20705283 - MEDIEVAL ART HISTORY

KNOWLEDGE OF MEDIEVAL ART HISTORY FROM THE 4TH TO THE 14TH CENTURY

Curriculum

teacher profile | teaching materials

Mutuazione: 20705283 STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE in ARCHEOLOGIA E STORIA DELL'ARTE L-1 (docente da definire)

teacher profile | teaching materials

Fruizione: 20705283-1 STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE in ARCHEOLOGIA E STORIA DELL'ARTE L-1 N0 BORDI GIULIA

Programme

The course will be divided into two modules.
The first module "Outlines of medieval art history from the 4th to the 11th century" aims to provide the students with a basic knowledge of Medieval art, with important examples of art works and monumental contexts between late Antiquity and the Year 1000 (IV-XI century).
The second module will offer a wider framework of Medieval Art, illustrating works of art and monumental contexts from the rebirth of the cities to the end of the Middle Ages (XI-XIV century).
These courses are designed to introduce the student to a critical reflection on Medieval Art (4th-14th century), providing methodological tools for understanding of the works and their study within historical and artistic processes. From this perspective, therefore, we will be focusing in depth on some major topics such as the relationship with classical antiquity; the role of patronage; function and use of space in the apse; models and their variants; the medieval workshop and its dynamics.
There will be also some visits of Medieval churches in Rome which are constitutive part of the exams program.


Core Documentation

ATTENDING STUDENTS
Texts:
• P. L. Cerchiari, E. De Vecchi, Arte nel tempo. Dalla preistoria al Medioevo, Bompiani, Milano 2004 (Nuova edizione: Sansoni 2020), Vol. I, First tome, pp. 240-299 e Second tome, pp. 302-651.
I module = First tome, pp. 240-299 e Secondo tomo, pp. 302-382.
II module = Second tome, pp. 383-651.
• E. Kitzinger, Arte altomedievale, Einaudi, Torino 2005, New Edition 2020 (I module).
• E. Castelnuovo, Arte delle città, arte delle corti (1983), Einaudi, Torino 2009 (II module).

It is requested the direct knowledge of the following churches in Rome: Santa Costanza e Sant’Agnese fuori le mura, Santa Maria Maggiore, San Giovanni in Laterano, Battistero Lateranense, Santi Cosma e Damiano, San Clemente, Santa Prassede, Santa Cecilia in Trastevere, Santa Maria in Trastevere.


ERASMUS STUDENTS
Texts:
• P. L. Cerchiari, E. De Vecchi, Arte nel tempo. Dalla preistoria al Medioevo, Bompiani, Milano 2004 (New Edition: Sansoni 2020), Vol. I, First tome, pp. 240-299 e Second tome, pp. 302-651.
Or alternatively: I. Baldriga, Dentro l’arte. Contesto, metodo, confronti. 2. Dal Tardoantico al Gotico, Mondadori Education, Milano 2016.
• E. Kitzinger, Arte altomedievale, Einaudi, Torino 2005 (New Edition 2020).
• E. Castelnuovo, Arte delle città, arte delle corti (1983), Einaudi, Torino 2009.

It is requested the direct knowledge of the following churches in Rome: Santa Costanza e Sant’Agnese fuori le mura, Santa Maria Maggiore, San Giovanni in Laterano, Battistero Lateranense, Santi Cosma e Damiano, San Clemente, Santa Prassede, Santa Cecilia in Trastevere, Santa Maria in Trastevere.

NON ATTENDING STUDENTS
Texts:
• P. L. Cerchiari, E. De Vecchi, Arte nel tempo. Dalla preistoria al Medioevo, Bompiani, Milano 2004 (New Edition: Sansoni 2020), Vol. I, First tome, pp. 240-299 e Second tome, pp. 302-651.
I module = First tome, pp. 240-299 e Secondo tomo, pp. 302-382.
II module = Second tome, pp. 383-651.
• E. Kitzinger, Arte altomedievale, Einaudi, Torino 2005, New Edition 2020 (I module).
• E. Castelnuovo, Arte delle città, arte delle corti (1983), Einaudi, Torino 2009 (II module).

• A. Peroni, L'arte dei re e dei duchi longobardi, degli imperatori carolingi e degli imperatori tedeschi, in Lezioni di Storia dell'Arte. Il Mediterraneo dall'antichità alla fine del Medioevo, Milano 2001, pp. 173-195.
• P. Piva, Lo ‘spazio liturgico’: architettura, arredo, iconografia, in L’arte medievale nel contesto. 300-1300. Funzioni, iconografia, tecniche, a cura di P. Piva, Jaca Book, Milano, 2006, pp.141-180, figg. 99-149.
• A. Cadei, Le cattedrali all’origine del Gotico, in L’arte medievale nel contesto. 300-1300. Funzioni, iconografia, tecniche, a cura di P. Piva, Jaca Book, Milano, 2006, pp. 105-138, figg. 69-97.
• V.M. Schmidt, Tavole Dipinte. Tipologie, destinazioni e funzioni (secoli XII-XIV), ivi, pp. 205-244, figg. 172-197.

It is requested the direct knowledge of the following churches in Rome: Santa Costanza e Sant’Agnese fuori le mura, Santa Maria Maggiore, San Giovanni in Laterano, Battistero Lateranense, Santi Cosma e Damiano, San Clemente, Santa Prassede, Santa Cecilia in Trastevere, Santa Maria in Trastevere.


teacher profile | teaching materials

Mutuazione: 20705283 STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE in ARCHEOLOGIA E STORIA DELL'ARTE L-1 (docente da definire)