20710671 - Global history

Curriculum

teacher profile | teaching materials

Programme

Global history: methodological issues and research perspectives
The course will address, with a long-term comparative perspective, the analysis of political and economic macrostructures and their cultural manifestations, in a transnational and transcontinental perspective, using this perspective to bring out the major methodological and thematic issues of Global History (chronologies, themes, questions, structures, problems) and to allow for a conceptual definition.
In particular, among the macrostructures we will deal with:
- Empire: legal, cultural and historiographical concept
- Empire: historical evolutions and typologies
- Empires and imperial systems
- Empires and global history
- Empires and long durée
- Technology, power and empire

a) The two following books:
• Wallerstein, Comprendere il mondo. Introduzione all'analisi dei sistemi-mondo, Asterios, Trieste 2013
• S. Conrad, Storia globale. Un'introduzione, Carocci, Roma 2015
b) One book of your choice:
• S. Gruzinski, La macchina del tempo. Quando l’Europa ha iniziato a scrivere la storia del mondo, Raffaello Cortina Editore, Milano 2018.
• C. H. Parker, Relazioni globali nell'età moderna. 1400-1800, Il Mulino 2012
• E. Fusaro, Reti commerciali e traffici globali in età moderna, Laterza, Roma-Bari 2008
• A. Pagden, Signori del mondo. Ideologie dell'impero in Spagna, Gran Bretagna e Francia 1500-1800, Il Mulino, Bologna, 2008
• L. Kamel, Dalle profezie all’impero. L’espansione britannica nel Mediterraneo orientale (1798-1878), Roma, Carocci, 2015.
• R. Ben-Ghiat (a cura di), Gli imperi. Dall'antichità all'età contemporanea, Il Mulino Bologna, 2009
• F. Cardini, Il sultano e lo zar. Due imperi a confronto, Salerno 2018
• J.H. Elliott, Imperi dell'Atlantico; America britannica e America spagnola, 1492-1830, Einaudi, Torino 2017
• S. Faroqhi, L' impero ottomano, Il Mulino, Bologna 2014
• F. Morelli, Il mondo atlantico. Una storia senza confini (secoli XV-XIX), Carocci, Roma 2013.
• E. Van Haute, Introduzione alla World history, Il Mulino, Bologna 2015.

Core Documentation

a) The two following books:
• Wallerstein, Comprendere il mondo. Introduzione all'analisi dei sistemi-mondo, Asterios, Trieste 2013
• S. Conrad, Storia globale. Un'introduzione, Carocci, Roma 2015
b) One book of your choice:
• S. Gruzinski, La macchina del tempo. Quando l’Europa ha iniziato a scrivere la storia del mondo, Raffaello Cortina Editore, Milano 2018.
• C. H. Parker, Relazioni globali nell'età moderna. 1400-1800, Il Mulino 2012
• E. Fusaro, Reti commerciali e traffici globali in età moderna, Laterza, Roma-Bari 2008
• A. Pagden, Signori del mondo. Ideologie dell'impero in Spagna, Gran Bretagna e Francia 1500-1800, Il Mulino, Bologna, 2008
• L. Kamel, Dalle profezie all’impero. L’espansione britannica nel Mediterraneo orientale (1798-1878), Roma, Carocci, 2015.
• R. Ben-Ghiat (a cura di), Gli imperi. Dall'antichità all'età contemporanea, Il Mulino Bologna, 2009
• F. Cardini, Il sultano e lo zar. Due imperi a confronto, Salerno 2018
• J.H. Elliott, Imperi dell'Atlantico; America britannica e America spagnola, 1492-1830, Einaudi, Torino 2017
• S. Faroqhi, L' impero ottomano, Il Mulino, Bologna 2014
• F. Morelli, Il mondo atlantico. Una storia senza confini (secoli XV-XIX), Carocci, Roma 2013.
• E. Van Haute, Introduzione alla World history, Il Mulino, Bologna 2015.

Type of delivery of the course

The course will consist of frontal lessons, seminar lessons, exercises and educational visits to Roman libraries and archives. Following the provisions of the current COVID-19 emergency regulations, the course will also be streamed for students who wish to use it remotely.

