20705283-1 - STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE

basic knowledge and understanding of the history of medieval art in its chronological development (4th-4th century); ability to read the work of art; ability to communicate information and ideas orally
teacher profile | teaching materials

Programme

The course will be divided into two modules.
The first module, Outlines of Medieval Art History from the 4th to the 11th century, aims to provide students with a basic knowledge of medieval art, dealing with significant examples of works of art and monumental contexts in the chronological span between Late Antiquity and the year 1000 (4th-11th century).
The second module will complete the treatment of medieval art, presenting works of art and monumental contexts from the rebirth of cities to the end of the Middle Ages (11th-14th century).
Both modules aim to introduce students to critical reflection, offering methodological tools for the understanding of works and their study within art-historical processes. In this perspective, therefore, some important themes will be dealt with in the form of in-depth studies, such as: the relationship with antiquity; the role of patronage; the function and use of the apsidal space; models and their variants; the medieval building site and its dynamics.

On-site visits are foreseen and will form an integral part of the examination programme.
Finally, direct knowledge of the following churches in Rome is required: Santa Costanza and Sant'Agnese fuori le mura, San Paolo fuori le mura, San Giovanni in Laterano, Lateranense Baptistery, Santa Maria Maggiore, Santi Cosma e Damiano, San Clemente, Santa Prassede, Santa Cecilia in Trastevere, Santa Maria in Trastevere.


Core Documentation

ATTENTING STUDENTS:
• S. Settis, T. Montanari, Arte. Una storia naturale e civile, Einaudi Scuola, Milano 2019, Vol. I, pp. 366-405; Vol. II, pp. 1-345.
I module (6 CFU) => Vol. I, pp. 366-405; Vol. II, pp. 1-107
II module (6 CFU) => Vol. II, pp. 107-345
Or alternatively: P. L. Cerchiari, E. De Vecchi, Arte nel tempo. Dalla preistoria al Medioevo, Bompiani, Milano 2004 (Nuova edizione: Sansoni 2020), Vol. I, First tome, pp. 240-299 e Second tome, pp. 302-651.
I module (6 CFU) => First tome, pp. 240-299 and Second tome, pp. 302-382.
II module (6 CFU) => Second tome, pp. 383-651.
• A. Ballardini, G. Bordi, Arte dell’altomedioevo, in R. Santangeli Valenzani (a cura di), Roma altomedievale. Paesaggio urbano, società e cultura (secoli V-X), Carocci editore, Roma 2023, pp. 143-204; G. Bordi, Roma nell’altomedioevo: i luoghi, le immagini, i committenti (VI-IX secolo), in M. Righetti, A.M. D’Achille (a cura di), Roma Medievale. Il volto perduto della città, De Luca Editori d’arte, Roma 2022, pp. 77-84 (I modulo).
• M. Righetti, A.M. D’Achille (a cura di), Roma Medievale. Il volto perduto della città, De Luca Editori d’arte, Roma 2022, saggi di: L. Riccardi, Le icone a Roma, pp. 51-54; S. Riccioni, Onore e decoro. La rinascita di Roma nei mosaici del secolo XII, pp. 107-114; A. Tomei, Roma nel Duecento: il rinnovamento della pittura, pp. 115-124; A.M. D’Achille, Arnolfo e la nuova Roma gotica, pp. 131-140 (II modulo).

ERASMUS STUDENTS:
• I. Baldriga, Dentro l’arte. Contesto, metodo, confronti. 2. Dal Tardoantico al Gotico, Mondadori Education, Milano 2016.
• A. Ballardini, G. Bordi, Arte dell’altomedioevo, in R. Santangeli Valenzani (a cura di), Roma altomedievale. Paesaggio urbano, società e cultura (secoli V-X), Carocci editore, Roma 2023, pp. 143-204; G. Bordi, Roma nell’altomedioevo: i luoghi, le immagini, i committenti (VI-IX secolo), in M. Righetti, A.M. D’Achille (a cura di), Roma Medievale. Il volto perduto della città, De Luca Editori d’arte, Roma 2022, pp. 77-84 (I modulo).
• M. Righetti, A.M. D’Achille (a cura di), Roma Medievale. Il volto perduto della città, De Luca Editori d’arte, Roma 2022, saggi di: L. Riccardi, Le icone a Roma, pp. 51-54; S. Riccioni, Onore e decoro. La rinascita di Roma nei mosaici del secolo XII, pp. 107-114; A. Tomei, Roma nel Duecento: il rinnovamento della pittura, pp. 115-124; A.M. D’Achille, Arnolfo e la nuova Roma gotica, pp. 131-140 (II modulo).

NON-ATTENTING STUDENTS
12 CFU. To the study of the texts indicated for attending students should be added:
• A. Peroni, L'arte dei re e dei duchi longobardi, degli imperatori carolingi e degli imperatori tedeschi, in Lezioni di Storia dell'Arte. Il Mediterraneo dall'antichità alla fine del Medioevo, Milano 2001, pp. 173-195.
• P. Piva, Lo ‘spazio liturgico’: architettura, arredo, iconografia, in L’arte medievale nel contesto. 300-1300. Funzioni, iconografia, tecniche, a cura di P. Piva, Jaca Book, Milano, 2006, pp.141-180, figg. 99-149.
• A. Cadei, Le cattedrali all’origine del Gotico, in L’arte medievale nel contesto. 300-1300. Funzioni, iconografia, tecniche, a cura di P. Piva, Jaca Book, Milano, 2006, pp. 105-138, figg. 69-97.
• V.M. Schmidt, Tavole Dipinte. Tipologie, destinazioni e funzioni (secoli XII-XIV), ivi, pp. 205-244, figg. 172-197.

6 CFU. Non-attending students should choose between module I and II. In addition to the texts indicated for attending students they must add:
I module
• P. Piva, Lo ‘spazio liturgico’: architettura, arredo, iconografia, in L’arte medievale nel contesto. 300-1300. Funzioni, iconografia, tecniche, a cura di P. Piva, Jaca Book, Milano, 2006, pp.141-180, figg. 99-149.
• A. Peroni, L'arte dei re e dei duchi longobardi, degli imperatori carolingi e degli imperatori tedeschi, in Lezioni di Storia dell'Arte. Il Mediterraneo dall'antichità alla fine del Medioevo, Milano 2001, pp. 173-195.

II module
• A. Cadei, Le cattedrali all’origine del Gotico, in L’arte medievale nel contesto. 300-1300. Funzioni, iconografia, tecniche, a cura di P. Piva, Jaca Book, Milano, 2006, pp. 105-138, figg. 69-97.
• V. M. Schmidt, Tavole Dipinte. Tipologie, destinazioni e funzioni (secoli XII-XIV), ivi, pp. 205-244, figg. 172-197.

Non-attending students are required to have direct knowledge of the same monuments as attending students.



Type of delivery of the course

Tradictional; an intermediate test is scheduled at the end of the first part of the course (I module).

Type of evaluation

oral exam