The course aims to illustrate the strengths and weaknesses of the main modes of learning history: the traditional and the interactive.
Knowledge and understanding:
- Identify the epistemological status of the discipline and the teaching methods for its teaching
Applying knowledge and understanding:
- Understanding of traditional and interactive teaching, especially of the modular unit and the history laboratory.
Making judgements:
- Understanding of merits and limitations of the different ways of teaching history.
Communication skills:
- Their refinement through the presentation to the classmates of an history lab.
Learning skills:
- Their refinement through the costruction in class of an history lab.
Knowledge and understanding:
- Identify the epistemological status of the discipline and the teaching methods for its teaching
Applying knowledge and understanding:
- Understanding of traditional and interactive teaching, especially of the modular unit and the history laboratory.
Making judgements:
- Understanding of merits and limitations of the different ways of teaching history.
Communication skills:
- Their refinement through the presentation to the classmates of an history lab.
Learning skills:
- Their refinement through the costruction in class of an history lab.
teacher profile teaching materials
the interactive. The program will consist of the following points:
1) the subject of the discipline;
2) historiographical schools;
3) the evolution of the teaching of history in the Italian school;
4) the types of history teaching in the primary school;
5) the sources
6) the laboratory.
Luca Tedesco, Didattica della storia. Un manuale per i futuri insegnanti della scuola primaria e dell’infanzia, Firenze, Mondadori-Le Monnier, 2019
L. Landi, Insegnare la storia ai bambini, Carocci, Roma, 2015
Di chi è questa storia? Proposte didattiche per le classi multiculturali, a cura di Lando Landi, Carocci, Roma, 2019
È tutta un'altra storia...Proposte di laboratorio per la primaria, a cura di Lando Landi, Carocci, Roma, 2023
For those who need to achieve 5 or 6 credits:
Luca Tedesco, Didattica della storia. Un manuale per i futuri insegnanti della scuola primaria e dell’infanzia, Firenze, Mondadori-Le Monnier, 2019
L. Landi, Insegnare la storia ai bambini, Carocci, Roma, 2015
For those who need to achieve 3 or 4 credits:
Di chi è questa storia? Proposte didattiche per le classi multiculturali, a cura di Lando Landi, Carocci, Roma, 2019
È tutta un'altra storia...Proposte di laboratorio per la primaria, a cura di Lando Landi, Carocci, Roma, 2023
Per coloro che devono conseguire 1 o 2 crediti:
Di chi è questa storia? Proposte didattiche per le classi multiculturali, a cura di Lando Landi, Carocci, Roma, 2019
Programme
The course aims to illustrate the strengths and weaknesses of the two main ways of learning History: the frontal one andthe interactive. The program will consist of the following points:
1) the subject of the discipline;
2) historiographical schools;
3) the evolution of the teaching of history in the Italian school;
4) the types of history teaching in the primary school;
5) the sources
6) the laboratory.
Core Documentation
For those who need to achieve 7 or 8 credits:Luca Tedesco, Didattica della storia. Un manuale per i futuri insegnanti della scuola primaria e dell’infanzia, Firenze, Mondadori-Le Monnier, 2019
L. Landi, Insegnare la storia ai bambini, Carocci, Roma, 2015
Di chi è questa storia? Proposte didattiche per le classi multiculturali, a cura di Lando Landi, Carocci, Roma, 2019
È tutta un'altra storia...Proposte di laboratorio per la primaria, a cura di Lando Landi, Carocci, Roma, 2023
For those who need to achieve 5 or 6 credits:
Luca Tedesco, Didattica della storia. Un manuale per i futuri insegnanti della scuola primaria e dell’infanzia, Firenze, Mondadori-Le Monnier, 2019
L. Landi, Insegnare la storia ai bambini, Carocci, Roma, 2015
For those who need to achieve 3 or 4 credits:
Di chi è questa storia? Proposte didattiche per le classi multiculturali, a cura di Lando Landi, Carocci, Roma, 2019
È tutta un'altra storia...Proposte di laboratorio per la primaria, a cura di Lando Landi, Carocci, Roma, 2023
Per coloro che devono conseguire 1 o 2 crediti:
Di chi è questa storia? Proposte didattiche per le classi multiculturali, a cura di Lando Landi, Carocci, Roma, 2019
Reference Bibliography
The one contained in the exam textsAttendance
Attendance is not mandatoryType of evaluation
The exam will be written, in person, with open-ended questions. For each text to be studied, there will be an open-ended question, which the candidate must answer within 45 minutes. The grades needed to pass the exam range from 18 to 30 with honours. In order to pass the exam, each individual answer must reach a passing grade (equal to 18). The height of the grade is directly proportional to the quality of preparation and presentation.