Type of evaluation

During the course, students will have the opportunity to present additional studies related to the main topics. At the end of the course, an oral examination will be held on the selected texts from of the course. Linguistic, communicational, logical and argumentative skills will be evaluated in addition to the contents during the oral exam. The grade will be expressed in thirtieths and honours may be awarded in cases of exceptional performance during the examination and additional material agreed with the lecturer.

teacher profile | teaching materials

Programme

Global history: methodological issues and research perspectives
The course will address, with a long-term comparative perspective, the analysis of political and economic macrostructures and their cultural manifestations, in a transnational and transcontinental perspective, using this perspective to bring out the major methodological and thematic issues of Global History (chronologies, themes, questions, structures, problems) and to allow for a conceptual definition.
In particular, among the macrostructures we will deal with:
- Empire: legal, cultural and historiographical concept
- Empire: historical evolutions and typologies
- Empires and imperial systems
- Empires and global history
- Empires and long durée
- Technology, power and empire

a) The two following books:
• Wallerstein, Comprendere il mondo. Introduzione all'analisi dei sistemi-mondo, Asterios, Trieste 2013
• S. Conrad, Storia globale. Un'introduzione, Carocci, Roma 2015
b) One book of your choice:
• S. Gruzinski, La macchina del tempo. Quando l’Europa ha iniziato a scrivere la storia del mondo, Raffaello Cortina Editore, Milano 2018.
• C. H. Parker, Relazioni globali nell'età moderna. 1400-1800, Il Mulino 2012
• E. Fusaro, Reti commerciali e traffici globali in età moderna, Laterza, Roma-Bari 2008
• A. Pagden, Signori del mondo. Ideologie dell'impero in Spagna, Gran Bretagna e Francia 1500-1800, Il Mulino, Bologna, 2008
• L. Kamel, Dalle profezie all’impero. L’espansione britannica nel Mediterraneo orientale (1798-1878), Roma, Carocci, 2015.
• R. Ben-Ghiat (a cura di), Gli imperi. Dall'antichità all'età contemporanea, Il Mulino Bologna, 2009
• F. Cardini, Il sultano e lo zar. Due imperi a confronto, Salerno 2018
• J.H. Elliott, Imperi dell'Atlantico; America britannica e America spagnola, 1492-1830, Einaudi, Torino 2017
• S. Faroqhi, L' impero ottomano, Il Mulino, Bologna 2014
• F. Morelli, Il mondo atlantico. Una storia senza confini (secoli XV-XIX), Carocci, Roma 2013.
• E. Van Haute, Introduzione alla World history, Il Mulino, Bologna 2015.

Core Documentation

a) The two following books:
• Wallerstein, Comprendere il mondo. Introduzione all'analisi dei sistemi-mondo, Asterios, Trieste 2013
• S. Conrad, Storia globale. Un'introduzione, Carocci, Roma 2015
b) One book of your choice:
• S. Gruzinski, La macchina del tempo. Quando l’Europa ha iniziato a scrivere la storia del mondo, Raffaello Cortina Editore, Milano 2018.
• C. H. Parker, Relazioni globali nell'età moderna. 1400-1800, Il Mulino 2012
• E. Fusaro, Reti commerciali e traffici globali in età moderna, Laterza, Roma-Bari 2008
• A. Pagden, Signori del mondo. Ideologie dell'impero in Spagna, Gran Bretagna e Francia 1500-1800, Il Mulino, Bologna, 2008
• L. Kamel, Dalle profezie all’impero. L’espansione britannica nel Mediterraneo orientale (1798-1878), Roma, Carocci, 2015.
• R. Ben-Ghiat (a cura di), Gli imperi. Dall'antichità all'età contemporanea, Il Mulino Bologna, 2009
• F. Cardini, Il sultano e lo zar. Due imperi a confronto, Salerno 2018
• J.H. Elliott, Imperi dell'Atlantico; America britannica e America spagnola, 1492-1830, Einaudi, Torino 2017
• S. Faroqhi, L' impero ottomano, Il Mulino, Bologna 2014
• F. Morelli, Il mondo atlantico. Una storia senza confini (secoli XV-XIX), Carocci, Roma 2013.
• E. Van Haute, Introduzione alla World history, Il Mulino, Bologna 2015.

Type of delivery of the course

The course will consist of frontal lessons, seminar lessons, exercises and educational visits to Roman libraries and archives. Following the provisions of the current COVID-19 emergency regulations, the course will also be streamed for students who wish to use it remotely.

Type of evaluation

During the course, students will have the opportunity to present additional studies related to the main topics. At the end of the course, an oral examination will be held on the selected texts from of the course. Linguistic, communicational, logical and argumentative skills will be evaluated in addition to the contents during the oral exam. The grade will be expressed in thirtieths and honours may be awarded in cases of exceptional performance during the examination and additional material agreed with the lecturer.