20410554 - SCIENTIFIC COMMUNICATION AND MARKETING IN THE SOCIAL AGE.

The aim of the class will be the comprehension and the in-depth analysis of the scientific communication process through the main digital channels and social media (Facebook, Instagram, Twitter e Linkedin). Main subjects Digital communication, marketing mix, social media strategy, digital language and editorial plan, community and influencer-oriented marketing. The course will involve a final project work where students will be asked to work together in groups
teacher profile | teaching materials

Programme

- What is communication? (communication, marketing, journalism)
- Models and tools of communication of Science
- WordPress
- News, fake news and how to fight them
- Digital revolution
- Internet, Google and indexing
- Facebook and Facebook Ads
- Instagram and Instagram Ads
- LinkedIn
- X and X Ads (ex Twitter)
- YouTube
- TikTok
- The activity of the social media manager
- Practice and communicate food sustainability (project work)


Core Documentation

Silvia Bencivelli, Francesco P. De Ceglia, “Comunicare la Scienza”, 2013, Carocci editore, Roma. Versione cartacea
Daniele Gouthier, “Scrivere di Scienza. Esercizi e buone pratiche per divulgatori, giornalisti, insegnanti e divulgatori”, 2019, Codice edizioni, Torino. Also available in an e-book version
Nico Petrelli, “Il giornalismo scientifico”, 2021, Carocci editore, Roma

In addition for non-attendees
Giovanni Carrada, "Comunicare la scienza. Kit di sopravvivenza per ricercatori", 2005, Sironi editore, Milano. Reperibile anche online in versione free

Reference Bibliography

Ballero, S. K. "Scrivere di Scienza", Editrice Bibliografica, Milano, 2023 Barbano, A. in collaborazione con Vincenzo Sassu “Manuale di giornalismo”, Laterza, Bari-Roma, 2012 Bencivelli, S. Di Ceglia P. “Comunicare la scienza”, Carocci, Roma, 2012 Bucchi M., Pellegrini G., Rubin A., Saracino B. "Annuario Scienza Tecnologia e Società 2024", Bologna, 2024 Carrada G. "Comunicare la scienza. Kit di sopravvivenza per ricercatori", I Quaderni del MDS, Casa editrice Sironi, Milano 2005 Cerroni A., Zenia S., "Sociologia della Scienza. Capire la scienza per capire la società contemporanea", Carocci editore, Roma,2014 Fontanin, M. "Dalle fake news all'infodemia. Glossari della disinformazione", Editrice Bibliografica, Milano 2022 Gouthier D., “Scrivere di scienza. Esercizi e buone pratiche per divulgatori, giornalisti, insegnanti e ricercatori di oggi”, Codice, Torino, 2019 Pitrelli N. “Il giornalismo scientifico”, Carocci, Roma, 2021 Russ-Mohl, S. “Fare giornalismo”, Il Mulino, Bologna, 2011

Attendance

Attendance is recommended with one's own device (mainly laptop) because there is a workshop part with the use of WordPress and social networks

Type of evaluation

At the end of the course, an oral exam will take place, where students will present their project work, for which they will be evaluated. Students will also be evaluated on the texts adopted and on the topics addressed in class. Non-attending students should arrange the program with the prof.