The course provides basic anthropological conceptual tools to understand the notions of cultural diversity, origin, identity, belonging, globalization, in order to develop critical thinking and competences in analysing contemporary societies through differences, together with the ability to interpret contexts through space and time and to respond to the challenges of the contemporary globalization processe
Curriculum
teacher profile teaching materials
The second part focuses on kinship and the diverse forms of family making, highlighting the multiple of practices and meanings involved through European and extra-European ethnographic studies. Issues addressed: the given dimension, the cultural costruction and the social practices of kinship and gender, the notions of motherhood and fatherhod, the construction of "race", the concepts related to reproduction and relatedness, genealogy, filiation and alliance, relevant changes in contemporary family making.
Pompeo, Francesco, Elementi di Antropologia Critica, Meti Edizioni, 2018 (Quarta edizione riveduta e ampliata).
Fabietti, Ugo, Elementi di Antropologia Culturale, Mondadori, 2015, (disponibile anche in versione digitale), le seguenti pagine: parte prima (pp. 34-53), parte sesta: cap. 1: La parentela come relazione e come rappresentazione (pp. 213-243) e cap. 3: La parentela come pratica sociale (pp. 250-270).
Più un testo a scelta tra i seguenti:
Gribaldo, Alessandra, La Natura scomposta. Riproduzione assistita, genere, parentela. Luca Sossella editore, 2005.
Ribeiro Corossacz, Valeria, Il corpo della nazione. Classificazione razziale e gestione sociale della riproduzione in Brasile. CISU 2004.
Gli studenti non frequentati dovranno aggiungere:
Remotti, Francesco, Contro Natura. Una lettera al papa. Laterza, 2008 (da pag. 71 a p. 222)
Programme
The first part of the course is an introduction to cultural anthropology, starting from the different subjects of anthropological knowledge in a historical view. The basic features of anthropological reasoning, the notions of relativism, culture, ethnic identity, and ethnographic method will be introduced.The second part focuses on kinship and the diverse forms of family making, highlighting the multiple of practices and meanings involved through European and extra-European ethnographic studies. Issues addressed: the given dimension, the cultural costruction and the social practices of kinship and gender, the notions of motherhood and fatherhod, the construction of "race", the concepts related to reproduction and relatedness, genealogy, filiation and alliance, relevant changes in contemporary family making.
Core Documentation
Testi d’esame:Pompeo, Francesco, Elementi di Antropologia Critica, Meti Edizioni, 2018 (Quarta edizione riveduta e ampliata).
Fabietti, Ugo, Elementi di Antropologia Culturale, Mondadori, 2015, (disponibile anche in versione digitale), le seguenti pagine: parte prima (pp. 34-53), parte sesta: cap. 1: La parentela come relazione e come rappresentazione (pp. 213-243) e cap. 3: La parentela come pratica sociale (pp. 250-270).
Più un testo a scelta tra i seguenti:
Gribaldo, Alessandra, La Natura scomposta. Riproduzione assistita, genere, parentela. Luca Sossella editore, 2005.
Ribeiro Corossacz, Valeria, Il corpo della nazione. Classificazione razziale e gestione sociale della riproduzione in Brasile. CISU 2004.
Gli studenti non frequentati dovranno aggiungere:
Remotti, Francesco, Contro Natura. Una lettera al papa. Laterza, 2008 (da pag. 71 a p. 222)
Reference Bibliography
During classes essays and chapters taken from the following books (provided by the teacher) will be discussed: Arioti, Maria, Introduzione all’antropologia della parentela, Laterza, 2006. Allovio, Ciabarri, Mangiameli (a cura di) Antropologia Culturale. I temi fondamentali, Raffaello Cortina, 2017. Di Silvio, Rossana, Affetti da adozione. Uno studio antropologico della famiglia post-familiare in Italia, Alpes, 2015. Fiume, Giovanna (a cura di), Madri. Storia di un ruolo sociale, Marsilio, 1995. Giuffrè, Martina (a cura di), Essere madri oggi tra biologia e cultura. Etnografie della maternità nell’Italia contemporanea, Pacini, 2018 Grilli S.e Zanotelli F. (a cura di) Scelte di famiglia. Tendenze della parentela nella società contemporanea, ETS, 2010. Grilli, Simonetta, Antropologia delle famiglie contemporanee, Carocci, 2019 Mattalucci, Claudia (a cura di), Antropologia e riproduzione. Attese, fratture, e ricomposizioni della procreazione e della genitorialità in Italia, Edizioni Libreria Cortina, 2017. Solinas, Pier Giorgio, La famiglia. Un’antropologia delle relazioni primarie, Carocci, 2010.Type of delivery of the course
Students involvement is particularly welcome through critical remarks and comments, starting from specific case studies and the literature. In order to involve students frontal teaching and collegial discussions will alternate. Articles and essays to read and comment together will be shared during classes. Students' participation will be evaluated for the grade of the final exam.Attendance
Participation is recommendedType of evaluation
Oral evaluation teacher profile teaching materials
The second part focuses on kinship and the diverse forms of family making, highlighting the multiple of practices and meanings involved through European and extra-European ethnographic studies. Issues addressed: the given dimension, the cultural costruction and the social practices of kinship and gender, the notions of motherhood and fatherhod, the construction of "race", the concepts related to reproduction and relatedness, genealogy, filiation and alliance, relevant changes in contemporary family making.
