Hill. Totale pagine: 26.
P. Lucisano, G. Castellana, Le fasi della ricerca e la scelta dei dati, in G. Domenici, P. Lucisano, V. Biasci (a cura di, 2021), Ricerca sperimentale e processi valutativi in educazione, Mc Graw-Hill. Totale pagine: 19.
J. Dewey, 1939, Unity of science as social problem, trad. it. in P. Lucisano, L’unità della scienza come problema sociale, “Cadmo”, n. 22, pp. 30-35 (tot. pagine: 6)
I.D.M. Scierri, "Stereotipi di genere nei sussidiari di lettura per la scuola primaria", in "AboutGender - International Journal of Gender Studies", Vol. 6 N° 12 anno 2017, pp. 15-44. Totale pagine: 30.
ESAME DA 4, 5 o 6 CFU (solo prova orale)
C. Corsini, La valutazione che educa, FrancoAngeli, Milano 2023. Totale pagine: 132.
L. Greenstein, "La valutazione formativa", Utet, Milano, 2016. Totale pagine: 175.
ESAME DA 1, 2 o 3 CFU (solo prova orale):
C. Corsini, La valutazione che educa, FrancoAngeli, Milano 2023. Totale pagine: 132
Programme
The course will focus on Educational Assessment and more specifically on the following key topics:1) development lines, theoretical framework and methods of empirical and educational research in education;
2) design of empirical research in education: problem, hypothesis, experiment, observation, conclusion (hands-on practical assignments).
Core Documentation
LETTURE CONSIGLIATEESAME DA 8 CFU
C. Corsini, La valutazione che educa, FrancoAngeli, Milano 2023. Totale pagine: 132.
L. Greenstein, "La valutazione formativa", Utet, Milano, 2016. Totale pagine: 175.
P. Lucisano, Il paradigma scientifico. Approcci e modalità di ricerca, in G. Domenici, P. Lucisano, V. Biasci (a cura di, 2021), Ricerca sperimentale e processi valutativi in educazione, Mc Graw-Hill. Totale pagine: 26.
P. Lucisano, G. Castellana, Le fasi della ricerca e la scelta dei dati, in G. Domenici, P. Lucisano, V. Biasci (a cura di, 2021), Ricerca sperimentale e processi valutativi in educazione, Mc Graw-Hill. Totale pagine: 19.
J. Dewey, 1939, Unity of science as social problem, trad. it. in P. Lucisano, L’unità della scienza come problema sociale, “Cadmo”, n. 22, pp. 30-35 (tot. pagine: 6)
I.D.M. Scierri, "Stereotipi di genere nei sussidiari di lettura per la scuola primaria", in "AboutGender - International Journal of Gender Studies", Vol. 6 N° 12 anno 2017, pp. 15-44. Totale pagine: 30.
ESAME DA 4, 5 o 6 CFU (solo prova orale)
C. Corsini, La valutazione che educa, FrancoAngeli, Milano 2023. Totale pagine: 132.
L. Greenstein, "La valutazione formativa", Utet, Milano, 2016. Totale pagine: 175.
ESAME DA 1, 2 o 3 CFU (solo prova orale):
C. Corsini, La valutazione che educa, FrancoAngeli, Milano 2023. Totale pagine: 132
Type of evaluation
Examinations will be based on a multiple choice test and an oral test. teacher profile teaching materials
1) development lines, theoretical framework and methods of empirical and educational research in education;
2) design of empirical research in education: problem, hypothesis, experiment, observation, conclusion (hands-on practical assignments).
ESAME DA 8 CFU
C. Corsini, La valutazione che educa, FrancoAngeli, Milano 2023. Totale pagine: 132.
L. Greenstein, "La valutazione formativa", Utet, Milano, 2016. Totale pagine: 175.
P. Lucisano, Il paradigma scientifico. Approcci e modalità di ricerca, in G. Domenici, P. Lucisano, V. Biasci (a cura di, 2021), Ricerca sperimentale e processi valutativi in educazione, Mc Graw-Hill. Totale pagine: 26.
P. Lucisano, G. Castellana, Le fasi della ricerca e la scelta dei dati, in G. Domenici, P. Lucisano, V. Biasci (a cura di, 2021), Ricerca sperimentale e processi valutativi in educazione, Mc Graw-Hill. Totale pagine: 19.
J. Dewey, 1939, Unity of science as social problem, trad. it. in P. Lucisano, L’unità della scienza come problema sociale, “Cadmo”, n. 22, pp. 30-35 (tot. pagine: 6)
I.D.M. Scierri, "Stereotipi di genere nei sussidiari di lettura per la scuola primaria", in "AboutGender - International Journal of Gender Studies", Vol. 6 N° 12 anno 2017, pp. 15-44. Totale pagine: 30.
ESAME DA 4, 5 o 6 CFU (solo prova orale)
C. Corsini, La valutazione che educa, FrancoAngeli, Milano 2023. Totale pagine: 132.
L. Greenstein, "La valutazione formativa", Utet, Milano, 2016. Totale pagine: 175.
ESAME DA 1, 2 o 3 CFU (solo prova orale):
C. Corsini, La valutazione che educa, FrancoAngeli, Milano 2023. Totale pagine: 132
Programme
The course will focus on Educational Assessment and more specifically on the following key topics:1) development lines, theoretical framework and methods of empirical and educational research in education;
2) design of empirical research in education: problem, hypothesis, experiment, observation, conclusion (hands-on practical assignments).
Core Documentation
LETTURE CONSIGLIATEESAME DA 8 CFU
C. Corsini, La valutazione che educa, FrancoAngeli, Milano 2023. Totale pagine: 132.
L. Greenstein, "La valutazione formativa", Utet, Milano, 2016. Totale pagine: 175.
P. Lucisano, Il paradigma scientifico. Approcci e modalità di ricerca, in G. Domenici, P. Lucisano, V. Biasci (a cura di, 2021), Ricerca sperimentale e processi valutativi in educazione, Mc Graw-Hill. Totale pagine: 26.
P. Lucisano, G. Castellana, Le fasi della ricerca e la scelta dei dati, in G. Domenici, P. Lucisano, V. Biasci (a cura di, 2021), Ricerca sperimentale e processi valutativi in educazione, Mc Graw-Hill. Totale pagine: 19.
J. Dewey, 1939, Unity of science as social problem, trad. it. in P. Lucisano, L’unità della scienza come problema sociale, “Cadmo”, n. 22, pp. 30-35 (tot. pagine: 6)
I.D.M. Scierri, "Stereotipi di genere nei sussidiari di lettura per la scuola primaria", in "AboutGender - International Journal of Gender Studies", Vol. 6 N° 12 anno 2017, pp. 15-44. Totale pagine: 30.
ESAME DA 4, 5 o 6 CFU (solo prova orale)
C. Corsini, La valutazione che educa, FrancoAngeli, Milano 2023. Totale pagine: 132.
L. Greenstein, "La valutazione formativa", Utet, Milano, 2016. Totale pagine: 175.
ESAME DA 1, 2 o 3 CFU (solo prova orale):
C. Corsini, La valutazione che educa, FrancoAngeli, Milano 2023. Totale pagine: 132
Type of evaluation
Examinations will be based on a multiple choice test and an oral test.