21810121 - CULTURAL ANTHROPOLOGY

This course introduces students to the most important concepts and approaches used by anthropologists in understanding socio-cultural variation focusing on : holistic approach, fieldwork, ethnicity, gender, migrations, transnationalism and globalism.
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Fruizione: 21810357 ANTROPOLOGIA DELLO SVILUPPO in Politiche, cooperazione e sviluppo L-37 FUSASCHI MICHELA

Programme

The course presents the essential anthropological concepts and methods for understanding socio-cultural diversity ( culture/s, fieldwork, ethnicity, gender, migrations, transnationalism and globalisation). In a second step, the course presents the concepts in the Anthropology of development as follows: the historical relationship between colonialism, development and globalisation; the humanitarian reason focusing on gender perspective; the concept of development as a discourse and how it is experienced differently by local social actors; how and why it is fundamental to challenge perspectives that privilege an overwhelming reliance on economic indicators for measuring or quantifying development.
Further, students will apply the project management lifecycle: conception, initiation and objectives; planning; execution; performance/monitoring, evaluation and project close.


Core Documentation

1. Francesco Pompeo, 2018, Elementi di antropologia critica, Meti, Torino ed. 2018 (non precedenti)

2. Jean-Pierre Olivier de Sardan, 2010, La politica del campo. Sulla produzione dei dati in antropologia, in F. Cappelletto, Vivere l'etnografia, SEID, (PDF nei materiali Teams e Moodle).

3. Lila Abu-Lughod, Le donne musulmane hanno davvero bisogno di essere salvate?, (PDF nei materiali Teams e Moodle).

4. Antonino Colajanni, 2018, La cooperazione internazionale contemporanea di "solidarietà", in opposizione alla "cooperazione di interesse economico e politico" in Antropologia Pubblica, 4 (1), ISSN: 2531-8799 (open access e PDF nei materiali Teams).

5. Jean-Pierre Olivier de Sardan, 2011, Aide humanitaire ou aide au développement? La "famine" de 2005 au Niger, in Ethnologie française »3 - 41, pp. 415 à 429 (open access, versione francese https://www.cairn.info/revue-ethnologie-francaise-2011-3-page-415.htm ; versione inglese https://www.cairn-int.info/journal-ethnologie-francaise-2011-3-page-415.htm#xd_co_f=MjNjNGJiZGQ4MjI1YjIxZmZhYjE2NDI3NTg1NTkxMjU=~)

6. Scuccimarra L. 2021, Il dilemma umanitario. Pensare la Responsabilità di proteggere, vent’anni dopo , Scienza & Politica. Per Una Storia Delle Dottrine, 33(64), 11–31 (open acccess https://scienzaepolitica.unibo.it/article/view/13778)

7. Didier Fassin, 2018, Introduzione di Ragione umanitaria. Una storia morale del presente, Derive Approdi, Milano ( nei materiali Teams in Francese o in Inglese)

8. Gabriella Rossetti, 2011, Il mondo in gabbia? Promesse, delusioni e conflitti attorno alle conferenze Onu sulle donne, in Genesis, X / 2, (PDF in materiali Teams e Moodle).

9. Michela Fusaschi, Giovanna Cavatorta, 2021, Le modificazioni dei genitali femminili nel discorso dei diritti umani delle donne. Morale umanitaria, assoggettamento e vernacolarizzazione , in Scienza&Politica, (open access https://scienzaepolitica.unibo.it/article/view/13708 ).

8CFU :

10. Michela Fusaschi, 2018, Convenzioni o convinzioni? Per un’antropologia pubblica in materia di diritti umani delle donne e violenza di genere in Italia, in M. Fusaschi, 2018, Corpo non si nasce, si diventa. Antropo-logiche di genere nella globalizzazione, Cisu, Roma, pp. 183-20.

11 . Giovanna Cavatorta, 2021, Relativism, Absolutism, and «Cultural Difference». Vulnerability and Boundaries Making in International Protection in Eastern Sicily, L’Uomo, vol. XI , n. 2, pp. 7-34 (open access: https://rosa.uniroma1.it/rosa03/uomo/article/view/17938/17012)

Type of delivery of the course

Teaching seminar and frontal lessons

Attendance

Not mandatory

Type of evaluation

test