Pompeo, Francesco, Elementi di Antropologia Critica, Meti Edizioni, 2018 (Quarta edizione riveduta e ampliata).
Fabietti, Ugo, Elementi di Antropologia Culturale, Mondadori, 2015, (disponibile anche in versione digitale), le seguenti pagine: parte prima (pp. 34-53), parte sesta: cap. 1: La parentela come relazione e come rappresentazione (pp. 213-243) e cap. 3: La parentela come pratica sociale (pp. 250-270).
Più un testo a scelta tra i seguenti:
Gribaldo, Alessandra, La Natura scomposta. Riproduzione assistita, genere, parentela. Luca Sossella editore, 2005.
Ribeiro Corossacz, Valeria, Il corpo della nazione. Classificazione razziale e gestione sociale della riproduzione in Brasile. CISU 2004.
Gli studenti non frequentati dovranno aggiungere:
Remotti, Francesco, Contro Natura. Una lettera al papa. Laterza, 2008 (da pag. 71 a p. 222)
Programme
The first part of the course is an introduction to cultural anthropology, starting from the different subjects of anthropological knowledge in a historical view. The basic features of anthropological reasoning, the notions of relativism, culture, ethnic identity, and ethnographic method will be introduced.The second part focuses on kinship and the diverse forms of family making, highlighting the multiple of practices and meanings involved through European and extra-European ethnographic studies. Issues addressed: the given dimension, the cultural costruction and the social practices of kinship and gender, the notions of motherhood and fatherhod, the construction of "race", the concepts related to reproduction and relatedness, genealogy, filiation and alliance, relevant changes in contemporary family making.
Core Documentation
Testi d’esame:Pompeo, Francesco, Elementi di Antropologia Critica, Meti Edizioni, 2018 (Quarta edizione riveduta e ampliata).
Fabietti, Ugo, Elementi di Antropologia Culturale, Mondadori, 2015, (disponibile anche in versione digitale), le seguenti pagine: parte prima (pp. 34-53), parte sesta: cap. 1: La parentela come relazione e come rappresentazione (pp. 213-243) e cap. 3: La parentela come pratica sociale (pp. 250-270).
Più un testo a scelta tra i seguenti:
Gribaldo, Alessandra, La Natura scomposta. Riproduzione assistita, genere, parentela. Luca Sossella editore, 2005.
Ribeiro Corossacz, Valeria, Il corpo della nazione. Classificazione razziale e gestione sociale della riproduzione in Brasile. CISU 2004.
Gli studenti non frequentati dovranno aggiungere:
Remotti, Francesco, Contro Natura. Una lettera al papa. Laterza, 2008 (da pag. 71 a p. 222)
Reference Bibliography
During classes essays and chapters taken from the following books (provided by the teacher) will be discussed: Arioti, Maria, Introduzione all’antropologia della parentela, Laterza, 2006. Allovio, Ciabarri, Mangiameli (a cura di) Antropologia Culturale. I temi fondamentali, Raffaello Cortina, 2017. Di Silvio, Rossana, Affetti da adozione. Uno studio antropologico della famiglia post-familiare in Italia, Alpes, 2015. Fiume, Giovanna (a cura di), Madri. Storia di un ruolo sociale, Marsilio, 1995. Giuffrè, Martina (a cura di), Essere madri oggi tra biologia e cultura. Etnografie della maternità nell’Italia contemporanea, Pacini, 2018 Grilli S.e Zanotelli F. (a cura di) Scelte di famiglia. Tendenze della parentela nella società contemporanea, ETS, 2010. Grilli, Simonetta, Antropologia delle famiglie contemporanee, Carocci, 2019 Mattalucci, Claudia (a cura di), Antropologia e riproduzione. Attese, fratture, e ricomposizioni della procreazione e della genitorialità in Italia, Edizioni Libreria Cortina, 2017. Solinas, Pier Giorgio, La famiglia. Un’antropologia delle relazioni primarie, Carocci, 2010.Type of delivery of the course
Students involvement is particularly welcome through critical remarks and comments, starting from specific case studies and the literature. In order to involve students frontal teaching and collegial discussions will alternate. Articles and essays to read and comment together will be shared during classes. Students' participation will be evaluated for the grade of the final exam.Attendance
Participation is recommendedType of evaluation
Oral evaluation teacher profile teaching materials
The second part focuses on kinship and the diverse forms of family making, highlighting the multiple of practices and meanings involved through European and extra-European ethnographic studies. Issues addressed: the given dimension, the cultural costruction and the social practices of kinship and gender, the notions of motherhood and fatherhod, the construction of "race", the concepts related to reproduction and relatedness, genealogy, filiation and alliance, relevant changes in contemporary family making.
