20710446 - STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE NEL MEDITERRANEO

The course intends to bring the student closer to the understanding of medieval art in the Mediterranean world in its various manifestations, offering methodological coordinates for reading the works and their study within the historical-artistic processes
teacher profile | teaching materials

Programme

Subject: Art and figurative dissemination in the Mediterranean world. Ravenna and Byzantium
Course description
The purpose of the course is meant to undertake an all round analysis of the artistic relationships between Ravenna and the Byzantine empire: from urban development to architecture, from mosaic to marble, from carved ivories to illumination.
A special focus will be given to the mosaic decorations of San Vitale in Ravenna and Hagia Sophia in Constantinople, as they are significant examples of the two attitudes – iconic and aniconic – that lie within byzantine painting.



Core Documentation

Bibliography
Attending students
- S. V. Ravenna, in Enciclopedia dell’Arte Medievale, v. IX, Roma 1998, pp. 847-863.
- S. V. Teodorico, in Enciclopedia dell’Arte Medievale, v. XI, Roma 2000, pp. 118-125.
- R. Farioli Campanati, Ravenna, Costantinopoli. Aspetti topografico-monumentali e iconografici, in Storia di Ravenna, a cura di A. Carile, II, 2, 1992, pp. 127-157.
- R. Krautheimer, Costantinopoli, in Tre capitali cristiane. Topografia e politica, Torino 1987, pp. 61-105.
- C. Mango, L’età di Giustiniano, in Architettura bizantina, Milano, Electa 1978, pp. 55-86.
-R. Krautheimer, Santa Sofia e gli edifici annessi, in Architettura paleocristiana e bizantina, Torino, Einaudi 1986, pp. 202-213 e figg. 88-94; 239-267 e figg. 105-131.
- E. Kitzinger, Alle origini dell’arte bizantina. Correnti stilistiche nel mondo mediterraneo dal III al VII secolo, trad. it., Milano, Jaca Book 2004, pp. 49-68, 136-140 e figg. 81-117; 83-100, note pp. 143-145 e figg. 154-181.
- R. Farioli Campanati, La cultura artistica nelle regioni bizantine dal VI all'XI secolo, in I Bizantini in Italia, Milano, Garzanti-Scheiwillwer 1982, pp. 137-180.
- I. Andreescu-Treadgold, Materiali, iconografia e committenza nel mosaico ravennate, in Storia di Ravenna cit., II, 2, 1992, pp. 189-208.
- M. Andaloro, Tendenze figurative a Ravenna nell'età di Teoderico, in Teoderico il Grande e i Goti d'Italia, Atti del XIII Congresso Internazionale di Studi sull'Alto Medioevo (Milano, 2- 6 novembre 1992), Spoleto 1993, pp. 555-583.
- G. Bovini, Antichi rifacimenti nei mosaici di S. Apollinare Nuovo di Ravenna, in Corsi di cultura sull’arte ravennate e bizantina, Ravenna 1966, pp. 51-81.
- G. Bovini, Principali restauri compiuti nel secolo scorso da Felice Kibel nei mosaici di S. Apollinare Nuovo di Ravenna, in ibidem, pp. 83-104.
- K. Weissel, Il mosaico di S. Michele in Africisco, in Corsi di cultura sull’arte ravennate e bizantina, Ravenna 1961, pp. 369-392.
- G. Bovini, S. Michele in Africisco di Ravenna, in Corsi di cultura sull’arte ravennate e bizantina, Ravenna 1969, pp. 81-96.
- S. McCormack, San Vitale, in Arte e cerimoniale nell'antichità, trad. it., Torino, Einaudi 1995, pp. 385-393, note 169-185 pp. 405-406.
- M. L. Fobelli, La recinzione presbiteriale; La strategia delle immagini; Luce e luci nella Megale Ekklesia, in Un tempio per Giustiniano. Santa Sofia di Costantinopoli e la Descrizione Paolo Silenziario, Roma, Viella 2005, pp. 181-186; 187-191; 193-207 e figg. 1-146
- R. Farioli Campanati, Cattedra di Massimiano, in Splendori di Bisanzio. Testimonianze e riflessi d’arte e cultura bizantina nelle chiese d’Italia, catalogo, Milano 1990, pp. 253-257.
- M. R. Menna, Mosaici della Basilica Ursiana, in Splendori di Bisanzio. Testimonianze e riflessi d’arte e cultura bizantina nelle chiese d’Italia, catalogo, Milano 1990, pp. 277-281.
- Further information will be provided during the course.

Non-attending students
Must add to the above texts:
- R. Krautheimer, Tre capitali cristiane. Topografia e politica, trad. it., Torino, Einaudi 1987.
- E. Kitzinger, Alle origini dell’arte bizantina. Correnti stilistiche nel mondo mediterraneo dal III al VII secolo, trad. it., Milano, Jaca Book 2005.
- M. Andaloro, Bisanzio e il Novecento, in Splendori di Bisanzio. Testimonianze e riflessi d’arte e cultura bizantina nelle chiese d’Italia, catalogo, Milano 1990, pp. 55-67.

Attendance
Attendance to the course is highly recommended. Those who, due to serious circumstances, are unable to attend the lectures, should supplement the programme (see above) fixing an appointment with the teacher.

Assessment
Oral examination.

N.B. Apart from whole books, which can be either found at public libraries or bought, and additional readings for non-attending students, any other materials will be available as photocopy or PDF at:
- Mario Mefistofele e Antonio Rossi, Segreteria Didattica di Beni Culturali, Dipartimento di Studi Umanistici, Via Ostiense 234, Roma.


Type of delivery of the course

traditional

Type of evaluation

oral