Pompeo, Francesco, Elementi di Antropologia Critica, Meti Edizioni, 2018 (Quarta edizione riveduta e ampliata).
Fabietti, Ugo, Elementi di Antropologia Culturale, Mondadori, 2015, (disponibile anche in versione digitale), le seguenti pagine: parte prima (pp. 34-53), parte sesta: cap. 1: La parentela come relazione e come rappresentazione (pp. 213-243) e cap. 3: La parentela come pratica sociale (pp. 250-270).
Più un testo a scelta tra i seguenti:
Gribaldo, Alessandra, La Natura scomposta. Riproduzione assistita, genere, parentela. Luca Sossella editore, 2005.
Ribeiro Corossacz, Valeria, Il corpo della nazione. Classificazione razziale e gestione sociale della riproduzione in Brasile. CISU 2004.
Gli studenti non frequentati dovranno aggiungere:
Remotti, Francesco, Contro Natura. Una lettera al papa. Laterza, 2008 (da pag. 71 a p. 222)
Programme
The first part of the course is an introduction to cultural anthropology, starting from the different subjects of anthropological knowledge in a historical view. The basic features of anthropological reasoning, the notions of relativism, culture, ethnic identity, and ethnographic method will be introduced.The second part focuses on kinship and the diverse forms of family making, highlighting the multiple of practices and meanings involved through European and extra-European ethnographic studies. Issues addressed: the given dimension, the cultural costruction and the social practices of kinship and gender, the notions of motherhood and fatherhod, the construction of "race", the concepts related to reproduction and relatedness, genealogy, filiation and alliance, relevant changes in contemporary family making.
Core Documentation
Testi d’esame:Pompeo, Francesco, Elementi di Antropologia Critica, Meti Edizioni, 2018 (Quarta edizione riveduta e ampliata).
Fabietti, Ugo, Elementi di Antropologia Culturale, Mondadori, 2015, (disponibile anche in versione digitale), le seguenti pagine: parte prima (pp. 34-53), parte sesta: cap. 1: La parentela come relazione e come rappresentazione (pp. 213-243) e cap. 3: La parentela come pratica sociale (pp. 250-270).
Più un testo a scelta tra i seguenti:
Gribaldo, Alessandra, La Natura scomposta. Riproduzione assistita, genere, parentela. Luca Sossella editore, 2005.
Ribeiro Corossacz, Valeria, Il corpo della nazione. Classificazione razziale e gestione sociale della riproduzione in Brasile. CISU 2004.
Gli studenti non frequentati dovranno aggiungere:
Remotti, Francesco, Contro Natura. Una lettera al papa. Laterza, 2008 (da pag. 71 a p. 222)
Reference Bibliography
During classes essays and chapters taken from the following books (provided by the teacher) will be discussed: Arioti, Maria, Introduzione all’antropologia della parentela, Laterza, 2006. Allovio, Ciabarri, Mangiameli (a cura di) Antropologia Culturale. I temi fondamentali, Raffaello Cortina, 2017. Di Silvio, Rossana, Affetti da adozione. Uno studio antropologico della famiglia post-familiare in Italia, Alpes, 2015. Fiume, Giovanna (a cura di), Madri. Storia di un ruolo sociale, Marsilio, 1995. Giuffrè, Martina (a cura di), Essere madri oggi tra biologia e cultura. Etnografie della maternità nell’Italia contemporanea, Pacini, 2018 Grilli S.e Zanotelli F. (a cura di) Scelte di famiglia. Tendenze della parentela nella società contemporanea, ETS, 2010. Grilli, Simonetta, Antropologia delle famiglie contemporanee, Carocci, 2019 Mattalucci, Claudia (a cura di), Antropologia e riproduzione. Attese, fratture, e ricomposizioni della procreazione e della genitorialità in Italia, Edizioni Libreria Cortina, 2017. Solinas, Pier Giorgio, La famiglia. Un’antropologia delle relazioni primarie, Carocci, 2010.Type of delivery of the course
Students involvement is particularly welcome through critical remarks and comments, starting from specific case studies and the literature. In order to involve students frontal teaching and collegial discussions will alternate. Articles and essays to read and comment together will be shared during classes. Students' participation will be evaluated for the grade of the final exam.Attendance
Participation is recommendedType of evaluation
Oral evaluation